Τεχνητή νοημοσύνη: Αντικατάσταση ή νέα πνοή στον ρόλο των CEO;
Τι είναι αυτό που δίνει τόση αξία στον ρόλο ενός διευθύνοντα συμβούλου και γιατί είναι τόσο εύκολο να αντικατασταθεί ο ρόλος του από την τεχνητή νοημοσύνη;
Από συγγραφείς και δάσκαλους μέχρι τραπεζίτες και δικηγόρους, οι περισσότερες δουλειές φαίνονται έτοιμες να αντικατασταθούν από την τεχνητή νοημοσύνη, με μια αξιοσημείωτη εξαίρεση.
Το μοναδικό επάγγελμα που φαίνεται να είναι ασφαλές από την άνοδο του ChatGPT και άλλων τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης είναι, παραδόξως, το πιο υψηλά αμειβόμενο και παράλληλα αυτό που μπορεί να αυτοματοποιηθεί πολύ εύκολα, και δεν είναι άλλο από αυτό του διευθύνοντα συμβούλου (CEO).
Τα διευθυντικά στελέχη ξόδεψαν πρόσφατα πολύ χρόνο «απειλώντας» να αντικαταστήσουν τους μη παραγωγικούς εργαζομένους τους με την τεχνητή νοημοσύνη, ωστόσο οι ίδιοι δεν έχουν βρεθεί ποτέ αντιμέτωποι με τον ίδιο βαθμό εξονυχιστικού ελέγχου.
Ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης πιθανότατα θα έδινε πιο γρήγορες απαντήσεις
Ωστόσο, με μια πιο προσεκτική ματιά, μπορεί κανείς να δει πως ο ρόλος του CEO δεν κατέχει την ίδια αίγλη όπως κάποτε και σίγουρα μπορεί να αντικατασταθεί με μεγάλη ευκολία με την τεχνητή νοημοσύνη, σημειώνει σε άρθρο του ο Business Insider.
Οι κορυφαίοι CEO της Αμερικής αμείβονται σχεδόν 300 φορές παραπάνω από τον μέσο εργαζόμενο, παρά το γεγονός ότι το πρωταρχικό τους καθήκον είναι να λαμβάνουν αποφάσεις βελτιστοποίησης που δεν βασίζονται στην πραγματική κατανόηση της επιχείρησης αλλά σε καταχωρήσεις από υπολογιστικά φύλλα που τους δίνονται από συμβούλους.
Η λύση φαίνεται να είναι απλή: πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους CEO με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζουμε τους υπαλλήλους ή να καταργήσουμε εντελώς τον ρόλο. Ένας διευθύνων σύμβουλος πρέπει να συνεισφέρει ουσιαστικά με τρόπο που να είναι μετρήσιμος και να προσφέρει σαφή αξία για την εταιρεία.
Διαφορετικά, φαίνεται πως ο «αόρατος» ρόλος του CEO θα πρέπει να είναι ο πρώτος που θα αντικατασταθεί από την τεχνητή νοημοσύνη.
Ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης πιθανότατα θα έδινε πιο γρήγορες απαντήσεις, θα ήταν σε συνεχή κατάσταση αυτοβελτίωσης, θα λάμβανε άμεσα σχόλια και θα παρείχε το ίδιο είδος «λειτουργικής αποτελεσματικότητας» για την οποία οι τρέχοντες CEO πληρώνονται με εκατομμύρια δολάρια το χρόνο.
«Δεν μπορείς να με αντικαταστήσεις»
Στους CEO αρέσει να προβάλλουν μια εικόνα αήττητου, πως χωρίς αυτούς η εταιρεία χωρίς κατεύθυνση θα καταρρεύσει.
«Δεν μπορείς να με αντικαταστήσεις» φωνάζει η στάση τους «είμαι πολύ πολύτιμος».
Τι ακριβώς είναι λοιπόν αυτό που κάνουν αυτά τα στελέχη σε καθημερινή βάση που έχει τόση αξία;
Μια μελέτη του Χάρβαρντ του 2018 με 27 CEO προσπάθησε να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα. Η τελική έκθεση έβαλε τα διάφορα καθήκοντα των στελεχών σε εντυπωσιακούς κουβάδες όπως «άνθρωποι και σχέσεις», «αξιολογήσεις λειτουργικών και επιχειρηματικών μονάδων» και «στρατηγική». Ωστόσο, παρά την κατηγοριοποίηση αυτή, τα καθήκοντά τους παραμένουν ασαφή.
Ο περισσότερος χρόνος αφιερώνεται σε συναντήσεις, μιλώντας για «στρατηγική» και κάνοντας κλήσεις αντί να συνεισφέρουν έμπρακτα στην επιχείρηση.
Mια εταιρεία χρειάζεται, γενικά, μια προσωπικότητα, κάποιον που να μπορεί να ηγηθεί ενός οργανισμού και να λάβει αποφάσεις, τονίζει ο συντάκτης του Business Insider.
Χρειάζεται κάποιον που ορίζει την αποστολή και στη συνέχεια κρατά την εταιρεία σε αυτήν την αποστολή. Αλλά εάν ο μόνος ρόλος του CEO είναι να λαμβάνει αυτές τις αποφάσεις χωρίς άλλη συνεισφορά ή ευθύνη για τα αποτελέσματα, ο ρόλος χάνει μεγάλο μέρος της αξίας του.
Ένα στέλεχος που δεν χρειάστηκε ποτέ να συνεισφέρει άμεσα στο προϊόν που φέρνει τα έσοδα από τα οποία αμείβεται είναι η πιο εύκολα αυτοματοποιήσιμη δουλειά όλων των εποχών.
Το «management» δεν είναι δουλειά εκτός και αν έχετε την βασική εμπειρία του πράγματος που διαχειρίζεστε σε τέτοιο επίπεδο που θα μπορούσατε πραγματικά να το κάνετε μόνοι σας.
Ο CEO μιας εταιρείας τεχνολογίας θα πρέπει να είναι σε θέση να κωδικοποιεί, να δημιουργεί ή να σχεδιάζει. Ο CEO μιας εταιρείας ψυχαγωγίας θα έπρεπε να έχει συμμετάσχει στη δημιουργία ταινιών ή τηλεοπτικών εκπομπών.
Ο CEO πρέπει να συνδέεται με την ευτυχία των εργαζομένων και των πελατών
Θα έφτανα ακόμη και στο σημείο να πω ότι ο CEO μιας αεροπορικής εταιρείας θα πρέπει είτε να μπορεί να πετάξει ένα αεροπλάνο είτε να κάνει πολλές βάρδιες το χρόνο ως αεροσυνοδός, επισημαίνει ο συντάκτης του σχετικού άρθρου.
Ο διευθύνων σύμβουλος πρέπει να είναι κάποιος που έχει ενεργό ρόλο στη δημιουργία των κερδών της επιχείρησης, είτε μέσω της ενεργητικής οικοδόμησης της εταιρείας είτε κλείνοντας τις συμφωνίες και τις συνεργασίες που θα αποφέρουν τα εν λόγω έσοδα.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι πρέπει επίσης να θεωρούνται άμεσα υπεύθυνοι για πραγματικές μετρήσεις και οι αμοιβές τους να συνδέονται άμεσα με την επιτυχία της επιχείρησης, την ευτυχία των πελατών της επιχείρησης και την ευτυχία των εργαζομένων τους.
Τελικά θα πρέπει οι διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών να ανησυχούν για την αντικατάστασή τους από τα… ρομπότ;
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις