Ακρίβεια: Στροφή στις έξυπνες αγορές για να βγει ο… μήνας – Οι νέες συνήθειες [έρευνα]
Οι προσφορές των supermarkets οδηγούν σημαντική μερίδα καταναλωτών να πηγαίνει από το ένα στο άλλο
Την ανάγκη των καταναλωτών να ανταπεξέλθουν στο γενικευμένο κλίμα ακρίβειας που κατακλύζει τα ράφια των σούπερ μάρκετ καταγράφει η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πως αλλάζει η ακρίβεια τις καταναλωτικές συνήθειες;» που διεξήχθη τον Σεπτέμβριο 2023.
Οι ανατιμήσεις μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία είναι διαρκείς σε μια ευρεία γκάμα βασικών προϊόντων, επιβαρύνοντας υπέρογκα τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ για ψώνια έχει μετατραπεί σε… Γολγοθά, με το κυνήγι των προσφορών και των εκπτώσεων να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα.
Ενδεικτικά των αλλαγών που παρατηρούνται είναι τα εξής τρία ευρήματα της παραπάνω έρευνας:
1. Οι προσφορές των supermarkets οδηγούν σημαντική μερίδα καταναλωτών να πηγαίνει από το ένα στο άλλο (πάνω από 70%).
2. Σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές (96%) έχουν υιοθετήσει τουλάχιστον μια συνήθεια «smart shopping» (έξυπνες αγορές) π.χ. συχνή αγορά προϊόντων 1+1 δώρο, αγορά private labels, κλπ.
3. Όλοι οι Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 98%) ενημερώνονται τακτικά για τις προσφορές των σουπερμάρκετ
Οι έξυπνες αγορές
Ειδική μνεία γίνεται στις έξυπνες αγορές στις οποίες στρέφονται οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν στις υψηλές τιμές. Ειδικότερα, το 51% των νοικοκυριών δήλωσε πως αγοράζει προϊόντα που είναι σε προσφορά «1+1», ενώ 49% αγοράζει μόνο κατά την διάρκεια εκπτώσεων/προσφορών.
Σχεδόν 1 στους 2 αντικαθιστά τα επώνυμα προϊόντα με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ενώ 3 στους δέκα συγκρίνει τις τιμές στα διαδικτυακά ή στα φυσικά καταστήματα ενώ δυο στους δέκα δεν διστάζουν να επιλέξουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας. Επιπλέον, 4 στους 5 Έλληνες χρησιμοποιούν κάρτες πιστότητας σχεδόν πάντα ενώ πολλοί δηλώνουν ότι έχουν κάρτα πιστότητας σε παραπάνω από μία αλυσίδες.
Ειδική σήμανση στις εκπτώσεις άνω του 5%
Στο μεταξύ, σχέδιο τεσσάρων σημείων παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την πάταξη της αισχροκέρδειας. Στο πυρήνα του σχεδίου βρίσκεται η μόνιμη μείωση των τιμών. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο κ. Σκρέκας ανακοίνωσε πως όποια προϊόντα και εταιρείες προχωρήσει σε μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον 5% και για διάστημα έως 6 μήνες το λιγότερο θα φέρουν ειδική σήμανση στα ράφια. Η μείωση αυτή θα είναι ανεξάρτητη από τις προωθητικές ενέργειες που διενεργούν ήδη οι εταιρείες. Σε περίπτωση παράβασης θα επιβάλλονται πρόστιμα 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Οι άλλοι 3 άξονες του σχεδίου βασίζονται στην εντατικοποίηση των ελέγχων στους προμηθευτές και στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και ενίσχυση του συστήματος των καταγγελιών. Προς αυτή την κατεύθυνση, Σχεδιάζεται και ενεργοποιείται σύστημα για υποβολή καταγγελιών μέσω μιας ειδικής εφαρμογής για τα κινητά τηλέφωνα. Θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνονται χρονικά και θα εντοπίζεται μέσω GPS.
Ο υπουργός Ανάπτυξης κατά την παρουσίαση των μέτρων έστειλε και ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την αγορά σχετικά με την τήρηση των μέτρων, λέγοντας πως η κυβέρνηση θα είναι αμείλικτη με την τήρηση της νομιμότητας.
«Καμία εταιρεία, καμία πολυεθνική, κανένας χονδρέμπορος, κανένας προμηθευτής, δεν πρόκειται να ξεφύγει από τους ελέγχους όσο μεγάλος και εάν είναι. Αυτή είναι η κατεύθυνση του πρωθυπουργού γιατί όσο στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα, άλλο τόσο αμείλικτη θα είμαστε με τις πρακτικές που παραβιάζουν το νόμο και αποβαίνουν σε βάρος του καταναλωτή. Ειδικά η αισχροκέρδεια στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε εκτός από απαράδεκτη είναι και καταδικαστέα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις