Σούπερ μάρκετ: Σε κόντρα με τις πολυεθνικές για τη συρρίκνωση των συσκευασιών στα τρόφιμα
Το φαινόμενο του «shrinkflation» φέρνει νέες τριβές ανάμεσα στους βασικούς κρίκους του λιανεμπορίου τροφίμων
- Οι πριγκίπισσες της Disney κινδυνεύουν σύμφωνα με ένα νέο σατιρικό επιστημονικό άρθρο
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
Στη Γαλλία μεγάλα σουπερ μάρκετ αναλαμβάνουν δράση για την καταπολέμηση της ακρίβειας προειδοποιώντας τα ίδια πλέον τους πελάτες τους για «συρρίκνωση» συσκευασιών προϊόντων από προμηθευτές, οι οποίες συνεπάγονται αυτόματα μεγάλες αυξήσεις στις τιμές.
Πρόκειται για κίνηση που γίνεται εν μέσω πολύ υψηλού πληθωρισμού, με τις τιμές να πλήττουν καίρια το πορτοφόλι των καταναλωτών και να δημιουργούν πολιτικό πρόβλημα στις κυβερνήσεις.
Η κίνηση αυτή μάλιστα μπορεί να σηματοδοτεί την απαρχή πιθανής σκληρής κόντρας μεταξύ σουπερμάρκετ και εταιρειών τροφίμων για το ποιος ευθύνεται για τις ανατιμήσεις που καίνε.
«Αυτό το προϊόν είδε τον όγκο ή το βάρος του να μειώνεται και την πραγματική τιμή να αυξάνεται από τον προμηθευτή».
Η είδηση ότι η αλυσίδα των Carrefour κολλάει πλέον πάνω στις συσκευασίες προϊόντων προμηθευτών όπως οι Nestle, PepsiCo και Unilever δικά της αυτοκόλλητα που προειδοποιούν για μείωση μεγέθους προϊόντων με συνεπακόλουθη αύξηση τιμής -φαινόμενο γνωστό και ως «συρρίκνωση» ή «shrinkflation»- έκανε αίσθηση μέσα κι έξω από τη χώρα.
Στόχος της κίνησης αυτής είναι να συγκεντρώσει περισσότερα φώτα της δημοσιότητας στο φαινόμενο αυτό, πιέζοντας εμμέσως πλην σαφώς τους προμηθευτές, πολυεθνικές και όχι μόνο, να επανεξετάσουν την πολιτική τους.
Πλέον 26 τέτοια προϊόντα στα καταστήματά της στη Γαλλία φέρουν σήμανση “Αυτό το προϊόν είδε τον όγκο ή το βάρος του να μειώνεται και την πραγματική τιμή να αυξάνεται από τον προμηθευτή”.
Τα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με στοιχεία του Reuters που επικαλείται την ίδια την Carrefour στη Γαλλία, φιάλες τσαγιού χωρίς ζάχαρη με γεύση ροδάκινο της Lipton Ice Tea που παράγονται από την PepsiCo, μίκρυναν στα 1,25 λίτρα από 1,5 λίτρα σηματοδοτώντας ουσιαστική αύξηση κατά 40% στην τιμή ανά λίτρο. Συσκευασίες σε τρόφιμα για βρέφη Guigoz που παράγονται από την Nestle μειώθηκαν από τα 900 γραμμάρια στα 830 γραμμάρια, ενώ παγωτά Viennetta που παράγονται από τη Unilever είδαν το βάρος τους να μειώνεται από τα 350 στα 320 γραμμάρια. Αυτοκόλλητα με προειδοποιήσεις βάζει η Carrefour και σε σοκολάτες Lindt.
Οι σημάνσεις
Η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να κολλήσει τέτοιες σημάνσεις και σε άλλα προϊόντα στα καταστήματά της σε όλη τη Γαλλία. Προς το παρόν τουλάχιστον δεν σκέφτεται να κάνει κάτι τέτοιο σε άλλες χώρες.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με καταναλωτικές οργανώσεις, η μείωση του βάρους ή της ποσότητας προϊόντων στα πλαίσια του «shrinkflation» αποτελεί διαδεδομένη πρακτική για την οποία είναι ένοχες και σούπερ μάρκετ που πουλάνε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, περιλαμβανομένων και των Carrefour, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Οι εταιρείες Lindt και PepsiCo δεν απάντησαν σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό αναφορικά με την νέα αυτή κίνηση των Carrefour. Οι Nestle και Unilever αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Κόντρα στη Γαλλία με πολυεθνικές τροφίμων
Στη Γαλλία, όπως και σε άλλες χώρες περιλαμβανομένης και της Ελλάδος, οι κυβερνήσεις έχουν καταβάλει προσπάθειες να υπάρξει συνεννόηση με σουπερμάρκετ και εταιρείες τροφίμων προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές.
Το θέμα με την κίνηση της Carrefour στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης παίρνει ακόμη πιο μεγάλες διαστάσεις καθώς στις 31 Αυγούστου ο υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ είχε ανακοινώσει συμφωνία με τα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, αλλά είχε ξεχωρίσει τις Unilever, Nestle και PepsiCo ανάμεσα σε εταιρείες οι οποίες όπως είπε δεν «συνεργάζονταν» για τη συμφωνία αυτή,
Τότε και μετά από συνεχείς συνομιλίες με ιδιοκτήτες και εκπροσώπους 75 μεγάλων αλυσίδων λιανικής και παραγωγών τροφίμων και άλλων προϊόντων είχε ανακοινώσει δεσμεύσεις των επιχειρήσεων αυτών για πάγωμα ή μειώσεις τιμών σε 5.000 προϊόντα που χρησιμοποιούνται καθημερινά.
Πως γίνεται η «συρρίκνωση» (“shrinkflation”)
Το φαινόμενο της «συρρίκνωσης» των ποσοτήτων τροφίμων και ποτών, το οποίο μάλιστα πολλές φορές γίνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει στον καταναλωτή να είναι επαρκώς ενημερωμένος, έχει γίνει γνωστό με την αγγλοσαξωνική λέξη «shrinkflation» (από το «shrink»=συρρίκνωση/μείωση και το «inflation»=πληθωρισμός).
Χωρίς καμιά άλλη εμφανή σήμανση, εταιρείες τροφίμων απλά μικραίνουν τις συσκευασίες κάνοντας με τον τρόπο αυτό έμμεση –αλλά πολύ μεγάλη- αύξηση τιμής.
Τα παραδείγματα είναι πολλά. Σοκολάτες γίνονται πιο μικρές από 60 σε 50 γραμμάρια. Συσκευασίες ζυμαρικών είναι πια 400 γραμμάρια από 450 που ήταν προηγουμένως. Συσκευασίες με πατατάκια έχουν 20% λιγότερο προϊόν και σε πιο μικρά σακουλάκια. Κουτιά με δημητριακά των 400 γραμμαρίων γίνονται 360 γραμμάρια.
Συσκευασίες έχουν λιγότερα μπισκότα και πιο αραιά πακεταρισμένα. Χαρτομάντιλα που είχαν 340 φύλλα τώρα έχουν 320, ενώ παρόμοιες είναι μειώσεις και σε χαρτιά υγείας. Μπουκάλια αναψυκτικών 2 λίτρων έχουν πια 1,75 λίτρα, ή αυτά των 1,5 λίτρων πάνε στα 1,25 λίτρα. Κι όλα αυτά γίνονται με τις τιμές να παραμένουν ίδιες, κάτι που συνεπάγεται ουσιαστικά αυξήσεις της τάξης έως και του 40% ή και παραπάνω για τους καταναλωτές.
Μετά την ενέργεια, οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων είναι ο μεγαλύτερος μοχλός αύξησης του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη, περιλαμβανομένης και της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Γερμανίας και των περισσότερων άλλων χωρών. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα πλήττουν καίρια τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των πιο χαμηλών εισοδημάτων που πλήττονται περισσότερο από τέτοιες κρίσεις.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις