Καλύτερα των προβλέψεων
Ο τζίρος του λιανικού εμπορίου στο δεύτερο τρίμηνο του έτους αυξήθηκε... οριζοντίως και... καθέτως.
Δεν ξέρω τι λέτε εσείς, όσοι φωνάζετε για τις αναδουλειές στην οικονομία, τα στοιχεία δείχνουν μια πολύ διαφορετική εικόνα. Ο τζίρος του λιανικού εμπορίου, του πιο αντιπροσωπευτικού κομματιού της αγοράς, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους αυξήθηκε… οριζοντίως και… καθέτως. Τόσο συγκρινόμενος με το περσινό αντίστοιχο διάστημα (+7%), όσο και με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο του 2023 (+13,6%). Μέσα σε έναν χρόνο έπεσαν στην αγορά 1,1 δισ. ευρώ περισσότερα χρήματα. Μέσα σε ένα τρίμηνο, που προφανώς περιείχε πολύ από τουρισμό, η αύξηση ξεπέρασε τα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για επίδοση αξιοπρόσεκτη, αν σκεφτεί κανείς ότι σ’ αυτό το διάστημα κάναμε όχι μία, αλλά δύο φορές εκλογές, κάτι που συνήθως οδηγεί σε πάγωμα της αγοράς. Αυτή τη φορά όχι ζημιά δεν υπήρξε, αλλά όφελος. Το «Μητσοτάκης effect» φαίνεται ότι δεν ωφέλησε μόνο το κόμμα του, αλλά συνολικά την οικονομία, καθώς το εκλογικό αποτέλεσμα σε αντίθεση με όσα πίστευαν οι «ειδικοί» φαίνεται ότι είχε προεξοφληθεί από την οικονομία, η οποία ανενόχλητη και χωρίς τον κίνδυνο πολιτικής αστάθειας συνέχισε να λειτουργεί. Γεγονός πρωτοφανές στα ελληνικά πολιτικά χρονικά.
Το σημαντικό, επίσης, είναι ότι από τον μεγεθυμένο τζίρο δεν έμεινε έξω κανείς. Ακόμα και ο τζίρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ξεπερνά το μισό του συνόλου, αυξήθηκε κατά 3,1%. Αρα και οι μικροί ωφελήθηκαν. Οι μεγάλοι σίγουρα περισσότερο. Και γεωγραφικά η κατανομή ήταν για όλους, όχι όμως με την ίδια ταχύτητα. Μεγαλύτερη στην Αττική, στα Ιόνια Νησιά και την Κρήτη. Εστω ωστόσο και με οριακά κέρδη, κερδισμένες ήταν σχεδόν όλες οι υπόλοιπες περιφέρειες.
Προφανώς μέσα στο αποτέλεσμα που υπολόγισε η Ελληνική Στατιστική Αρχή εμπεριέχεται και… πολύ από πληθωρισμό. Με μέσο ωστόσο ύψος κοντά στο 3,5%-4%, που τρέχει από την αρχή του έτους, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί την αποκλειστική αιτία του φαινομένου. Η αγορά παρά την τρίτη χρονιά ακρίβειας συνεχίζει να κινείται με ρυθμό υψηλότερο του τιμάριθμου, σημάδι ότι έχουμε ακόμα να «κάψουμε» ως εισόδημα για καταναλωτικές δαπάνες. Το πόσο διαθέσιμο χρήμα υπάρχει ακόμα είναι μάλλον δύσκολο να εκτιμηθεί, λόγω της εποχικής ιδιαιτερότητας των εισοδημάτων από τον τουρισμό. Τα στοιχεία Ιουλίου έδειξαν, ωστόσο, αύξηση των καταθέσεων των νοικοκυριών έστω και μικρή κατά 149 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή και καταναλώνουμε περισσότερο και μας μένουν και λεφτά στο πλάι.
Τα στοιχεία των πωλήσεων στο λιανεμπόριο φέρνουν πιο κοντά στο «2% και άνω», παρά στο «1,9% και κάτω» που εκτιμούνταν αρχικά η ανάπτυξη στις ανακοινώσεις που αναμένεται να κάνει η Ελληνική Στατιστική Αρχή για το ελληνικό ΑΕΠ β’ τριμήνου την επόμενη εβδομάδα. Με λίγα λόγια η ελληνική οικονομία φαίνεται ότι ξεπερνά τον άγνωστο Χ της φετινής χρονιάς, που ήταν οι εκλογές, αποφεύγοντας τις απώλειες. Μάλιστα η διατήρηση των επιδομάτων στην κατανάλωση (market pass κ.λπ.), αλλά και η καλύτερη κατά τα φαινόμενα εισπρακτική επίδοση του τουρισμού, μπορούν να μας οδηγήσουν σε καλύτερο αποτέλεσμα απ’ αυτό που αρχικά είχε εκτιμηθεί. Μπορεί μάλιστα να καθυστερήσει για εμάς, την παρατηρούμενη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, επιβράδυνση του ΑΕΠ σε ετήσια βάση. Καθόλου άσχημα μέχρι στιγμής, αν και είναι ακόμα νωρίς για να βγει το οριστικό πρόσημο μιας ακόμα χρονιάς γεμάτη «αγκάθια».
- Άρης: Ξεκαθαρίζει για Κουάισον ενόψει Αστέρα
- Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να μείνετε «ταπί»
- Εύβοια: Μετανιωμένη η κόρη του θύματος – Αύριο η απολογία του συζύγου της
- Τουρκία: Τέσσερις νεκροί μετά από πτώση ελικοπτέρου σε προαύλιο νοσοκομείου
- Μανώλης Κονταρός: Ξέσπασε σε κλάματα με τη μαντινάδα – αφιέρωση του Βασιλη Μπισμπίκη
- ΕΣΑΚΕ: Η αναμέτρηση Ολυμπιακός-Μαρούσι με την… γλώσσα των αριθμών