Γιατί στη Βρετανία οδηγούν ανάποδα; – Η άγνωστη ιστορία
Στις περισσότερες χώρες του κόσμου, τα οχήματα κυκλοφορούν στη δεξιά πλευρά του δρόμου σε κάποιες χώρες όμως οδηγούν στην αριστερή...
- Τα επτά νομοσχέδια που εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο - Τι προβλέπουν
- Το ΕΚΠΑ απαντά στην παραπληροφόρηση για τις διεθνείς κατατάξεις των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων
- «Η Βόρεια Κορέα ετοιμάζει στρατεύματα και drones για τη Ρωσία», προειδοποιεί η Σεούλ
- Οι πολιτικές προβλέψεις του Economist για το 2025
Αν και στην Ελλάδα, όπως στις περισσότερες χώρες του κόσμου, οδηγούμε στην δεξιά πλευρά του δρόμου, στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και στις αποικίες του, τα αυτοκίνητα βρίσκονται από την αντίθετη πλευρά.
Σε αυτές τις χώρες τα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στα αριστερά του δρόμου και το τιμόνι εδρεύει στο δεξί άκρο της καμπίνας. Για ποιο λόγο, όμως, συμβαίνει αυτό;
Στην εποχή του Μεσαίωνα οι καβαλάρηδες κινούνταν στην αριστερή πλευρά του δρόμου, ώστε να έχουν ελεύθερο το δεξί τους χέρι (μιας και οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες), ώστε να μπορούν να τραβήξουν το ξίφος σε περίπτωση που έπεφταν πάνω σε κάποιον ληστή.
Ακόμα, με δεδομένο ότι η θήκη του ξίφους βρισκόταν στην αριστερή πλευρά της ζώνης, αν κινούνταν από τα δεξιά υπήρχε ο κίνδυνος να συγκρουστεί η θήκη τους με αυτή των αντίθετα ερχόμενων καβαλάρηδων
Δείτε χαρακτηριστική φωτογραφία
Η συγκεκριμένη πρακτική έλαβε τη μορφή «νόμου» το 1.300 μ.Χ. με απόφαση του Πάπα Βονιφάτιου Η’, ο οποίος διακήρυξε ότι όλοι οι προσκυνητές που ταξιδεύουν στη Ρώμη πρέπει ταξιδεύουν στα αριστερά.
Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα, αλλά άλλαξε όταν τα μεγάλα κάρα έγιναν δημοφιλή για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Αυτές οι άμαξες σύρονταν από πολλά ζευγάρια αλόγων, με τους οδηγούς να κάθονται στο άλογο που βρισκόταν αριστερά ώστε να έχουν το δεξί τους χέρι ελεύθερο προκειμένου να μαστιγώνουν τα ζώα.
Πώς καθιερώθηκε η οδήγηση στα δεξιά
Η κίνηση, ωστόσο, των αμαξών στην αριστερή μεριά του δρόμου κατέστησε δύσκολο τον υπολογισμό της απόστασης μεταξύ των αμαξών που έρχονται από την άλλη κατεύθυνση.
Αυτό είναι ως αποτέλεσμα να καθιερωθεί το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα (κίνηση στα δεξιά, θέση του οδηγού στα αριστερά) που ισχύει μέχρι σήμερα στις περισσότερες χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Στα τέλη του 18ου αιώνα η Πενσυλβάνια νομοθέτησε το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα, για να ακολουθήσουν και άλλες πολιτείες των ΗΠΑ όπως και ο Καναδάς.
Στη Γαλλία, ένα διάταγμα του 1792 όριζε κυκλοφορία να διεξάγεται στα δεξιά, και ο Ναπολέων αργότερα επέβαλε τον συγκεκριμένο κανόνα σε όλα τα εδάφη που είχε κατακτήσει.
Στον αντίποδα, η Βρετανία – ένθερμος αντίπαλος του Ναπολέοντα Βοναπάρτη – αρνήθηκε, από πείσμα, να υιοθετήσει τις αλλαγές, ενώ επέβαλε το κυκλοφοριακό της σύστημα και στις αποικίες της.
Σημειώνεται, τέλος, ότι τον 20ο αιώνα υπήρξε μια πρωτοβουλία για την εναρμόνιση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας στην Ευρώπη, με πολλές χώρες να εγκαταλείπουν το αριστερό κυκλοφοριακό σύστημα, υιοθετώντας το δεξιό.
Η Σουηδία, στις 3 Σεπτεμβρίου του 1967 προχώρησε στη γενναία αλλαγή, ενώ αντίστοιχες σκέψεις έχουν γίνει και στη Βρετανία, χωρίς, ωστόσο, να υλοποιούνται.
Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι το 2009, τα νησιά Σαμόα, έγιναν ένα από τα ελάχιστα έθνη που ενώ οδηγούσαν στην δεξιά πλευρά, άρχισαν να οδηγούν στην αριστερή πλευρά του δρόμου.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις