Ακτοπλοΐα: Σε «σκόπελο» η ανανέωση του γερασμένου στόλου – Ο ρόλος του fund
O τελευταίος κύκλος ανανέωσης του στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000
- «Τουλάχιστον 100 Βορειοκορεάτες στρατιωτικοί σκοτώθηκαν σε μάχες στο Κουρσκ»
- Νεκρός ανασύρθηκε από τα συντρίμμια γάλλος υπήκοος στο Βανουάτου μετά τον σεισμό των 7,3 Ρίχτερ
- «Παλιάνθρωπε…» - Οργή λαού έξω από την Εισαγγελία, νέες μαρτυρίες για τον αστυνομικό της Βουλής
- Έντεκα νεκροί μετά από εμπρησμό σε μπαρ στο Βιετνάμ - «Φωνάζαμε στα παγιδευμένα θύματα»
Με τον μέσο όρος ηλικίας των πλοίων να είναι τα 28 ετών, κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου καθίσταται αδήριτη ανάγκη. Αυτό προκύπτει από την ετήσια μελέτη της XRTC, στην οποία τονίζεται ότι η ανάπτυξη των νησιών μας στηρίζεται αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα.
H ακτοπλοΐα, σημειώνει η XRTC συνδέει 115 κατοικήσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού της χώρας. Από αυτά τα νησιά μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, οι ενδομεταφορές εξυπηρετούνται μόνο διά θαλάσσης, ενώ το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία. Σύμφωνα με την XRTC η γήρανση του στόλου, συνιστά μία από τις βασικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Μάλιστα, ο τελευταίος κύκλος ανανέωσης ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Έκτοτε, όταν παρουσιάστηκαν ανάγκες αντικατάστασης των πλοίων δεν προχώρησαν στην κατασκευή νέων πλοίων αλλά εμφανίστηκαν να αντικαθιστούν ή να προσθέτουν στο στόλο τους πλοία μεταχειρισμένα, μεγάλης ηλικίας κατά περίπτωση, ως αποτέλεσμα της αδυναμίας νέων επενδύσεων λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης χρηματοδότησης.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι συντάκτες της μελέτης οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που ισχύουν, δε δικαιολογούν πλέον τέτοιου είδους κινήσεις καθώς επηρεάζουν στρατηγικού τύπου αποφάσεις, μεταξύ άλλων την επιλογή του καυσίμου που θα λειτουργούν τα πλοία.
«Αγκάθι» τα ίδια κεφάλαια
Την προσπάθεια των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την XRTC δυσκολεύει και το γεγονός πως τα τελευταία 15 χρόνια έχουν περάσει, όπως όλες οι εταιρίες μεταφορών μια σειρά εγχώριων και διεθνών κρίσεων με αποτέλεσμα να μην έχουν τα ίδια κεφάλαια ώστε να χρηματοδοτήσουν την ανανέωση των στόλων τους.
Αρκετές προσδοκίες, όπως φαίνεται υπάρχουν από την πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλία που αφορά στη δημιουργία ενός ιδιωτικού ταμείου, για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου μέσα από διεθνή διαγωνισμό που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF), ο οποίος θα πρέπει να προχωρήσει σε σύνταξη μελέτης που να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για την ανανέωση του στόλου συνοδευόμενη από τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα που αφορούν την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου.
Δημιουργία Ταμείου
Σύμφωνα με την XRTC, κεντρική ιδέα του σχεδιασμού, είναι, ότι όποιος πλοιοκτήτης λάβει χρηματοδότηση μέσα από το ειδικό ταμείο που θα δημιουργηθεί, θα είναι υπόχρεος δρομολόγησης του πλοίου για όλα τα χρόνια στον Ελλαδικό χώρο και δεν θα μπορεί να το μισθώσει η να το πουλήσει σε άλλη χώρα. Οι εταιρείες ευελπιστούν ότι οι πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μέσο που θα βοηθήσει την τραπεζική χρηματοδότηση σε συνδυασμό με τα προαναφερόμενα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Στην Ιταλία πάντως έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου έχοντας ήδη εξασφαλίσει έγκριση από την ΕΕ για την χρηματοδότηση τους με €500 εκατ. από τον Ιταλικό κρατικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις