Ρωσία: Το παραθυράκι στο πλαφόν που φέρνει δισ. στα ταμεία
Πόσο ανεβαίνουν οι τιμές πάνω στο πλοίο, σύμφωνα με ανάλυση των Financial Times
Το αυξημένο κόστος αποστολής επιτρέπει στις ρωσικές εταιρείες να κερδίζουν πολύ περισσότερα από τις πωλήσεις αργού πετρελαίου στην Ινδία από ό,τι εκτιμούσαν αρχικά οι αναλυτές.
Σύμφωνα μάλιστα με ανάλυση των Financial Times οι χρεώσεις αυτές μπορεί να έφεραν στα ταμεία της χώρας περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε μόλις ένα τρίμηνο.
Η Ρωσία, μέχρι πρόσφατα, φαινόταν να συμμορφώνεται με τα δυτικά μέτρα που σχεδιάστηκαν για τον περιορισμό των εσόδων της, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία πέρυσι. Οι παραγωγοί πετρελαίου της πουλούσαν αργό στην Ινδία κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Ωστόσο, η τιμή αυτή είναι καθαρή και δεν περιλαμβάνει λοιπές χρεώσεις. Επομένως στην τελική τιμή περιλαμβάνουν και υπέρογκα έξοδα μεταφοράς, χρεώνοντας πολύ μεγαλύτερα ποσά.
Μια ανάλυση των FT στα πλοία που κινούνται απευθείας από τα ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική προς την Ινδία αποκαλύπτει ότι αυτές οι υπερχρεώσεις , σε συνδυασμό με τα τέλη που προέκυψαν από τη ναυτιλία του πετρελαίου σε πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία, μπορεί να ήταν αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους τρεις μήνες έως τον Ιούλιο.
Ο Benjamin Hilgenstock, ακαδημαϊκός στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου, που μελετά την παράκαμψη του ανώτατου ορίου τιμών, είπε: «Το διογκωμένο κόστος αποστολής αποτελεί μείζονα ανησυχία, καθώς δημιουργούν ουσιαστικά μια διαρροή στο καθεστώς του ανώτατου ορίου τιμών».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Πούτιν γίνεται όλο και πιο απελπισμένος και ανέντιμος στις προσπάθειές του να μετριάσει τον αντίκτυπο του ανώτατου ορίου τιμών – κάτι που περιορίζει σοβαρά τα ρωσικά έσοδα από την εισαγωγή του» σχολίασε από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζέιμς Κλέβερλι, προσθέτοντας: « Όσοι βοηθούν τις προσπάθειες της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει αυτόν τον παράνομο πόλεμο θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να ενεργεί μαζί με τους εταίρους μας για την επιβολή αυτού του μέτρου».
Το πλαφόν
Το ανώτατο όριο τιμής που επιβλήθηκε από τη G7 έχει σκοπό να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου ενώ συμπιέζει τα έσοδα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Ωστόσο, το πλαφόν -το οποίο θέτει απαιτήσεις σε αγοραστές, πλοιοκτήτες και ασφαλιστές από τις συμμετέχουσες χώρες- δεν επιβάλλει κανένα όριο στο κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από τα τελωνεία της της Ρωσίας από τον Δεκέμβριο έως τα τέλη Ιουνίου η μέση τιμή του αργού πετρελαίου που στάλθηκε στην Ινδία ήταν περίπου 50 δολάρια ανά βαρέλι στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας. Αυτό διατήρησε τις πωλήσεις εντός του πλαφόν, το οποίο ισχύει για τη λεγόμενη τιμή «δωρεάν επί του σκάφους» (FOB) ή το κόστος του πετρελαίου στο λιμάνι φόρτωσης.
Ωστόσο, τα ινδικά τελωνειακά στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές που πράγματι πλήρωναν μετά την παράδοση — η λεγόμενη τιμή «κόστος, ασφάλιση και ναύλο» (CIF) — κατά την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 68 δολάρια. Αυτή ήταν μια αξιοσημείωτη έκπτωση στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου, που ήταν κατά μέσο όρο περίπου 79 δολ. ανά βαρέλι κατά την περίοδο, αλλά υποδηλώνει αύξηση των τιμών κατά 18 δολ. ανά βαρέλι μεταξύ της Βαλτικής και της Ινδίας.
Από τη Βαλτική στην Ινδία
Τα στοιχεία από την Argus, έναν οργανισμό τιμολόγησης, δείχνουν επίσης μεγάλη διαφορά. Η Argus εκτιμά ότι η μέση τιμή του αργού πετρελαίου Urals ήταν 14,90 δολ. ανά βαρέλι υψηλότερη στην Ινδία από ό,τι στη Βαλτική από τότε που άρχισαν να συλλέγονται στοιχεία τον Φεβρουάριο.
Ένας αξιωματούχος σε μια ινδική κρατική εταιρεία πετρελαίου που αγόρασε μέρος αυτού του πετρελαίου είπε στους FT ότι οι Ινδοί αγοραστές αγόραζαν συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής. Ο αξιωματούχος είπε ότι δεν επετράπη καμία διαπραγμάτευση σχετικά με τις διευθετήσεις ή το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με την Kpler, την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων, οι παραγωγοί πετρελαίου Lukoil και Rosneft έχουν πραγματοποιήσει απευθείας πωλήσεις σε ινδικά διυλιστήρια. Σε άλλες περιπτώσεις, η διαχείριση της πώλησης γίνεται από εμπορικές εταιρείες που εμφανίστηκαν το περασμένο έτος με στενούς δεσμούς με αρκετές ρωσικές εταιρείες πετρελαίου.
Η Kpler εκτιμά ότι η Ρωσία απέστειλε 108 εκατομμύρια βαρέλια από τη Βαλτική στην Ινδία από τον Μάιο έως τον Ιούλιο μέσω 134 πλοίων.
Πηγή: OT
- Στο Πειθαρχικό η δήμαρχος Κασσάνδρας για το μοιραίο λούνα παρκ
- Σπαρτιάτες: Διακόπηκε για δεύτερη φορά η δίκη – Δεν εμφανίστηκε ξανά ο Στίγκας
- Ζαχαριάδης: «Την αξιωματική αντιπολίτευση την ορίζει ο λαός με εκλογές – Δεν ψήφισε Ανδρουλάκη για αρχηγό»
- FY & Αλεξία Κεφαλά: Μαζί στη ζωή, μαζί και στο MadWalk
- Βίκτορ Όρμπαν: Θα προσκαλέσει τον Μπενιαμίν Νετανιάχου στην Ουγγαρία σε κόντρα με το ένταλμα σύλληψης του ΔΠΔ
- ΑΕΚ: Το μεγάλο ξεσκαρτάρισμα του Γενάρη – Το… σχέδιο Ριμπάλτα και οι «5» που είναι σε δύσκολη θέση