Μπαταρίες: Η ζωή «μετά»
Τι γίνεται όταν οι μπαταρίες που εφοδιάζουν τα «χθεσινά» και τα «σημερινά» ηλεκτροκίνητα ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους ως πηγή ενέργειας των τεσσάρων τροχών;
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν ίσως οι περισσότεροι, οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σήμερα από ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν έχουν μικρό κύκλο ζωής. Για την ακρίβεια, στην πλειονότητα των περιπτώσεων η διάρκεια ζωής τους υπερβαίνει τον τυπικό κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου.
Αν και αυστηρός κανόνας δεν υπάρχει, με δεδομένο τον αριθμό κατασκευαστών και τις διαφορετικές τεχνολογικές «σχολές», κατά μέσο όρο θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι οι μπαταρίες υπόσχονται σταθερή απόδοση για 160.000 χλμ. ή περίπου οκτώ χρόνια.
Σε ό,τι αφορά το «μετά», η πλειονότητα των κατασκευαστών προσφέρει τη δυνατότητα ανακατασκευής των μπαταριών όταν η απόδοσή τους μειωθεί με τον χρόνο. Αυτό σημαίνει την αντικατάσταση των ελαττωματικών κυψελών με καινούργιες, διαδικασία που ανανεώνει τον κύκλο ζωής της μπαταρίας, μειώνοντας ταυτόχρονα τον περιβαλλοντικό όσο και τον οικονομοτεχνικό αντίκτυπο που θα σήμαινε η πλήρης αντικατάστασή της.
Παρ’ όλα αυτά, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, υπάρχουν και θα υπάρχουν περιπτώσεις (που θα πολλαπλασιάζονται με την πάροδο του χρόνου και την αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων) που οι μπαταρίες δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκ νέου σε ένα τετράτροχο λόγω μειωμένης απόδοσης.
Η συνήθης ορθή πρακτική που ακολουθείται από τους κατασκευαστές είναι να δημιουργούν μονάδες αποθήκευσης ενέργειας βιομηχανικής κλίμακας οι οποίες τροφοδοτούνται από «παροπλισμένες» μπαταρίες.
Για εκείνους που αναρωτιούνται για τη χρησιμότητά τους, οι συγκεκριμένες μονάδες θεωρούνται ήδη αναπόσπαστο κομμάτι για την ηλεκτροκίνητη μετάβαση, καθώς μπορούν να απορροφούν και να αποθηκεύουν το πλεόνασμα ενέργειας, επαναδιοχετεύοντάς το στο δίκτυο ηλεκτροδότησης όταν υπάρχουν αυξημένες ανάγκες.
Αν δεν πειστήκατε, φανταστείτε απλώς τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια που θα συνεπάγεται η ταυτόχρονη φόρτιση πολλών EV οχημάτων σε ώρες αιχμής μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού.
Ο συγκεκριμένος κύκλος επανάχρησης των μπαταριών αυτοκινήτων σε διαφορετική… θέση μπορεί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις να φτάσει έως και τα δέκα χρόνια, αντισταθμίζοντας έτσι πλήρως τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο που συνεπάγεται η παραγωγή τους. Όταν τελικά οι μπαταρίες ολοκληρώσουν τον κύκλο τους ως μέσα σταθεροποίησης του ηλεκτρικού δικτύου, το επόμενο στάδιο δεν είναι φυσικά να… θαφτούν σε κάποια μάντρα αλλά η ανακύκλωσή τους.
Βάσει στοιχείων, η διαδικασία μπορεί να οδηγήσει σε επανάχρηση έως και το 80% των υλικών από τα οποία κατασκευάζεται μια μπαταρία. Με δεδομένη επίσης την περιεκτικότητά τους σε σπάνιες πρώτες ύλες όπως το «δύσκολο», από πολλές απόψεις, κοβάλτιο και το πολύτιμο και εξαιρετικά υδροβόρο λίθιο, οι οποίες πολύ απλά με την ανακύκλωση δεν χρειάζεται να εξορυχθούν και να ταξιδέψουν εκ νέου από μακρινές χώρες προέλευσης, η διαδικασία ανακύκλωσης μειώνει τον συνολικό αντίκτυπο παραγωγής μπαταριών.
Για να αντιληφθεί κανείς καλύτερα πόσο ευεργετική αναμένεται να είναι η ηλεκτροκίνηση για το περιβάλλον στο μέλλον, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών σε περίπου μια 20ετία από σήμερα οι μπαταρίες αυτοκινήτων θα αποτελούνται ως επί το πλείστον από ανακυκλωμένα υλικά τα οποία θα έχουν προέλθει από τις μπαταρίες που ήδη χρησιμοποιούμε.
- «Μικρά Πράγματα σαν κι Αυτά»: Το έγκλημα για το οποίο η Καθολική Εκκλησία δεν ζήτησε ποτέ συγγνώμη
- Σπηλιωτόπουλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε τον βιοϊστορικό του κύκλο – Τι είπε για το κόμμα Κασσελάκη
- «Έξω φρενών» οι οπαδοί της Σίτι με τις «δικαιολογίες» του Γκουαρντιόλα
- Greek Government Targets Record Investment Program and Tax Relief for Middle Class
- Κρήτη: Αντί για τα δεσμά του γάμου πέρασαν στον γαμπρό χειροπέδες
- Ο Σπανούλης πλησιάζει στη Μονακό: Η συνάντηση στη Θεσσαλονίκη, το οριστικό deal και το… ΟΑΚΑ