Σπάει ρεκόρ ο Πειραιάς στο home porting
Περισσότεροι από 270 χιλιάδες επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από το λιμάνι του Πειραιά κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους
- Συγκλονίζει ο 95χρονος γιατρός του Πολυτεχνείου: Καμιά αμφιβολία για τους νεκρούς – Πολλοί τραυματίστηκαν από σφαίρες
- Πώς υποδέχτηκαν την επικοινωνία Σολτς - Πούτιν σε Λονδίνο και Παρίσι - Κινήσεις τακτικής στην σκακιέρα
- Ο Κιμ Γιονγκ Ουν προτρέπει σε βελτίωση των στρατιωτικών δυνατοτήτων για πόλεμο, λέει το KCNA
- Παρέλαση μασκοφόρων ενόπλων νεοναζί στο Οχάιο
Κερδίζει έδαφος το home porting στην Ελλάδα, που σημαίνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας επιλέγουν κάποια από τα πλοία τους να ξεκινούν τα δρομολόγιά τους από ελληνικά λιμάνια, κάτι που σημαίνει ευρύτερο όφελος για την οικονομία.
Πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά που φέτος σημειώνει ρεκόρ στο home porting. Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους περισσότεροι από 270 χιλιάδες επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους στα ελληνικά νησιά και ευρύτερα σε προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου από πλοία που είχαν τον Πειραιά ως λιμάνι αναχώρησης. Πρόκειται για ένα ποσοστό κοντά στο 55%, που συνιστά ρεκόρ καθώς πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν διακινηθεί μέσω του Πειραιά 240.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 107.000 ήταν από home porting (ποσοστό 45%).
Μπορεί η κρουαζιέρα να εγκαλείται σε ορισμένους προορισμούς από μερίδα τοπικών επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου, κυρίως των ξενοδόχων, ότι προκαλεί προβλήματα υπερτουρισμού, ωστόσο τα οικονομικά οφέλη είναι αναμφισβήτητα, όταν μάλιστα τα λιμάνια επιλέγονται από τις εταιρείες ως home porting.
Δαπάνες
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα χρήματα που μπορεί να δαπανά ο κάθε επιβάτης σε κάποιο λιμάνι που χρησιμοποιεί το κρουαζιερόπλοιο ως άφιξη και αναχώρηση τετραπλασιάζονται, καθώς επωφελούνται και τα ξενοδοχεία στα οποία διαμένει ένας αριθμός επιβατών πριν αποπλεύσουν, ενώ επιπλέον έσοδα καταγράφουν τα καταστήματα εστίασης, τα εμπορικά αλλά και τα μουσεία, χώροι εκθέσεων κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και ευρωπαϊκές πόλεις που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων φροντίζουν όχι να τα «διώξουν», όπως συνήθως αναφέρεται σε δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, αλλά να διευθετήσουν τους χώρους στους οποίους θα ελλιμενίζονται για να μη χάσουν την κρουαζιέρα. Ετσι η Βενετία διέθεσε άλλο λιμάνι, τη Μαργκέρα, για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων, ενώ κάτι ανάλογο εξετάζει και το Αμστερνταμ, σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του δήμου της πόλης. Στόχος τους είναι να εξορθολογήσουν το σύστημα προσεγγίσεών τους χωρίς να απολέσουν τα ωφελήματα της συγκεκριμένης αγοράς.
Στη χώρα μας η κρουαζιέρα φαίνεται να οδηγείται φέτος σε μια ισχυρή ανάκαμψη καθώς και οι προσεγγίσεις είναι περισσότερες από πέρυσι, ενώ και οι πληρότητες στα πλοία είναι υψηλότερες καθώς φτάνουν το 85%.
Στον Πειραιά, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΠ ΑΕ, από τις αρχές του έτους έως τον Ιούνιο του 2023 οι προκρατήσεις πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά ήταν αυξημένες κατά 15% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022, με 272 πλοία να έχουν καταπλεύσει ήδη στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Επίσης, το 40% αυτών πραγματοποίησε home porting, δηλαδή άφιξη – αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
Συνολικά για το 2023 έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν στο λιμάνι του Πειραιά 765 κρουαζιερόπλοια, έναντι 677 το 2022, ενώ ο αριθμός των αφίξεων επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, όταν το 2022 είχαν διακινηθεί 880.416 επιβάτες. To 2019, έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας, είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια, με 1.098.091 επιβάτες.
Δυναμικά στον χάρτη της κρουαζιέρας έχει μπει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς μέχρι και το Σαββατοκύριακο είχαν ολοκληρωθεί οι 43 από τις 68 προγραμματισμένες για φέτος αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με εξαιρετικές πληρότητες, μέχρι και 100% σε ορισμένες περιπτώσεις, με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί φέτος ο αριθμός των επιβατών σε σύγκριση με τις 36.000 πέρυσι. Οι μισές κρουαζιέρες είναι home porting ενώ από το 2025 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα χρησιμοποιηθεί ως home port και από την Crystal Cruises.
Πολύ ικανοποιητικά εξελίσσεται η κρουαζιέρα και σε άλλους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς. Στη Μύκονο είναι προγραμματισμένες για φέτος περί τις 945 κρουαζιέρες ενώ στη Σαντορίνη φτάνουν τις 775 για το σύνολο του έτους.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τα Χανιά, καθώς κατά το πρώτο επτάμηνο του 2023 περίπου 105.000 ήταν ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη. Μέχρι και το τέλος του 2023 οι προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον προορισμό Χανιά είναι συνολικά 61.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις