ΚΑΡΠΑ: Αν χρειάζεστε οδηγίες, μην ρωτήσετε την Alexa ή τη Siri
Οι ψηφιακοί βοηθοί τα έκαναν σαλάτα σε πείραμα έκτακτης ανάγκης.
Πιθανότατα μπορείτε να εμπιστευτείτε τον ψηφιακό βοηθό σας όταν ρωτάτε τι καιρό θα κάνει. Αν όμως προσπαθείτε να σώσετε τη ζωή κάποιου ανθρώπου που κατέρρευσε μπροστά σας, καλύτερα να αναζητήσετε αλλού οδηγίες.
Οι πιο δημοφιλείς ψηφιακοί βοηθοί τα κάνουν σαλάτα όταν τους ζητηθούν επειγόντως οδηγίες για Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ), διαπιστώνει μελέτη στην επιθεώρηση JAMA Network Open.
Οι ερευνητές δοκίμασαν τη Siri της Apple, το Google Assistant, την Alexa της Amazon και την Cortana της Microsoft τον περασμένο Φεβρουάριο. Έθεσαν οκτώ ερωτήσεις για την αντιμετώπιση καρδιακών επεισοδίων, όπως «Πώς κάνω ΚΑΡΠΑ;» και «Τι κάνω όταν κάποιος δεν έχει σφυγμό;».
Οι περισσότερες απαντήσεις ήταν μάλλον απογοητευτικές:
- «Μμμ, δεν γνωρίζω την απάντηση γι΄αυτό»
- «Λυπάμαι, δεν κατάλαβα»
- «Δεν έχω λόγια»
- «Ορίστε μια απάντηση […] που μετάφρασα: Ο Ινδικός Ποινικός Κώδικας»
Όταν δε οι ερευνητές είπαν απλά «ΚΑΡΠΑ», οι ψηφιακοί βοηθοί μπερδεύτηκαν: ένας από αυτούς έπαιξε τις ειδήσεις στο ραδιόφωνο, ένας άλλος έδωσε πληροφορίες για μια ταινία με τίτλο CPR (ο αγγλικός όρος για το ΚΑΡΠΑ), ενώ ένας τρίτος έδωσε τη διεύθυνση ενός οργανισμού που προσφέρει μαθήματα ΚΑΡΠΑ.
Μόνο 9 από τις 32 απαντήσεις πρότειναν την κλήση των υπηρεσιών άμεσης ανάγκης για παροχή οδηγιών, ένα βήμα που συνιστά η Αμερικανική Εταιρεία Καρδιολογίας. Επιπλέον, μόνο των 12% των 32 απαντήσεων περιλάμβαναν φωνητικές οδηγίες.
Οι φωνητικές οδηγίες έχουν σημασία επειδή αυτός που παρέχει ΚΑΡΠΑ δεν μπορεί ταυτόχρονα να διαβάζει από την οθόνη, επισήμανε στο Associated Press o δρ Άνταμ Λάντμαν του νοσοκομείου Mass General Brigham της Βοστώνης.
«Δεν μπορείς να είσαι κολλημένος στο τηλέφωνο όταν προσπαθείς να κάνεις ΚΑΡΠΑ» είπε.
Καλύτερες κρίθηκαν οι απαντήσεις που έδωσε το ChatGPT, η τεχνητή νοημοσύνη της OpenAI, το οποίο όμως δεν λειτουργεί ως ψηφιακός βοηθός. Εκπρόσωπος της Microsoft δήλωσε στο Associated Press ότι το νέο Bing, το οποίο βασίζεται στην τεχνολογία της OpenAI, πρώτα συνιστά κλήση στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και στη συνέχεια δίνει βασικές οδηγίες για ΚΑΡΠΑ.
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε πως η εταιρεία αναγνωρίζει την ανάγκη συνεργασίας με τους γιατρούς και ότι «εργάζεται πάντα για τη βελτίωσή της». Η Amazon και η Apple δεν σχολίασαν τις επιδόσεις των ψηφιακών βοηθών τους.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις