«Πόλεμος» στα ηλεκτρικά πατίνια
Όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στις πόλεις, τα ηλεκτρικά πατίνια μπαίνουν στο «κάδρο» αυστηρών κανονισμών
Από φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μετακίνησης στα αστικά κέντρα, τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν αρχίσει αρχίσει να γίνονται «κόκκινο πανί» και «γρίφος» για όλο και πιο πολλές πόλεις.
Στις αρχές του μήνα, το Παρίσι απαγόρευσε τη χρήση ενοικιαζόμενων e-scooter.
Αν και το μέτρο δεν επηρεάζει τα ιδιωτικής χρήσης ηλεκτρικά πατίνια, πρόκειται για μια σημαντική μεταστροφή.
Πολλώ μάλλον όταν η γαλλική πρωτεύουσα ήταν από τις πρώτες πόλεις που «υιοθέτησαν» το μέσο, προ πενταετίας.
Καθώς όμως η Πόλη του Φωτός προετοιμάζεται πυρετωδώς για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024, μια σειρά από δυστυχήματα, ατυχήματα και οχλήσεις σε πεζοδρόμια και δρόμους οδήγησαν τους Παριζιάνους να πάρουν μέτρα.
Η απόφαση ελήφθη με δημοψήφισμα τον Απρίλιο, με τη στήριξη του 90% των συμμετεχόντων.
Όμως προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται ότι η γαλλική πρωτεύουσα δεν… βαδίζει μόνη.
Κατά πόδας ακολουθεί τώρα η Μασσαλία.
Ο δήμαρχος της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Γαλλίας ανακοίνωσε ότι 1.500 ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια θα αποσυρθούν από τους δρόμους.
«Στη Μασσαλία κυκλοφορούν περί τα 4.000 και αποφάσισα να αφαιρέσω 1.500 από αυτά εδώ και τώρα», είπε.
«Γιατί το κάνω; Επειδή, όπως στα πάντα, υπάρχει κακό ρυθμιστικό πλαίσιο», τόνισε.
«Ζήτησα από τις εταιρείες εκμετάλλευσης να κάνουν κάτι δραστικό και είδα ότι έσερναν τα πόδια».
«Αν είχα τόσες γραμμές μετρό όσες και το Παρίσι, θα σας έλεγα σήμερα το πρωί: τα αποσύρω όλα».
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου εν τω μεταξύ το κατώτατο όριο ηλικίας για την οδήγηση ηλεκτρικών πατινιών αυξήθηκε από τα 12 στα 14 έτη.
Το ίδιο συνέβη και με τα πρόστιμα.
Αυξήθηκαν από 35 σε 135 ευρώ για οδήγηση σε απαγορευμένες λωρίδες ή για χρήση τους ταυτόχρονα από δύο αναβάτες.
Έπειτα δε από ένα ατύχημα, τα όρια ταχύτητας για αυτές τις μετακινήσεις μειώθηκε στα 30 χλμ/ώρα έξω από όλα τα σχολεία της Μασσαλίας.
Κίνδυνοι και κανόνες
Συνολικά στη Γαλλία 24 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί σε δυστυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια.
Στοιχεία από άλλες χώρες επίσης δείχνουν ότι οι θάνατοι και οι τραυματισμοί χρηστών e-scooter αυξάνονται, καθώς αυτό το μέσο μετακίνησης γίνεται όλο και πιο δημοφιλές.
Στη Βρετανία, για παράδειγμα, μόνο πέρυσι σημειώθηκαν 1.349 δυστυχήματα και ατυχήματα με εμπλοκή ηλεκτρικών πατινιών.
Αναφέρθηκαν 12 θάνατοι, εκ των οποίων οι 11 ήταν οι οδηγοί τους.
Οι τραυματίες ανήλθαν σε 1.425.
«Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι τραυματισμοί σε ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια είναι σοβαρότεροι από εκείνα με ποδήλατα», αναφέρει σε έκθεση το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας (ERSO).
«Στη συντριπτική πλειονότητα των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκεται ένα ηλεκτρικό πατίνι δεν εμπλέκεται άλλος χρήστης της οδού», προσθέτει.
Ωστόσο «τα περισσότερα σοβαρά ατυχήματα (πάνω από το 80% των θανάτων αναβατών και το 50% των τραυματισμών) προκύπτουν από ατυχήματα στα οποία εμπλέκεται βαρύτερο μηχανοκίνητο όχημα».
Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών που φορούν κράνος κατά την οδήγηση είναι πολύ χαμηλό, ακόμη και στις χώρες όπου είναι υποχρεωτικό.
Σε αυτή την κατηγορία προστίθενται όλο και περισσότερες χώρες στην Ευρώπη.
Το μέτρο εξετάζεται στην Αυστρία, την Τσεχία, τη Γαλλία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα όρια ταχύτητας εν τω μεταξύ μειώνονται. Τα 20-25 km/h είναι τα πιο συνηθισμένα.
Τα όρια ηλικίας για οδήγηση ηλεκτρικού πατινιού ποικίλουν.
Κυμαίνονται από τα 12 έτη στην Αυστρία και στη Γαλλία έως τα 18 στην Ιταλία.
Προσώρας ασφάλιση αστικής ευθύνης απαιτείται μόνο στη Δανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Παρ’ όλα αυτά, αναφέρει το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών παραδέχεται ότι συχνά οδηγεί στο πεζοδρόμιο, ακόμη και όταν αυτό δεν επιτρέπεται.
Η δε πλειονότητα των χωρών δεν επιβάλλει ειδικούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης.
Μια… δεύτερη ευκαιρία, υπό όρους
Σε αντίθεση με το Παρίσι, η Μαδρίτη επέλεξε να κάνει πιο αυστηρό το πλαίσιο χρήσης ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών.
Υπάρχουν τρεις εξουσιοδοτημένες εταιρείες ενοικίασης στην ισπανική πρωτεύουσα, καθεμία από τις οποίες επιτρέπεται να αναπτύξει το πολύ 2.000 οχήματα στους δρόμους.
Οφείλουν να διαθέτουν σύστημα γεωεντοπισμού, καθώς και ασφάλιση για χρήστες και τρίτους με ελάχιστη κάλυψη ενός εκατομμυρίου ευρώ.
Υποχρεούνται να αναδιανέμουν όλα τα οχήματά τους καθημερινά, φροντίζοντας να έχουν ως αφετηρία ημέρας τις γειτονιές που αναγράφονται στις άδειές τους.
Απαγορεύεται αυστηρά η οδήγηση ή η στάθμευση ηλεκτρικών πατινιών στο πεζοδρόμιο, σε λωρίδες λεωφορείων, σε δρόμους με περισσότερες από μία λωρίδες ανά κατεύθυνση.
Απαγορεύεται επίσης η οδήγηση σε υπεραστικούς δρόμους, αυτοκινητόδρομους, και σε αστικές σήραγγες.
Επί της ουσίας, τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο σε δρόμους με όρια ταχύτητας 30 χλμ/ώρα και σε ποδηλατόδρομους.
Για την οδήγησή τους, η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα περιορίστηκε στα 25 χιλιόμετρα την ώρα.
Σε ποδηλατόδρομους και σε ζώνες ορίου ταχύτητας 20 χλμ/ώρα υπάρχει η υποχρέωση τήρησης απόστασης τουλάχιστον 1 μέτρου από πεζούς.
Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, ο αναβάτης πρέπει να κατέβει από το ηλεκτρικό πατίνι και να συνεχίσει περπατώντας, τσουλώντας το όχημα.
Στα δημόσια πάρκα, επιτρέπεται η χρήση e-scooters μόνο σε χώρους όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
Εάν οι διαδρομές χρησιμοποιούνται από πεζούς, το όριο ταχύτητας είναι μόλις 5 χιλιόμετρα την ώρα.
Η ελάχιστη ηλικία για την οδήγηση αυτών των οχημάτων είναι τα 15 έτη.
Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική για τους ανήλικους και συνίσταται στους ενήλικες.
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπονται δύο άτομα στο ίδιο όχημα.
Όλα τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να εφοδιασμένα με κουδούνι, συστήματα πέδησης, φώτα και εγκεκριμένα ανακλαστικά στοιχεία.
Κατά την οδήγησή τους, απαγορεύεται η χρήση κινητών και ακουστικών, συνδεδεμένων με συσκευές αναπαραγωγής ήχου ή εικόνας.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις