Την ώρα που ο Έβρος έχει παραδοθεί στις φλόγες σε μία καταστροφή ιστορικού μεγέθους, φαίνεται πως συγκεκριμένοι ακροδεξιοί και εθνικιστικοί κύκλοι στην περιοχή έχουν επιδοθεί σε συστηματική προσπάθεια να ενοχοποιήσουν τους μετανάστες και τους πρόσφυγες ως υπαίτιους, παρά το γεγονός ότι μέχρι στιγμής κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών έχουν χάσει τη ζωή τους τουλάχιστον 20 άνθρωποι που πέρασαν τα σύνορα ελπίζοντας σε μια καλύτερη ζωή.

Η σύλληψη και οι κατηγορίες εναντίον των τριών αυτόκλητων σερίφηδων που είχαν το θράσος να βιντεοσκοπήσουν την αιχμαλωσία προσφύγων και να τη μεταδώσουν σε ζωντανή σύνδεση, αλλά και τα εκατοντάδες δημόσια σχόλια στο διαδίκτυο που παρακινούσαν μέχρι και σε δολοφονία δεν είναι κεραυνός εν αιθρία.

Είχε προηγηθεί η ανάρτηση του βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Πάρη Παπαδάκη που καλούσε τα μέλη του Αινήσιου Δέλτα να λάβουν μέτρα και να είναι σε εγρήγορση «για να κάνουμε αυτό που ξέρουμε καλά» καθώς «λαθρομετανάστες» παρακωλύουν το έργο… των πιλότων.

Ο Κυριάκος Βελόπουλος ανήρτησε το περιβόητο βίντεο υπερασπιζόμενος τους «αγανακτισμένους πολίτες που παίρνουν το νόμο στα χέρια τους», ενώ ο βουλευτής του δήλωσε στον τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό Focus FM ότι ο ίδιος ήταν παρών στη «σύλληψη» των μεταναστών από τους σερίφηδες και κάλεσε τους πολίτες σε συγκεκριμένο ραντεβού για να κάνουν περιπολίες γιατί παντού «οι λαθρομετανάστες βάζουν φωτιές και θα κάψουν την πόλη».

Μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε η αστυνομία συνέλαβε τους τρεις αυτόκλητους πολιτοφύλακες την ίδια μέρα αλλά η συνέχεια δόθηκε την επόμενη. Όσο ήταν σε εξέλιξη αντιφασιστική συγκέντρωση στο κέντρο της πόλης εμφανίστηκαν ομάδες, νεαρών κυρίως, ατόμων που με απειλές και ύβρεις προπηλάκισαν τους διαδηλωτές.

Η στοχοποίηση των μεταναστών ως εισβολέων με απώτερο στόχο την καταστροφή της Ελλάδας και των Ελλήνων δεν γεννήθηκε τις τελευταίες ημέρες ούτε είναι καινούρια για τον Έβρο αλλά και όλη την υπόλοιπη χώρα. Τις μέρες της απόλυτης καταστροφής, του πανικού και του χάους απέκτησε άλλη δυναμική, αλλά το έδαφος έχει στρωθεί χρόνια τώρα.

Το Αινήσιο Δέλτα

Ο Πάρης Παπαδάκης που εκλέχτηκε πρώτη φορά βουλευτής φέτος με μεγάλα ποσοστά με την Ελληνική Λύση βάσισε την επιτυχία του στο γεγονός ότι είναι πρόεδρος του συλλόγου Αινήσιου Δέλτα.

Τι είναι όμως ο Σύλλογος Αινήσιο Δέλτα; Όπως αναφέρεται στη σελίδα του στο FB «σκοπός της ομάδας είναι να γίνουμε μια μεγάλη παρέα ξεκινώντας από τη Θράκη και προορισμό όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με αγάπη και γνώση για το δέλτα Έβρου για την κατοχύρωση παρουσίας των μελών μας καλυβιέρηδων εκεί ψαράδων, κτηνοτρόφων, αγροτών, κυνηγών, φυσιολατρών, εθνοφυλάκων κ.α. και τον ρόλο τους ως φρουρών των συνόρων δίπλα στη συντεταγμένη Πολιτεία.

Ως δραστηριότητες περιγράφονται οι παρουσιάσεις, οι ιστορικές αναδρομές, οι πρωτοβουλίες ανθρωπιάς, οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες κ.α.

O σύλλογος εκπροσωπεί κάποιους από τους καλυβιέρηδες της προστατευόμενης περιοχής του Δέλτα που αποτελεί προστατευόμενο υγροβιότοπο. Κατά καιρούς έχουν γίνει αφιερώματα στον Τύπο κυρίως όταν πλησιάζουν οι προθεσμίες για κατεδάφιση των καλυβιών, καθώς πάνω από 160 είναι τα αυθαίρετα κτίσματα που παραβιάζουν τους όρους που προβλέπει η νομοθεσία για τους υγροβιότοπους.

Κράτος εν κράτει

Την εικόνα που επικρατεί περιγράφει στο in o Γιάννης Λασκαράκης, εκδότης της εφημερίδας Γνώμη στην Αλεξανδρούπολη: «Πρόκειται για αυθαίρετους οικιστές στην προστατευόμενη περιοχή, με υλικά εντελώς ακατάλληλα, όπως λαμαρίνες. Δεν υπάρχουν καν αποχετεύσεις ενώ έχουν χτιστεί σπίτια αλλά και εκκλησία, σε μια περιοχή που η νομοθεσία απαγορεύει μέχρι και τη διανυκτέρευση. Είναι γνωστό ότι εκμεταλλεύονται οικονομικά την παρουσία τους στον βιότοπο νοικιάζοντας τα οικήματα σε τουρίστες και κυνηγούς.

Φυσικά υπάρχουν και οι νόμιμοι ψαράδες και κτηνοτρόφοι, οι οποίοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά με βάση τους κανόνες που επιβάλλει η ύπαρξη του βιότοπου. Ωστόσο η ουσία είναι ότι ενώ γίνεται σωρεία παραβάσεων κανείς δεν τους αγγίζει τόσα χρόνια. Γυρνούν από την άλλη το κεφάλι τόσο η τοπική αυτοδιοίκηση όσο και το κεντρικό κράτος, παρά τις καταγγελίες και τις προφανείς παραβάσεις. Υπάρχουν μέχρι και δικαστικές αποφάσεις που τους αθωώνουν. Είναι κράτος εν κράτει» λέει χαρακτηριστικά.  «Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά καθώς τους επισκέπτονται συχνά υπουργοί, πρωθυπουργοί μέχρι και Πρόεδροι της Δημοκρατίας γιατί τάχα φυλάνε Θερμοπύλες», συμπληρώνει.

Ο Πάρης Παπαδάκης σε συνέντευξή του στο protothema.gr μετά την παρέλευση της προθεσμίας κατεδάφισης το 2021 δήλωνε:

«Από 3/11/2021 οι καλύβες είναι και πάλι εκτεθειμένες προς κατεδάφιση και οι κάτοχοι αυτών κινδυνεύουν με κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών λόγω ενεργοποίησης των προστίμων. Ο Στρατός, η αστυνομία πάντα στο πλευρό μας, αλλά στα δικαστήρια μόνοι μας όπως πάντα, καμία συμπαράσταση από κανέναν. Τσίπουρα οι υπουργοί, Αργηγοί ΓΕΣ, ΓΕΕΘΑ Εθνικής Άμυνας στις παράνομες καλύβες, τραγούδια χαρές, χειραψίες με πρωθυπουργό και συγχαρητήρια για την προσφορά μας αλλά τα πρόστιμα και οι κατασχέσεις τρέχουν».

Η προσφορά του Αινήσιου Δέλτα για την οποία κάνει λόγο ο Παπαδάκης στο παραπάνω απόσπασμα αναφέρεται στα όσα έγιναν τον Μάρτη του 2020 στον Έβρο στον λεγόμενο «υβριδικό πόλεμο» όταν εκτός από τις ισχυρές δυνάμεις του Στρατού, των συνοριοφυλάκων και της αστυνομίας, κάτοικοι του Έβρου περιπολούσαν και επιχειρούσαν εναντίον μεταναστών που είχαν συγκεντρωθεί στην Τουρκία και προσπαθούσαν να περάσουν τα σύνορα.

Ο κ. Λασκαράκης είναι ξεκάθαρος: «Το Αινήσιο Δέλτα είναι μία ομάδα ακροδεξιών, ρατσιστών και εθνικιστών που έχει επιδοθεί και επιδίδεται σε συλλήψεις μεταναστών για να «προφυλάξει» τάχα τους κατοίκους του Έβρου.

Στα γεγονότα του Μαρτίου του 2020 ομάδες πολιτών παρίσταναν τους πολιτοφύλακες, κυκλοφορούσαν οπλισμένοι, χτυπούσαν και έκλεβαν πρόσφυγες και μετανάστες. Το Αινήσιο Δέλτα είχε ενεργό ρόλο στις συλλήψεις. Τώρα έχουν και βουλευτή». Ο ίδιος επιμένει να καταγγέλλει τα όσα συμβαίνουν παρά τις απειλές που δέχεται και αυτός και η εφημερίδα του.

Εξάλλου είχε γίνει ξανά στόχος εθνικιστικών κύκλων όταν το 1999 προσπάθησε να διοργανώσει ένα συνέδριο Ελλήνων και Τούρκων δημοσιογράφων στην Αλεξανδρούπολη. Τότε του έκαψαν το αυτοκίνητο.

«Τώρα η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη», λέει καθώς ακόμα και τώρα κανείς από τις τοπικές αρχές δεν έχει καταδικάσει την υποκίνηση του τοπικού βουλευτή σε βία. Η νομιμοποίηση που έχει ο Σύλλογος στην περιοχή φαίνεται και από το γεγονός ότι από το 2022 το Αινήσιο Δέλτα παρελαύνει στις εθνικές επετείους.


Το «Έπος του Έβρου» τον Μάρτη του 2020 περιλάμβανε ενόπλους πολίτες που προχωρούσαν σε «συλλήψεις» μεταναστών και βιαιοπραγίες εναντίον τους ενώ έχουν καταγραφεί και επιθέσεις σε δημοσιογράφους. Μαρτυρίες, δημοσιεύματα του Τύπου και διεθνείς οργανώσεις κάνουν λόγο για επικίνδυνες και πρωτοφανείς καταστάσεις τις ημέρες εκείνες στα σύνορα.

Ενδεικτικά είναι όσα περιγράφει ο δημοσιογράφος Κώστας Πλιάκος στο CNN Greece που βρέθηκε στον Έβρο για να καλύψει τα γεγονότα. Ο ίδιος είδε πολίτες, ανάμεσά τους και κάποιος που οπλοφορούσε, να εντοπίζουν μετανάστες, να ακινητοποιούν τον έναν, να τον χτυπούν και να τον χλευάζουν, ενώ στη συνέχεια κινήθηκαν και εναντίον του ίδιου, του πήραν το κινητό, τον προπηλάκισαν και τον χτύπησαν.

Ο φωτορεπόρτερ Αλέξανδρος Σταματίου στο οδοιπορικό του στον Έβρο γράφει μεταξύ άλλων στην ΕφΣυν, για ένα περιστατικό όταν έφτασε μαζί με έναν δημοσιογράφο από το γερμανικό ραδιόφωνο κοντά στο χωριό Πόρος: «Τότε, μέσα από το σκοτάδι εμφανίστηκαν δυο οπλισμένοι με καλάσνικοφ (!) και στρατιωτική περιβολή παραλλαγής, χωρίς όμως διακριτικά του στρατού ή της αστυνομίας, και άρχισαν να μας απειλούν με βρισιές. Τους ρωτήσαμε αν είναι της αστυνομίας η του στρατού, αλλά εκείνοι απέφυγαν να απαντήσουν. Ήταν ηλίου φαεινότερο ότι δεν ήταν ούτε στρατιωτικοί, ούτε αστυνομικοί».

Το «παρών» στον Έβρο είχε δώσει τότε και ο Γιάννης Λαγός που φωτογραφήθηκε με «πολιτοφύλακες» με στρατιωτικά.

Για τα όσα έγιναν εκείνες τις ημέρες στο λεγόμενο «Έπος του Έβρου» υπήρξε παρέμβαση της Εισαγγελίας Ορεστιάδας, ενώ κλήθηκε να καταθέσει και ο Πάρης Παπαδάκης. Ωστόσο δεν υπήρξε κάποια συνέχεια.

Ο Πάρης Παπαδάκης μετά το «Έπος του Έβρου» πρωτοστάτησε στις κινητοποιήσεις ενάντια στην επέκταση του ΚΥΤ Φυλακίου το 2021.

Αρχικά αρκετοί φορείς είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους στο ΚΥΤ με γνώμονα όχι την απειλή από τους πρόσφυγες αλλά ενάντια στον εγκλεισμό τους και τη συμφωνία της ΕΕ με την Τουρκία, κάνοντας ακόμα λόγο για επικίνδυνες ρατσιστικές ομάδες που θέλουν να εκμεταλλευτούν πολιτικά την κατάσταση.

Ο ίδιος όμως καταφέρνει να «ξεχωρίσει» με έντονο ρατσιστικό λόγο για απειλητικούς εισβολείς, ενώ στέλνει και επιστολή στον πρωθυπουργό που του ζητά να μη γίνει η επέκταση, μνημονεύοντας την προσφορά του στην πατρίδα.

Στην συνέχεια και σύμφωνα με τα λεγόμενά του ενώ ήταν στη ΝΔ ένιωσε προδομένος και παρά το γεγονός ότι αρχικά επέμενε ότι οι κινητοποιήσεις είναι ακομμάτιστες αποφάσισε να κατέβει στον πολιτικό στίβο με την Ελληνική Λύση έχοντας ως παράσημο την «προστασία των συνόρων από τους λαθρομετανάστες».

Οι συλλήψεις μεταναστών ως πατριωτική πρακτική

Το «δικαίωμα» των πολιτών να «συλλαμβάνουν» μετανάστες που περνάνε παράνομα τα σύνορα ως ύψιστο πατριωτικό καθήκον και υποχρέωση τονίζεται σε όλες τις προεκλογικές του ομιλίες. Μάλιστα με το κύρος του νομικού υποστηρίζει ότι αυτό εκπορεύεται από το Σύνταγμα, κάτι που φυσικά δεν ισχύει.

Παρόμοιο ισχυρισμό διατυπώνει και ως μάρτυρας υπεράσπισης ενός κτηνοτρόφου που συνεπλάκη με Τούρκους πολιτικούς πρόσφυγες στα σύνορα. Στο δικαστήριο αναφέρει ότι ο κτηνοτρόφος, που καταδικάστηκε για παράνομη  οπλοφορία και πρόκληση σωματικών βλαβών, είχε δικαίωμα να «συλλάβει» αυτούς που μπήκαν παράνομα στη χώρα, ενώ προς επίρρωσιν των ισχυρισμών του υποστήριξε ότι υπήρξαν προφορικές εντολές από το υπουργείο Άμυνας τον Μάρτη του 2020 που δεν ανακλήθηκαν ποτέ.

Μετά την εκλογή του παίζει ενεργό ρόλο στην πρωτοβουλία για καρφιά στην Εγνατία μετά τα τραγικά περιστατικά αιματηρών δυστυχημάτων που έχασαν τη ζωή τους κάτοικοι εξαιτίας της επικίνδυνης οδήγησης οχημάτων με μετανάστες που προσπαθούσαν να αποφύγουν τη σύλληψη.

Η θλίψη, ο πόνος και η αγανάκτηση για ένα υπαρκτό και σοβαρό πρόβλημα καθώς οι κάτοικοι κινδυνεύουν με τραυματισμούς μέχρι και θανάτους, γίνεται αφορμή για να παρουσιαστούν για ακόμα μία φορά οι μετανάστες εν γένει ως απειλή για τη ζωή των Εβριτών.

Εμφανίζονται επίσης δημόσια σχόλια στα social media που ζητούν να τουφεκίζονται οι μετανάστες όταν εντοπίζονται στον δρόμο ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε ψύχραιμη συζήτηση στον δημόσιο διάλογο για το πώς μπορεί να λυθεί το πρόβλημα και να μην υπάρχει διακινδύνευση της σωματικής ακεραιότητας στον δρόμο.

Η αντίδραση των Αρχών

Μπορεί τώρα μετά τον σάλο που έχει προκληθεί ο Πάρης Παπαδάκης να δηλώνει ότι οι τρεις συλληφθέντες για την απαγωγή των προσφύγων δεν είναι μέλη του Αινήσιου Δέλτα, ωστόσο τη σύνδεση μαζί τους φρόντισε να την κάνει ο ίδιος από την πρώτη στιγμή ενώ τα καλέσματά του στους πολίτες να βγουν για κυνήγι μεταναστών, που θυμίζει κυνήγι μαγισσών, τον θέτει στο κέντρο των ευθυνών για ό,τι έχει συμβεί.

Την ίδια στιγμή ωστόσο εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για την αντίδραση των Αρχών απέναντι σε πρακτικές που μόνο καινούριες δεν είναι στην περιοχή.

Πώς είναι δυνατόν να κυκλοφορούν πολίτες στα σύνορα με όπλα και τώρα και στην πόλη, να συλλαμβάνουν και να βασανίζουν μετανάστες; Μετά τους τρεις αυτόκλητους σερίφηδες και άλλα βίντεο δείχνουν ότι το περιστατικό μόνο μεμονωμένο δεν είναι.

Στο βίντεο μάλιστα που κυκλοφόρησε από την Αισύμη ο άνδρας που κρατά αιχμάλωτους τους μετανάστες δεν τους κατηγορεί καν για εμπρησμό, αλλά απλώς επειδή πέρασαν παράνομα στη χώρα.

Η αίσθηση ατιμωρησίας που χαρακτηρίζει όχι μόνο τους εν λόγω σερίφηδες αλλά και όσους δημόσια κατακλύζουν με μηνύματα υποκίνησης σε βία τα social media είναι πράγματι εντυπωσιακή και επικίνδυνη.

Η ακροδεξιά προσπαθεί να ριζοσπαστικοποιήσει το ακροατήριό της που έχει εθιστεί στον ρατσιστικό, ξενοφοβικό και παράλογο λόγο. Η καταστροφή μοιάζει ιδανική ευκαιρία για να ψαρέψουν στα θολά νερά της απόγνωσης, και δεν την αφήνουν να πάει χαμένη.