Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Πόσο «ζει» μια μπαταρία;

Πόσο «ζει» μια μπαταρία;

Όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το πιο κρίσιμο εξάρτημα της σύγχρονης ηλεκτρικής εποχής μετακινήσεων

Οι μπαταρίες αποτελούν αν όχι το σημαντικότερο, ένα από τα πιο «κρίσιμα» μέρη ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος. Εκτός από τον προφανή ρόλο τους ως πηγής ενέργειας του αυτοκινήτου, για όσους δεν είναι ακόμα εξοικειωμένοι με το αμιγώς ηλεκτροκίνητο είδος, αξίζει να σημειωθεί ότι είναι και ένα από τα ακριβότερα εξαρτήματα που εφοδιάζουν τα οχήματα αντίστοιχης τεχνολογίας καθώς και από εκείνα που υπόκεινται, μάλλον περισσότερο από κάθε άλλο στοιχείο ενός ηλεκτρικού συνόλου, στη φθορά της χρήσης και του χρόνου.

Με αυτό δεδομένο, το ερώτημα για τη διάρκεια ζωής των μπαταριών αποτελεί μια μάλλον εύλογη απορία όσο και ενδεχομένως λόγο «ανησυχίας» για τους δυνητικούς αγοραστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Καθησυχάζοντας εκείνους που το συγκεκριμένο ερώτημα αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, είναι γεγονός ότι η πλειονότητα των μπαταριών που εφοδιάζουν τα σύγχρονα EV είναι σχεδιασμένες να διαρκέσουν όσο και ένας τυπικός κύκλος ζωής ενός αυτοκινήτου καθώς συνοδεύονται από εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 χλμ.

Επίσης αν και στην πορεία χρήσης ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος μπορεί, κυρίως στα παλαιότερα αυτοκίνητα, η μπαταρία να χρειαστεί επισκευή, η ολική αντικατάστασή της αποτελεί στατιστικά, προς το παρόν, εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο. Αυτό που αξίζει επίσης να γνωρίζει κανείς είναι ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει σταθερά για τη διάρκεια ζωής των μπαταριών καθώς υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες, όπως τα χιλιόμετρα, ο αριθμός φορτίσεων, η ταχύτητα φόρτισης, η χωρητικότητα της μπαταρίας καθώς και ο τρόπος οδήγησης που μπορούν να επιδράσουν αρνητικά ή θετικά την αντοχή των συστοιχιών στον χρόνο.

Παρ’ όλα αυτά η συντηρητική, συμβατική χρήση και η υπακοή στις εκάστοτε προδιαγραφές του κατασκευαστή μπορούν να παρατείνουν τη διάρκεια των μπαταριών σε βαθμό που τα αντίστοιχης τεχνολογίας οχήματα να μη διαφέρουν ως προς τη διάρκεια ζωής τους σε σχέση με τα συμβατικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ποιες είναι οι εγγυήσεις που παρέχονται;

Σε ό,τι αφορά την εγγύηση που συνοδεύει τις συστοιχίες ιόντων λιθίου, ο γενικός κανόνας είναι ότι οι κατασκευαστές δεν καλύπτουν με επισκευή ή αντικατάσταση τη φυσιολογική φθορά του χρόνου, η οποία συνήθως έχει ως επίπτωση τη μείωση της συνολικής αυτονομίας του αυτοκινήτου.

Για την ακρίβεια, η πλειονότητα των κατασκευαστών θεωρεί ως φυσιολογική φθορά, κατά τη διάρκεια των οκτώ χρόνων της εγγύησης, τη μείωση της απόδοσης της μπαταρίας έως και κατά 30%. Αυτό σημαίνει συνήθως πως οτιδήποτε κάτω από το συγκεκριμένο ποσοστό απώλειας στην απόδοση δεν λογίζεται ως βλάβη ευθύνης του κατασκευαστή και δεν καλύπτεται από τη σχετική εγγύηση, μια παράμετρο την οποία θα πρέπει σίγουρα να έχουν κατά νου όσοι ενδεχομένως σκέφτονται την αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτροκίνητου οχήματος.

Υπάρχει πιθανότητα αντικατάστασης της μπαταρίας;

Αν παρ’ όλα αυτά συν τω χρόνω η πλήρης αντικατάσταση της μπαταρίας, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ήδη οι κατασκευαστές διαθέτουν προγράμματα τα οποία επιτρέπουν την αγορά ελαφρώς μεταχειρισμένων και ανακατασκευασμένων μπαταριών σε πιο προσιτές τιμές. Σε κάθε περίπτωση το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας ξεκινά από περίπου 5.000 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει τις 50.000 ευρώ καθώς, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, εξαρτάται από το μοντέλο του αυτοκινήτου και φυσικά τη χωρητικότητα της μπαταρίας.

Πάντως, είναι γεγονός ότι το κόστος και οι τιμές των μπαταριών των ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχουν μειωθεί δραστικά την τελευταία δεκαετία και παρότι προς το παρόν διανύουμε μια ταραχώδη και μεταβατική περίοδο κατά την οποία δεν αναμένεται μια εξίσου δραστική μείωση στις τιμές του συγκεκριμένου κομβικού εξαρτήματος, δεδομένα αυτό θα ξανασυμβεί στο μέλλον. Όπως και να έχει, για όλους τους παραπάνω λόγους, σε οποιοδήποτε πρόβλημα της μπαταρίας μην αμελήσετε να συμβουλευτείτε την εγγύηση και να επιδιώξετε την επισκευή της υπό την ισχύ της

Ένας χρυσός και κάπως εμπειρικός κανόνας για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου με τις οποίες εφοδιάζεται και η πλειονότητα των σύγχρονων EV είναι ότι οι αντίστοιχης τεχνολογίας μπαταρίες χάνουν κάτι από την απόδοσή τους κάθε φορά που η ενέργειά τους πέφτει στο 0% αλλά και κάθε φορά που επαναφορτίζονται έως το 100%. Το καλό νέο σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα είναι ότι, αναφορικά με τη δεύτερη περίπτωση, σχεδόν όλα τα σύγχρονα EV διαθέτουν κυκλώματα και λογισμικά που επιβραδύνουν ή και διακόπτουν τη διαδικασία όταν το επίπεδο φόρτισης φτάσει στο 80%, λειτουργώντας προστατευτικά για την μπαταρία.

Η γενική συμβουλή που δίνουν οι κατασκευαστές στους ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι να φροντίζουν να φορτίζουν το αυτοκίνητό τους έως το 80% αλλά και να μην αφήνουν την μπαταρία να αδειάσει πέραν του 20%. Για αυτό άλλωστε και οι κατασκευαστές, όταν δίνουν στη δημοσιότητα τις τεχνικές προδιαγραφές ενός EV, αναφέρονται στους χρόνους φόρτισης που αφορούν την αναπλήρωση της ενέργειας έως το 80%. Σύμφωνα με τις συστάσεις η συχνή παραπάνω ορθή πρακτική μπορεί να παρατείνει θεαματικά τον κύκλο ζωής της μπαταρίας, διατηρώντας για περισσότερα χρόνια το μέγιστο της απόδοσής της.

Μια άλλη θετική επίδραση που προκύπτει από την πραγματοποίηση ενός κύκλου φόρτισης με τις παραπάνω συνθήκες είναι ότι, διαφυλάσσοντας την μπαταρία, εγγυάται και την πιο αποδοτική και άρα ταχύτερη φόρτισή της. Αν ήδη αναρωτιέστε πόσους κύκλους φόρτισης είναι σχεδιασμένη να «αντέξει» μια μπαταρία, το σχετικό μέγεθος προσδιορίζεται σε 1.000-1.500 κύκλους φόρτισης σε μια διάρκεια οκτώ ετών.

Μια άλλη παράμετρος που πάντως επηρεάζει την αντοχή της μπαταρίας στον χρόνο και στη χρήση είναι η ταχύτητα φόρτισης καθώς ο γενικός κανόνας υπαγορεύει ότι όσο πιο ταχεία είναι η φόρτιση τόσο μεγαλύτερη φθορά προκαλείται στην μπαταρία, για αυτό και προτιμήστε να επαναφορτίζετε το αυτοκίνητο σας περισσότερο σε οικιακό wallbox κατά τη διάρκεια της νύχτας, παρά σε δημόσιους και ιδιωτικούς ταχυφορτιστές, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να τους αποφεύγετε ολoκληρωτικά.

Must in

«Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”» – Το 4ο OT FORUM έρχεται…

Στις 2 και 3 Δεκεμβρίου στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος διοργανώνει το OT FORUM «Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024