Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Κίνδυνος για εκτόξευση του κόστους κατασκευής στην ΕΕ λόγω Brexit
Έως και 3,75 δισ. δολάρια ενδέχεται να κοστίσουν στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σε βάθος τριετίας οι νέοι εμπορικοί κανόνες για τα ηλεκτρικά οχήματα
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
- Διαρρήκτες «άδειαζαν» το εργαστήριο του γλύπτη Γεώργιου Λάππα στη Νέα Ιωνία
Έως και 3,75 δισ. δολάρια ενδέχεται να κοστίσουν στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σε βάθος τριετίας οι νέοι εμπορικοί κανόνες για τα ηλεκτρικά οχήματα που επιβάλλονται στο πλαίσιο του Brexit.
Αυτό υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), προειδοποιώντας παράλληλα ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να μειώσουν την παραγωγή από τα εργοστάσια της ΕΕ κατά 480.000 οχήματα, και να ωθήσουν τις τιμές προς τα πάνω.
Όπως επισημαίνει το BBC, οι σχετικές ρυθμίσεις που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ως στόχο να διασφαλίσουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην ΕΕ θα κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό από εξαρτήματα που προέρχονται από την αγορά του μπλοκ. Όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες και στις δύο πλευρές της Μάγχης ξεκαθαρίζουν ότι ο κλάδος δεν είναι έτοιμος για κάτι τέτοιο, προειδοποιώντας ότι οι καταναλωτές είναι αυτοί που θα πληρώσουν το τίμημα.
Το πρόβλημα
Το βασικό πρόβλημα, σύμφωνα με το BBC, είναι οι λεγόμενοι «κανόνες καταγωγής» που τίθενται σε ισχύ τον Ιανουάριο. Θα εφαρμόζονται στις εξαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ προς τη Βρετανία και αντιστρόφως, σύμφωνα με τους όρους που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του Brexit.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα φέρουν μπαταρίες που παράγονται είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο είτε στην ΕΕ.
Στα αυτοκίνητα που δεν πληρούν τα κριτήρια θα επιβάλλονται δασμοί 10% όταν μεταφέρονται μέσω της Μάγχης, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Στόχος των εν λόγω ρυθμίσεων είναι να προστατευτεί η ευρωπαϊκή βιομηχανία από τις φθηνές εισαγωγές.
Επειδή όμως η παραγωγή μπαταριών στην Ευρώπη δεν έχει αυξηθεί τόσο γρήγορα όσο αναμενόταν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να ανταποκριθούν στα νέα κριτήρια.
Θα ανέβουν οι τιμές
Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα για τους ευρωπαίους κατασκευαστές. Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μακράν τη μεγαλύτερη εξαγωγική τους αγορά, με 1,2 εκατομμύρια οχήματα να καταφθάνουν στα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου πέρυσι. Ομοίως, περισσότερα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο μεταφέρονται στην ΕΕ από ότι σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή.
Οι αυστηροί δασμοί θα μπορούσαν να κάνουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιο ακριβή και ενδεχομένως να ανεβάσουν τις τιμές.
Η ACEA επιθυμεί να ανασταλεί για τρία χρόνι η θέση των νέων κανόνων σε ισχύ, και απευθύνει έκκληση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση.
«Η αύξηση των τιμών καταναλωτή των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων, τη στιγμή που πρέπει να παλέψουμε για μερίδιο αγοράς απέναντι στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, δεν είναι η σωστή κίνηση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, ο οποίος εκτελεί και χρέη προέδρου της ACEA.
«Θα παραδώσουμε ουσιαστικά ένα κομμάτι της αγοράς στον διεθνή ανταγωνισμό», πρόσθεσε.
Θα συμφωνηθεί αναστολή;
Ωστόσο, για να χορηγηθεί αναστολή θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Η υπουργός Επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, Kemi Badenoch, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα αισιόδοξη ότι μπορεί να επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία.
Όμως, σε συνέντευξή του στον Guardian την Παρασκευή, ο επίτροπος εσωτερικής αγοράς της ΕΕ Τιερί Μπρετόν ήταν λιγότερο πρόθυμος να προχωρήσει σε μια τέτοια ενέργεια.
Είπε ότι θα ήταν λάθος να ανοίξει εκ νέου η συμφωνία για το Brexit για να ικανοποιηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία.
«Αν κάτι έχει συμφωνηθεί κατόπιν διαπραγμάτευσης, δεν θα πρέπει να αλλάξει», δήλωσε στην εφημερίδα.
Από την πλευρά της η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι το Brexit έχει αλλάξει τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, ενώ η Συμφωνία Εμπορίου και Συνεργασίας «είναι το αποτέλεσμα μιας διαπραγμάτευσης κατά την οποία και οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε μια συνολική ισορροπία δεσμεύσεων».
Πρόσθεσε ότι οι κανόνες καταγωγής αποσκοπούν στην ανάπτυξη μιας «ισχυρής και ανθεκτικής αλυσίδας αξίας μπαταριών στην ΕΕ».
Αισιοδοξία για συμφωνία της τελευταίας στιγμής
Σχολιάζοντας τη στάση της Κομισιόν η Sigrid de Vries, γενική γραμματέας της ACEA, δήλωσε ότι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι εκκλήσεις του κλάδου συναντούν αντίσταση.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θέλει να αλλάξει τίποτα, όπως φαίνεται, όταν πρόκειται για θέματα που σχετίζονται με το Brexit. Είναι πολιτικά πολύ ευαίσθητο», δήλωσε στο BBC.
«Το καταλαβαίνουμε και δεν ζητάμε να αλλάξει καμία από αυτές τις ρυθμίσεις με θεμελιώδη τρόπο».
Πάντως ο διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Εμπόρων και Κατασκευαστών Κινητήρων του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε στους δημοσιογράφους την περασμένη εβδομάδα ότι πιστεύει πως θα επιτευχθεί συμφωνία, όμως πιθανότατα «την τελευταία στιγμή».
«Εξακολουθούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία. Αλλά μπορώ να τη δω να συνάπτεται, όπως με το Brexit, την παραμονή των Χριστουγέννων ή κάτι τέτοιο», ανέφερε σκωπτικά.
Πηγή ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις