Patrick Bergsma – Η σχέση ανθρώπου και φύσης είναι εύθραυστη σαν πορσελάνη
Η σειρά «Expanding China» του Patrick Bergsma, αποκαλύπτει το γόρδιο δεσμό μεταξύ ανθρώπου και φύσης -τελικά, η φύση πάντα κερδίζει.
Η σειρά «Expanding China» του Patrick Bergsma, αποτελείται από χειροποίητα δέντρα μπονσάι από ίνες καρύδας, καολίνη και χαλαζία. Τα έργα αποτελούν μια νύξη όχι μόνο στην απεραντοσύνη της φύσης αλλά και στην συνεχώς αυξανόμενη δύναμη της.
Ο Patrick Bergsma εξερευνά μέσω της τέχνης, τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και του περιβάλλοντός όπου ζουν. Η εύθραυστη πορσελάνη υποδηλώνει την ευθραυστότητα των ανθρώπων απέναντι στη δύναμη της φύσης.
Η φύση θα επιβιώσει
«Η φύση θα επιβιώσει. Αυτό είναι το βασικό νόημα της δουλειάς μου. Κάποτε διάβασα μια ιστορία που είχε ως πηγή έμπνευσης την προέλευση των μπονσάι. Πριν από αιώνες, Κινέζοι μοναχοί έπαιρναν μαζί τους μικρά γέρικα δέντρα που μετά βίας μπορούσαν να επιβιώσουν, πίσω από τα βουνά στο μοναστήρι τους ώστε να διαλογιστούν χάρη στη δύναμη της φύσης.
»Η προσαρμοστικότητα και η ανθεκτικότητα της φύσης πραγματικά είναι ένα γεγονός που μου δίνει ελπίδα», λέει ο Patrick Bergsma στη συνέντευξη που έδωσε στο designboom.
«Ανεξάρτητα από το κακό που κάνουμε οι άνθρωποι σε αυτόν τον πλανήτη, η φύση θα επιβιώσει».
Δείτε το βίντεο
«Πώς θα ήταν αν ήμουν ένα δέντρο που φύτρωνε από το βάζο»
Ο Patrick Bergsma αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η κατασκευή των γλυπτών του για το «Expanding China» είναι ιδιαιτέρως χρονοβόρα. Ο Ολλανδός καλλιτέχνης ξεκινά την εικαστική διαδικασία, βρίσκοντας πορσελάνινα και κεραμικά βάζα από αντικέρ. «Δεν υπάρχει μονάχα ένας τρόπος για να φτάσω στο τελικό αποτέλεσμα.
Μερικές φορές, προσπαθώ να φανταστώ πώς θα ήταν αν ήμουν ένα δέντρο που φύτρωνε από το βάζο που επεξεργάζομαι. Άλλες φορές, παίρνω μια ιδέα από την ήδη υπάρχουσα διακόσμηση του βάζου. Ακόμη και ο τρόπος που σπάει η πορσελάνη μπορεί να μου δώσει έμπνευση για το πώς να συνεχίσω το εκάστοτε έργο μου», εξηγεί στο designboom.
Τα δέντρα μπονσάι φτιάχνονται αρχικά από σύρμα αλουμινίου. «Έχω αναπτύξει με τέτοιο τρόπο την τεχνική μου ώστε τα γλυπτά να μιμούνται τον φλοιό, τα λουλούδια και το φύλλωμα. Όλα αυτά είναι χειροποίητα και ένα προς ένα προσκολλημένα στο κορμό του έργου. Στη συνέχεια, φτιάχνω τα βρύα, τα οποία είναι επίσης χειροποίητα χρησιμοποιώντας διάφορα είδη ακρυλικών. Όλα είναι βιώσιμα».
Είμαστε ένα
Το όνομα της συλλογής, «Expanding China», ο καλλιτέχνης το δανείζεται από τις αρχαίες ασιατικές τέχνες Ikebana, bonsai και Penjing (η τέχνη του να σχηματίζεις τοπία πάνω σε γλάστρες). Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, Patrick Bergsma η παράδοση των Ολλανδών στα κεραμικά είναι επηρεασμένη από την Ανατολή. Αυτό που μπορεί φαινομενικά να είναι τυπικά ολλανδικό, όπως το μπλε Delft, ήταν αρχικά μια προσπάθεια μίμησης της δημοφιλούς πορσελάνης που εισάγεται από την Κίνα και την Ιαπωνία.
«Το κωμικοτραγικό στη σχέση μας με τη φύση είναι το λάθος μας ότι κατά κάποιο τρόπο πιστεύουμε ότι είναι δύο ξεχωριστά και αντίρροπα πράγματα: Εμείς και η φύση»
Κintsugi αλά ολλανδικά
Στην καλλιτεχνική του μέθοδο, συναντάμε αναφορές από την ιαπωνική τέχνη της επιδιόρθωσης, ή αλλιώς kintsugi. Αυτή τη τέχνη διαφαίνεται στα έργα του Patrick Bergsma , καθώς τα θραύσματα κεραμικών τοποθετούνται ή κρέμονται στα σώματα των δέντρων μπονσάι, μερικές φορές ακόμη και εντελώς κολλημένα στους κορμούς και τα κλαδιά τους.
Όταν o Ολλανδός καλλιτέχνης ρωτήθηκε για τη σχέση των ανθρώπων με τη φύση, τα λόγια του ήταν: «Το κωμικοτραγικό στη σχέση μας με τη φύση είναι το λάθος μας ότι κατά κάποιο τρόπο πιστεύουμε ότι είναι δύο ξεχωριστά και αντίρροπα πράγματα: Εμείς και η φύση», λέει στο designboom. Δεν είναι ποτέ, υπονοεί, καθώς οι ζωές των ανθρώπων είναι συνυφασμένες με τη φύση.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
*Mε στοιχεία από designboom
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις