Στο Σίδνεϊ, στο αμφιθέατρο της ορχήστρας ACO (Australian Chamber Orchestra) πιτσιρικάκια από 6 έως 12 ετών «εισβάλλουν» στον χώρο και σκορπούν τον ενθουσιασμό τους. Τι κάνουν ακριβώς εκεί; Βρίσκονται είναι η αλήθεια πλέον στον… φυσικό τους χώρο.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του «ABC», περίπου 50 παιδιά, με μουσικά όργανα σε παιδικό μέγεθος, αλλά όχι παιχνίδια, κανονικά μουσικά όργανα, λαμβάνουν τη θέση τους στον χώρο και ξεκινούν να παίζουν κλασική μουσική.

Εντυπωσιακά τα οφέλη για τα παιδιά

Το καθένα αποτελεί και μια ξεχωριστή ιστορία για τη σχέση του με τη μουσική, αλλά όλα μαζί τι κάνουν μέσα στον επίσημο χώρο της κλασικής μουσικής;

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί και βασίζεται πάνω σε μια έρευνα μιας νευρομουσικής παιδαγωγού, της δρ Ανίτα Κόλινς, η οποία απέδειξε ότι το να παίζει κανείς ένα μουσικό όργανο μπορεί να έχει θετικά και μακροπρόθεσμα οφέλη τόσο στις δομές όσο και στη λειτουργία του εγκεφάλου.

Μάλιστα τα είχε αναλύσει σε ομιλία της το 2014 στο TEDx. Η εγκεφαλική λειτουργία που λαμβάνει χώρα σε μια τέτοια διεργασία είναι αντίστοιχη μιας πλήρους σωματικής εκγύμνασης, σύμφωνα με τη δρ Κόλινς, ωστόσο και πάλι δεν μπορεί να συγκριθεί η επίδραση της μουσικής με καμία άλλη δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων και όλων των άλλων τεχνών.

Νέες συνάψεις και νευρωνικά μονοπάτια

Έχει αποδειχθεί ότι το να εξασκείται κανείς στο παίξιμο ενός μουσικού οργάνου, βοηθάει ιδιαίτερα τη γλωσσική λειτουργία, ανοίγει νέα μονοπάτια στις συνάψεις του εγκεφάλου, ιδίως για τα παιδιά και βελτιώνει ιδιαίτερα βασικές λειτουργίες, όπως το να λαμβάνει κανείς αποφάσεις, να λύνει προβλήματα, να δίνει λύσεις σε σύνθετα ζητήματα και βεβαίως αποτελεί οδηγό στο πώς κάποιος να εξισορροπεί τα συναισθήματά του.

Η παιδική ορχήστρα ACO είναι η πρώτη φορά που έγινε αντικείμενο μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ.

Η μουσική είναι ένα μοναδικό εργαλείο στη βελτίωση των μαθησιακών ικανοτήτων των παιδιών που πάνε σχολείο, όπως επίσης έχει πολλαπλά οφέλη και σε επίπεδο συμπεριφοράς.

Η δρ Κόλινς εργάζεται από το 2018 πάνω σε αυτό το πρόγραμμα και φέτος, η παιδική ορχήστρα ACO είναι η πρώτη φορά που έγινε αντικείμενο μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ.

Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν μόλις τον περασμένο μήνα και είναι εντυπωσιακά για πέντε τομείς-κλειδιά που αφορούν την πρόοδο των παιδιών που συμμετέχουν στην ορχήστρα: αριθμητική ικανότητα, διάβασμα, μαθησιακή ικανότητα και συμπεριφορά στο σχολείο.