Διαμάντια: Σε ελεύθερη πτώση οι τιμές των φθηνότερων πολύτιμων λίθων
Τι υποστηρίζει η ηγέτιδα στην αγορά και ποια είναι η στρατηγική της
Σε έναν από τους πιο δημοφιλείς τύπους ακατέργαστων διαμαντιών στον κόσμο οι τιμές έχουν επιδοθεί σε ελεύθερη πτώση, καθώς στις ΗΠΑ η τάση της επιλογής δαχτυλιδιών για αρραβώνες με πέτρες που κατασκευάζονται στο εργαστήριο διαρκώς κερδίζει διαρκώς έδαφος.
Σε γενικές γραμμές, η ζήτηση διαμαντιών έχει αποδυναμωθεί μετά την πανδημία, καθώς οι καταναλωτές έχουν στραφεί ξανά στα ταξίδια και τις εμπειρίες, ενώ οι οικονομικές δυσχέρειες επιβαρύνουν τις δαπάνες για είδη πολυτελείας.
Ωστόσο, στους λίθους ενός ή δύο καρατιών που μπαίνουν στα φθηνότερα νυφικά δαχτυλίδια τα οποία είναι δημοφιλή στις ΗΠΑ καταγράφονται πολύ πιο έντονες πτώσεις στις τιμές σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά.
Εχθρός τα συνθετικά διαμάντια
Ο λόγος σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τον κλάδο, είναι η αυξανόμενη ζήτηση για πέτρες που κατασκευάζονται στο εργαστήριο. Η βιομηχανία συνθετικών διαμαντιών έχει δώσει ιδιαίτερη σημασία στην κατηγορία των καταναλωτών που πλήττονται από τις ανατιμήσεις και οι προσπάθειες αυτές αποδίδουν καρπούς.
Η αλλαγή δεν σημαίνει ότι στα δαχτυλίδια των αρραβώνων οι τιμές θα περιορισθούν σε τόσο χαμηλά επίπεδα. Ο αντίκτυπος περιορίζεται στην αγορά των ακατέργαστων διαμαντιών, μια αδιαφανή αγορά στην οποία εμπλέκονται ανθρακωρύχοι, έμποροι και λιανοπωλητές.
Ωστόσο, η κλίμακα και η ταχύτητα της κατάρρευσης των τιμών σε ένα από τα σημαντικότερα προϊόντα της βιομηχανίας διαμαντιών έχει φέρει στην αγορά αναταραχή.
Επί της παρούσης, το ερώτημα είναι εάν η φθίνουσα ζήτηση για φυσικά διαμάντια αυτής της κατηγορίας συνιστά μια μόνιμη αλλαγή και -κυρίως- εάν η εισβολή των πολύτιμων λίθων που κατασκευάζονται στο εργαστήριο θα εξαπλωθεί τελικά στα πιο ακριβά διαμάντια στην αγορά των οποίων συνήθως κυριαρχούν οι ασιατικές αγορές.
Φυσικό επακόλουθο
Η ηγέτιδα του κλάδου De Beers επιμένει ότι η τρέχουσα πτώση είναι φυσικό επακόλουθο της ζήτησης, αφού οι καταναλωτές έστειλαν τις τιμές στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τα φθηνότερα δαχτυλίδια αρραβώνων να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα.
Η εταιρεία παραδέχεται ότι υπήρξε κάποια διείσδυση στην κατηγορία των συνθετικών πετρών, ωστόσο δεν το εκτιμά ως δομική μετατόπιση.
«Υπήρξε λίγο κανιβαλισμός. Αυτό συνέβη, δεν νομίζω ότι πρέπει να το αρνηθούμε», δήλωσε ο Πολ Ρόουλεϊ Rowley, επικεφαλής για το εμπόριο διαμαντιών της De Beers. «Βλέπουμε την πραγματικότητα ως μακροοικονομικό ζήτημα».
Τα διαμάντια στο εργαστήριο -φυσικά πανομοιότυπες πέτρες που μπορούν να κατασκευαστούν μέσα σε λίγες εβδομάδες σε έναν θάλαμο μικροκυμάτων- θεωρούνται από καιρό ως απειλή για τη βιομηχανία των διαμαντιών που εξορύσσονται, με τους υπέρμαχους να λένε ότι μπορούν να προσφέρουν μια φθηνότερη εναλλακτική λύση χωρίς πολλά περιβαλλοντικά ή κοινωνικά ζητήματα που μερικές φορές συνδέονται με τα εξορυσσόμενα διαμάντια.
Για μεγάλο μέρος της τελευταίας δεκαετίας ο κίνδυνος δεν προκαλούσε ανησυχίες, με τα συνθετικά διαμάντια να κυριαρχούν στα φθηνότερα τμήματα της αγοράς. Όμως η κατάσταση αλλάζει, με τα προϊόντα που στο εργαστήριο να αρχίζουν να δέχονται πολύ μεγαλύτερη ζήτηση από την κρίσιμη αγορά γάμου στις ΗΠΑ.
Η De Beers ανταποκρίθηκε στην αποδυνάμωση της ζήτησης μειώνοντας επιθετικά τις τιμές για την κατηγορία που είναι γνωστή ως «επιλεγμένα προϊόντα» -ακατέργαστα διαμάντια μεταξύ 2 και 4 καρατίων που μπορούν να κοπούν σε πέτρες περίπου στο μισό του μεγέθους όταν γυαλιστούν και να χρησιμοποιηθούν σαν κεντρικά διαμάντια στα νυφικά δαχτυλίδια. Η ποιότητα των πετραδιών αυτών είναι πολύ υψηλή, σε καμία περίπτωση δεν είναι όμως εφάμιλλη των διαμαντιών που εξορύσσονται.
Το περασμένο έτος η De Beers μείωσε τις τιμές στην κατηγορία κατά περισσότερο από 40%.
Η εταιρεία που κάποτε ήταν μονοπώλιο εξακολουθεί να κατέχει σημαντική ισχύ στην αγορά ακατέργαστων διαμαντιών, πουλώντας τα πετράδια της μέσω 10 πωλήσεων κάθε χρόνο, στις οποίες οι αγοραστές -γνωστοί ως sightholders- πρέπει γενικά να αποδεχθούν την τιμή και τις προσφερόμενες ποσότητες.
Η De Beers εφαρμόζει συνήθως επιθετικές περικοπές ως έσχατη λύση και η κλίμακα της πρόσφατης πτώσης της τιμής είναι άνευ προηγουμένου.
Τον Ιούνιο του 2022, η De Beers χρέωνε περίπου 1.400 δολάρια το καράτι για τα επιλεγμένα παρασκευάσιμα διαμάντια. Μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, αυτό είχε πέσει σε περίπου 850 δολάρια το καράτι. Και μπορεί να υπάρχει περισσότερο περιθώριο πτώσης: τα διαμάντια εξακολουθούν να είναι 10% πιο ακριβά από ό,τι στη «δευτερεύουσα» αγορά, όπου έμποροι και κατασκευαστές τα πωλούν μεταξύ τους.
Ο παράγοντας Ινδία
Ένα από τα πιο ξεκάθαρα σημάδια της διείσδυσης των διαμαντιών που κατασκευάζονται στο εργαστήριο είναι το μερίδιό τους στις εξαγωγές διαμαντιών από την Ινδία, όπου περίπου το 90% της παγκόσμιας προσφοράς κόβεται και γυαλίζεται εκεί. Η εργαστηριακή παραγωγή αντιπροσώπευε περίπου το 9% των εξαγωγών διαμαντιών από τη χώρα τον Ιούνιο, σε σύγκριση με περίπου 1% πριν από πέντε χρόνια. Δεδομένης της μεγάλης έκπτωσης με την οποία πωλούνται, αυτό σημαίνει ότι περίπου το 25% έως 35% του όγκου είναι πλέον εργαστηριακή παραγωγή, σύμφωνα με την Liberum Capital Markets.
Ο αντίκτυπος στη De Beers ήταν ξεκάθαρος στο πρώτο εξάμηνο. Τα κέρδη της μονάδας της Anglo American για αυτό το διάστημα, βυθίσθηκαν περισσότερο από 60% σε μόλις 347 εκατομμύρια δολάρια, με τη μέση τιμή πώλησής να πέφτει από 213 δολάρια ανά καράτι σε 163 δολάρια ανά καράτι. Οι πωλήσεις τον Αύγουστο ήταν οι μικρότερες για την τρέχουσα χρονιά μέχρι στιγμής.
Η De Beers ανταποκρίθηκε στη διαμορφωθείσα κατάσταση προσφέροντας στους πελάτες της πρόσθετη ευελιξία. Τους επιτρέπεται να αναβάλουν τις συμβατικές αγορές για το υπόλοιπο του έτους έως και 50% των διαμαντιών μεγαλύτερων από 1 καράτι, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν.
Η De Beers έκανε τα διαμάντια είδος πολυτελείας – Τώρα θα τα κάνει φθηνότερα
Ενώ τα διαμάντια που κατασκευάζονται στο εργαστήριο πλήττουν επί του παρόντος τη ζήτηση για φυσικές πέτρες, η ανερχόμενη βιομηχανία αντιμετωπίζει επίσης προκλήσεις. Η τιμή των συνθετικών διαμαντιών έχει πέσει ακόμη περισσότερο από αυτή των φυσικών λίθων και πωλούνται με τη μεγαλύτερη έκπτωση από ποτέ.
Πριν από περίπου πέντε χρόνια, οι πολύτιμοι λίθοι που κατασκευάζονταν στο εργαστήριο πωλούνταν με έκπτωση περίπου 20% σε σχέση με τα φυσικά διαμάντια, όμως αυτό έχει πλέον εκτιναχθεί σε περίπου 80% καθώς οι έμποροι της λιανικής τα πιέζουν σε όλο και χαμηλότερες τιμές και το κόστος κατασκευής τους πέφτει. Μόνο φέτος, η τιμή των γυαλισμένων λίθων στη χονδρική αγορά έχει μειωθεί περισσότερο από το ήμισυ.
Η De Beers άρχισε να πουλά τα δικά της διαμάντια που κατασκευάζονται στο εργαστήριο το 2018 με μεγάλη έκπτωση σε σχέση με την τότε τρέχουσα τιμή, σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσει τις δύο κατηγορίες. Η εταιρεία αναμένει ότι οι τιμές για αυτού του είδους πολύτιμους λίθους θα συνεχίσουν να πέφτουν, σε αυτό που θεωρεί ως ένα τσουνάμι περισσότερης προσφοράς που έρχεται στην αγορά, σύμφωνα με τον Ρόουλεϊ. Κάτι που θα δημιουργήσει ένα ακόμη μεγαλύτερο χάσμα στις τιμές μεταξύ των φυσικών διαμαντιών και των εργαστηριακών, βοηθώντας στη διαφοροποίηση των δύο προϊόντων, σύμφωνα με τον ίδιο.
«Με την αύξηση της προσφοράς θα δούμε τις τιμές να πέφτουν και να φτάνουν σε ένα επίπεδο όπου, μακροπρόθεσμα, δεν θα ανταγωνίζεται την αγορά του γάμου επειδή θα είναι πολύ φθηνές», επισημαίνει ο Ρόουλεϊ. «Τελικά είναι διαφορετικά προϊόντα και το πεπερασμένο και η σπανιότητα των φυσικών διαμαντιών είναι μια διαφορετική πρόταση».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις