Μετρητά: Παραμένουν το κύριο μέσο πληρωμής παρά την επέλαση του πλαστικού χρήματος
Τους τρόπους που επιλέγουν οι Έλληνες να κάνουν τις πληρωμές καταγράφει έρευνα της Focus Bari
- Δολοφονία σε ξενοδοχείο στην Καλαμάτα - Συνελήφθη ύποπτος
- Σε 20 χρόνια φυλάκισης καταδικάστηκε ο σύζυγος της Ζιζέλ Πελικό για βιασμούς - Ένοχοι οι 51 κατηγορούμενοι
- Αποκάλυψη in: Μία πολυμήχανη 86χρονη παγίδευσε μέλη συμμορίας «εικονικών ατυχημάτων» στα Χανιά
- Δημήτρης Ήμελλος: Το τελευταίο αντίο στον αγαπημένο ηθοποιό -Τραγική φιγούρα η μητέρα του
Οι Έλληνες χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο 3,9 διαφορετικούς τρόπους για τις πληρωμές των καθημερινών συναλλαγών τους με τα μετρητά βρίσκονται ακόμα στις πρώτες επιλογές και τις γυναίκες να κυκλοφορούν πιο συχνά έχοντάς τα στα πορτοφόλια τους.
Ωστόσο, χρόνο με τον χρόνο πιο σύγχρονες επιλογές πληρωμών μπαίνουν στην καθημερινές πρακτικές όλων, ανάμεσά τους οι ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων, οι προπληρωμένες κάρτες και τα ψηφιακά πορτοφόλια, με τις νεότερες ηλικίες να είναι πιο ανοιχτές στη χρήση τους και τους μεγαλύτερους να ακολουθούν.
Τη στροφή σε πιο σύγχρονους τρόπους πληρωμών από τα μετρητά επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Είναι ενδεικτικό ότι το 2022 ο αριθμός των χρεωστικών αυξήθηκε κατά 5% (17,6 εκατ.), ενώ κατά 20% η έκδοση προπληρωμένων καρτών (2,3 εκατ. τεμαχίων).
Η πανδημία
Η πανδημία αλλά και η προσπάθεια μείωσης των μετρητών στην αγορά τόσο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, όσο και για την πιο άμεση πληρωμή στις εξ αποστάσεως συναλλαγές σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιούργησε νέους τρόπους πληρωμών και όπως προκύπτει από έρευνες ήδη έχουν μπει στην καθημερινότητα του Ελληνα.
Η έρευνα «Οι τρόποι πληρωμής που προτιμούν οι Ελληνες» που πραγματοποίησε η Focus Bari, τον Μάιο 2023, δείχνει ότι οι έλληνες καταναλωτές γνωρίζουν κατά μέσο όρο 6,8 τρόπους πληρωμής που υπάρχουν στην αγορά για να κάνουν τις συναλλαγές τους, ωστόσο ακόμα προτιμούν συστηματικά μόλις 1,9.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι ήδη η χρήση του πλαστικού χρήματος και πιο συγκεκριμένα η χρήση χρεωστικής κάρτας βρίσκεται στην κορυφή, αφού επιλέγει να τη χρησιμοποιεί στις συναλλαγές του σχεδόν ο ένας στους δύο Ελληνες ενώ ψηλά βρίσκεται και το ποσοστό (30%) όσων είναι φαν του e-banking και του mobile-banking με τις ψηφιακές κάρτες στο κινητό (16%) και τα ψηφιακά πορτοφόλια (15%) να ακολουθούν.
Οι νέοι
Οι άνδρες και οι καταναλωτές νεότερης ηλικίας χρησιμοποιούν πιο σύγχρονους ή και ηλεκτρονικούς τρόπους πληρωμής σε σύγκριση με γυναίκες και τις μεγαλύτερες ηλικίες που ακόμα αντιστέκονται στις συναλλαγές με μετρητά. Είναι εντυπωσιακό ότι το 81% των γυναικών συνεχίζει να πραγματοποιεί συναλλαγές με μετρητά όταν το αντίστοιχο ποσοστό στους άνδρες είναι στο 74% .
Ανδρες και γυναίκες χρησιμοποιούν το ίδιο το e-banking και το mobile-banking σχεδόν οι επτά στους δέκα, ενώ έκπληξη δημιουργεί το γεγονός ότι αυτόν τον τρόπο πληρωμής τον επιλέγουν και οι μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές 77% (55-64 ετών) και 78% (65+ ετών), κάτι που δεν ισχύει όμως για άλλους τρόπους πληρωμών, όπως οι προπληρωμένες και οι ψηφιακές κάρτες και τα ψηφιακά πορτοφόλια, η χρήση των οποίων για τις ηλικίες άνω των 55 ετών δεν ξεπερνά το 30%.
Σήμερα στις 100 συναλλαγές που πραγματοποιούνται καθημερινά το 29% αφορά τη χρήση χρεωστικής κάρτας, 8% πιστωτική κάρτα, 23% μετρητά και 3% προπληρωμένη κάρτα. Στον ψηφιακό τρόπο πληρωμής το 14% αφορά ηλεκτρονικές μεταφορές (e-banking και mobile-banking), 3% πιστωτική ψηφιακή κάρτα στο κινητό και 7% χρεωστική ψηφιακή κάρτα στο κινητό. Στους σύγχρονους τρόπους συναλλαγών 8% κατέχουν τα ψηφιακά πορτοφόλια (Google Pay, Apple Pay, κ.λπ.).
Σούπερ μάρκετ και ταξίδια
Στα σουπερμάρκετ, κερδίζει κατά κράτος η χρήση της χρεωστικής κάρτας σε ποσοστό 49%, τα μετρητά και η αντικαταβολή κατά 36%, ενώ η πιστωτική κάρτα κατέχει μόλις 14% των πληρωμών, τα ψηφιακά πορτοφόλια κατά 12%, η χρεωστική κάρτα στο κινητό 11%.
Στην πληρωμή λογαριασμών, προτιμάται η ηλεκτρονική μεταφορά (e-banking, mobile banking) σε ποσοστό 44% ενώ ακολουθούν η χρεωστική κάρτα (27%), τα μετρητά (14%), η χρεωστική ψηφιακή στο κινητό (10%) και η πιστωτική κάρτα από (9%).
Για την αγορά ρούχων, παπουτσιών, αξεσουάρ, αθλητικών ειδών, δώρων ή για μικρές αγορές σπιτιού ξεκάθαρη είναι η προτίμηση στη χρεωστική κάρτα, αφού σχεδόν η μία στις δύο συναλλαγές πληρώνονται με αυτόν τον τρόπο ενώ ψηλά είναι και οι πληρωμές με μετρητά (37%), η πιστωτική κάρτα έχει ποσοστό μόλις 13%, η ηλεκτρονική μεταφορά 11%, η χρεωστική κάρτα στο κινητό 10% και τα ψηφιακά πορτοφόλια με 8%.
Τέλος, για ταξίδια και διασκέδαση η χρήση χρεωστικής φτάνει το 33%, τα μετρητά και η αντικαταβολή με 24%, ενώ η ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων το 21% και η χρήση ψηφιακού πορτοφολιού 7%.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑΝΕΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις