Αποκρατικοποιήσεις: Πως προχωρούν 8 εμβληματικά project
Ο ΟΤ χαρτογραφεί τις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις και παρουσιάζει το στάδιο ωρίμανσής τους
Σε τροχιά… επανεκκίνησης έχουν εισέλθει οι αποκρατικοποιήσεις, ένας από τους βασικούς αιμοδότες των δημόσιων οικονομικών τα τελευταία χρόνια. Ύστερα από ένα διάστημα… χαλάρωσης λόγω εθνικών εκλογών, θερινής ραστώνης και των φυσικών καταστροφών σε Ρόδο, Έβρο και θεσσαλικό κάμπο, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ξαναβάλει στο φουλ τις μηχανές, με επίκεντρο τα μεγάλα asset του Δημοσίου που θα φέρουν και ζεστό χρήμα στα κρατικά ταμεία.
Κάποιες έχουν προχωρήσει ήδη με επιτυχία με την ανακήρυξη των προτιμητέων επενδυτών, όπως στην περίπτωση της παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 χρόνια και της πώληση του 67% του ΟΛΒ ενώ άλλες… τροχοδρομούν για το επόμενο διάστημα, όπως η εισαγωγή του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ο ΟΤ χαρτογραφεί τις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις και παρουσιάζει το στάδιο ωρίμανσής τους.
Αττική Οδός
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια, με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να ανακηρύσσεται προτιμητέος επενδυτής από το ΤΑΙΠΕΔ. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλλε τη μεγαλύτερη προσφορά από τα έξι επενδυτικά σχήματα που συμμετείχαν, καταβάλλοντας 3,2 δισ. ευρώ. Επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής αναδείχθηκε η κοινοπραξία Vinci με τον Μυτιληναίο, με οικονομική προσφορά 3,1 δισ. ευρώ.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ. που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.
Πρόκειται για κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του οδικού άξονα, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Λιμάνι Ηγουμενίτσας
Θέμα χρόνου θεωρείται τo οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για την πώληση του 67% του ΟΛΗΓ στον όμιλο Grimaldi. Ο ιταλικός όμιλος κατέβαλλε τίμημα 84 εκατ. ευρώ μετά και την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή στις 6 Σεπτεμβρίου.
Η σύμβαση είχε υπογραφεί από τον περασμένο Μάρτιο, ωστόσο δεν είχε πρόλαβει να κυρωθεί στη Βουλή καθώς προέκυψαν οι διακοπές του Πάσχα και αμέσως μετά η προκήρυξη των εθνικών εκλογών.
Λιμάνι Ηρακλείου
Στον όμιλο Grimaldi πέρασε και το λιμάνι του Ηρακλείου, αφού αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου ΟΛΚ.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η υποβολή του φακέλου στο Ελεγκτικό Συνέδριο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο τρίτο τρίμηνο του έτους ενώ η υπογραφή της σύμβασης και η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται έως το τέλος του χρόνου. Η προσφορά του ιταλικού ομίλου είναι της τάξεως των 80 εκατομμυρίων ευρώ και έτσι αποκτά και δεύτερο ελληνικό λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος.
Λιμάνι Βόλου
Μόλις χθες το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την ανακήρυξη του ΟΛΘ ως Προτιμητέου Επενδυτή για την απόκτηση 67% των μετοχών του ΟΛΒ έναντι τιμήματος 51 εκατ. ευρώ, Το Διοικητικό Συμβούλιο ανακήρυξε, επίσης, την Κοινοπραξία «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» ως Επιλαχόντα Προτιμητέο Επενδυτή.
Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσλάβει σύμβουλο προκειμένου να προχωρήσει την αξιοποίηση του λιμένα με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ. Είναι ο μοναδικός λιμένας ο οποίος αξιοποιείται με ίδιους πόρους του δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ.
Εγνατία Οδός
Στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ την ολοκλήρωση της παράδοσης – παραλαβής της Εγνατία Οδού από την Εγνατία Οδό Α.Ε. στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η έγκριση του τελικού σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης αναμένεται έως το τέλος του χρόνου. Στη συνέχεια θα πρέπει να εκδοθεί και η ΚΥΑ για την αναπροσαρμογή των διοδίων τελών.
Η υπογραφή και κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο του 2024 ώστε η συναλλαγή να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Πρόσφατα, η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έκανε γνωστό πως η μεταβίβαση της παραχώρησης εναπόκειται αποκλειστικά στο ΤΑΙΠΕΔ.
Υπόγεια Αποθήκη Καβάλας
Για τον ΥΦΑ Καβάλας το Ταμείο αξιολογεί τις διεθνείς συνθήκες της αγοράς φυσικού αερίου μετά τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία λαμβάνοντας υπόψη και τους στρατηγικούς στόχους στο πλαίσιο της του σχέδιο REPowerEU. Να σημειωθεί πως έχει προηγηθεί ένας άγονος διαγωνισμός. Σύμφωνα με ότι επεσήμαιναν και οι θεσμοί στην έκθεση τους, το Ταμείο εξετάζει την έναρξη ενός νέου Διεθνούς Διαγωνισμού, δίνοντας αυτή τη φορά και τη δυνατότητα αποθήκευσης υδρογόνου.
ΔΑΑ – «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Στις αρχές του 2024 αναμένεται να πραγματοποιηθεί η είσοδος του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης.
Οι μέτοχοι του αεροδρομίου έδωσαν το πράσινο φως για την πώληση ποσοστού 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ ενώ έχουν υπογράψει σύμφωνο κατανόησης που ανοίγει τον δρόμο ώστε η γερμανική εταιρεία διαχείρισης AviAlliance να αποκτήσει περαιτέρω ποσοστό 10%, με το 20% του ΤΑΙΠΕΔ που απομένει να διατίθεται μέσω αρχικής δημόσιας εγγραφής (IPO) στο ΧΑ.
- Γκουαρδιόλα, ο πραγματικός υπεύθυνος για την κρίση της Σίτι
- Οι λύκοι επέστρεψαν στον Ταΰγετο έναν αιώνα μετά
- Daniel: «Δεύτερα Χριστούγεννα ξεσπιτωμένοι» – Κάτοικος της Φιλιππούπολης Λάρισας ξεσπά στο in
- Βιτόρια: «Υπάρχει κόπωση, αλλά οι παίκτες έχουν πολύ μεγάλο κίνητρο»
- «Δεν μπορώ να φανταστώ τίποτα πιο όμορφο» – Πώς ήρθαν τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια στα σαλόνια μας
- Χαρίτσης: Έξι χρόνια μετά το τέλος των μνημονίων η κυβέρνηση επιμένει σε εφαρμογή μνημονιακών μέτρων