Martin Stopford: Οιωνοί καταιγίδας στον ορίζοντα
Παρατηρούνται σημάδια που υποδεικνύουν κυκλική ύφεση και μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, προειδοποιεί ο επίτιμος πρόεδρος της Clarksons
Πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με την καταιγίδα να έρχεται, όπως εκτιμά ο βετεράνος αναλυτής και επίτιμος πρόεδρος της Clarksons, Martin Stopford, ενώ οι τραπεζίτες βλέπουν μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Μιλώντας στο International Shipowning and Shipmanagement Summit (ISSS), προειδοποίησε ότι καταγράφονται παράγοντες στον ορίζοντα που υποδεικνύουν μια κυκλική ύφεση.
Αν ήσασταν πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, θα ήσασταν απασχολημένος με το να βάλετε το πλοίο σας στη σωστή κατάσταση για να αντιμετωπίσετε κάποιες δύσκολες θάλασσες μπροστά σας, δήλωσε στην ηλεκτρονική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αρχή της Διεθνούς Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου. Ο Stopford έκανε μια σύγκριση με τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, ο οποίος πλησιάζει την 50ή επέτειο στις 6 Οκτωβρίου και αποτέλεσε ορόσημο για τη ναυτιλία, προκαλώντας τη μεγάλη πετρελαϊκή κρίση του 1973.
Δεν νομίζω ότι κανείς έλαβε σοβαρά υπόψη του τον αντίκτυπο που είχε αυτή η τεράστια αύξηση του ενεργειακού κόστους στην παγκόσμια και ναυτιλιακή οικονομία, είπε. Οδεύουμε προς μία ανάλογη περίοδο όπου πολλά έχουν συσσωρευτεί, συμπλήρωσε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, που έχει πλήξει το εμπόριο σιτηρών. Τα επιτόκια συνέχισαν να αυξάνονται και ανέβασαν το κόστος των μεταφορών έως και 60%.
Υπάρχει επίσης η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας που πρέπει να αντιμετωπιστεί, καθώς και η αλλαγή της γεωπολιτικής κατάστασης στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Αν τα βάλεις όλα αυτά μαζί και είσαι ο πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, ίσως μπορέσεις να «μυριστείς» έναν τυφώνα που έρχεται κάπου, είπε ο αναλυτής. Δεν είσαι ακριβώς σίγουρος πού ή πότε, αλλά ίσως τώρα είναι η ώρα να αρχίσεις να προετοιμάζεις το πλοίο σου.
Ψηφιοποίηση
Ο Stopford πρότεινε στους πλοιοκτήτες να βελτιώσουν τις πιθανότητες να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις αξιοποιώντας πλήρως την ψηφιοποίηση.
Οπως τόνισε, τα ψηφιακά συστήματα θα καταστήσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες πιο αξιόπλοες τα επόμενα χρόνια και πιο ικανές να αντέξουν στις εκπλήξεις που επιφυλάσσει η αγορά.
Επίσης πρότεινε μία στενότερη σχέση των πλοιοκτητών με τους έχοντες τα φορτία. Η σφυρηλάτηση δεσμών με την πλευρά του φορτίου είναι απολύτως θεμελιώδης, δήλωσε ο Stopford.
Πρόσθεσε ότι οι πλοιοκτήτες θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων, οι οποίες έχουν εξελιχθεί από μία επιλογή μείωσης του κόστους τη δεκαετία του 1980 σε έναν πιο διαδραστικό ρόλο.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, ο μόνος τρόπος για να εγγυηθεί κανείς καλύτερες τιμές ναύλων είναι το φρένο στις παραγγελίες πλοίων.
Η χρηματοδότηση είναι μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία. Πριν ολοκληρώσει την ομιλία του ο Stopford, έγινε γνωστό ότι τριάντα τράπεζες που έχουν υπογράψει τις «αρχές του Ποσειδώνα», μία πρωτοβουλία που συνδέει τη χρηματοδότηση με τα μέτρα βελτίωσης της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς του πλοίου, πρόκειται να συναντηθούν αυτόν τον μήνα για να συμφωνήσουν αυστηρότερους στόχους δανεισμού, οι οποίοι θα οδηγήσουν τελικά σε μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Ο Πολ Τέιλορ, παγκόσμιος επικεφαλής της Societe Generale για τις ναυτιλιακές βιομηχανίες και αντιπρόεδρος του οργανισμού Poseidon Principles, δήλωσε πρόσφατα ότι η πρωτοβουλία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αναμένεται να ευθυγραμμιστεί με τη φιλοδοξία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον ναυτιλιακό κλάδο κατά 20% έως 30% έως το 2030 και κατά 70% έως 80% έως το 2040.
Τα δάνεια
Ο ίδιος δήλωσε ότι η προσαρμογή των τραπεζικών δανειακών χαρτοφυλακίων στους νέους στόχους θα οδηγήσει σε αλλαγή της συμπεριφοράς και της στρατηγικής των δανείων. Οι 30 τράπεζες που υπογράφουν την πρωτοβουλία Poseidon Principles αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της παγκόσμιας χρηματοδότησης πλοίων.
Ο επικεφαλής ναυτιλιακών δανείων της Societe Generale διαβεβαίωσε, όπως αναφέρει το «Tradewinds», ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να θέλουν να είναι μέρος της ναυτιλίας. Ωστόσο προειδοποίησε ότι τα κεφάλαια είναι πεπερασμένα και θα δοθούν σε εκείνες τις επιχειρήσεις που μπορούν να ευθυγραμμιστούν με τους ευρύτερους στόχους της μητρικής τράπεζας και τους στόχους της πράσινης ανάπτυξης. Κατέληξε λέγοντας ότι οι δεσμεύσεις για το κλίμα «αλλάζουν το παιχνίδι» στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και εκτίμησε ότι θα υπάρξει μείωση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις τράπεζες τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
- Νέες ταινίες: Από το παλιό καλό λαϊκό ελληνικό σινεμά έως την οργή για τα δικαιώματα των γυναικών στο Ιράν
- Ο «δανεικός» Λεβαδειακός και ο παίκτης που χάνει δύο ματς με… τρεις κίτρινες κάρτες!
- Ζιζέλ Πελικό: Ένοχος ο Ντομινίκ Πελικό για όλες τις κατηγορίες για τους βιασμούς
- Αποκάλυψη in: Μία πολυμήχανη 86χρονη παγίδευσε μέλη συμμορίας «εικονικών ατυχημάτων στα Χανιά»
- Θαλασσινά: Γιατί τρύπησε το δίχτυ στην κατανάλωση – Πόσα ξοδεύουμε το χρόνο
- Κώστας Τσιάρας: Τρία βήματα για την εξυγίανση του ΟΠΕΚΕΠΕ