Κλέφτες… από ανάγκη – Οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να αγοράσουν τα βασικά
Μπριζόλες και σολομοί με GPS εντοπιστές στα σουπερμάρκετ, για να μπει φρένο στην αύξηση των κλοπών τους από πολίτες με οικονομικές δυσκολίες.
- ΣΥΡΙΖΑ: Στο αντιΣύριζα μέτωπο ο Κασσελάκης, σαν έτοιμος από καιρό εκτοξεύει χυδαιότητες για το Μάτι
- Προφυλακιστέος ο 30χρονος για τη δολοφονία της Δώρας στο Αγρίνιο
- Πόσο αντέχουν τα αποθέματα φυσικού αερίου; Σε συμπληγάδες η Ευρώπη
- Μακελειό στην Κίνα: Οκτώ νεκροί και 17 τραυματίες από επιθέσεις με μαχαίρι σε σχολή
Ο πληθωρισμός ανεβάζει τις τιμές των προϊόντων στα ύψη και οι Ευρωπαίοι γίνονται κλέφτες για να αγοράσουν τα απαραίτητα.
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που στην Ισπανία έγινε πρωτοσέλιδο η είδηση ενός νεαρού δρομέα σε σουπερμάρκετ του Σαν Σεμπαστιάν στα βόρεια της χώρας, ο οποίος είχε ξεχειλώσει τις τσέπες του με τρόφιμα, ώστε δεν χρειάστηκε καν να περάσει την είσοδο του, πριν ακινητοποιηθεί από έναν ταμία και έναν άνδρα της ασφάλειας.
Στη Γερμανία, που από ατμομηχανή της Ευρώπης έχει καταλήξει ασθενής της ξανά, οι μπριζόλες και τα ψάρια στα μαγαζιά μεγάλης λαϊκής κατανάλωσης, όπως είναι τα Lidl, φέρουν πάνω τους αντικλεπτικά και μεγάλες κίτρινες ετικέτες που ξεκαθαρίζουν ότι είναι «ασφαλισμένο προϊόν». Κι αν μέχρι χθες ζήτηση είχε το φιλέτο σολομού από τη Νορβηγία και η μοσχαρίσια μπριζόλα από την Ουρουγουάη, σήμερα «κλέβουν πια τα πάντα, ιδιαίτερα από τότε που ανέβηκαν οι τιμές», λέει στη Le Monde υπάλληλος του γερμανικού σουπερμάρκετ.
Πίσω από τα ψυχρά νούμερα, οι μικρές ανθρώπινες τραγωδίες
Στην Ελλάδα, μόλις τον περασμένο μήνα καταγράφηκε σημαντική επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αφού ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις -45,0 μονάδες, έναντι -28,6 μονάδες τον Ιούλιο, σε επίπεδο ήπια υψηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-51,2 μονάδες). Πίσω όμως από τα ψυχρά νούμερα, οι μικρές ανθρώπινες τραγωδίες, όπως αυτή της 70χρονης συνταξιούχου, που πιάστηκε πριν από έναν χρόνο περίπου να έχει κλέψει επίσης από τα Lidl (όχι κάπου μακριά, εδώ στην Αθήνα) κρέας και τυρί αξίας 40 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το κατάστημα τότε είχε κινήσει νομικές διαδικασίες εναντίον της, που φρέναραν η αγανάκτηση του κόσμου και το κλίμα αλληλεγγύης που την προστάτεψε.
Στη Βρετανία πάλι όλοι θέλουν μια μπριζόλα για δείπνο, αλλά οι περισσότεροι μένουν με τη χαρά. Λόγω της «καυτής» τιμής της και της αύξησης της κλοπής των τεμαχίων της από τα ψυγεία των σουπερμάρκετ, οι αρμόδιοι τις έκλεισαν σε πλαστικές συσκευασίες με GPS εντοπιστές, που μπορεί να βγάλει ο ένας και μοναδικός ταμίας, για παράδειγμα στα σουπερμάρκετ Co-op, και όχι τα υπόλοιπα αυτόματα ταμεία τους.
Παιδικά γάλατα & σαμπουάν
Και επειδή σε αυτές τις περιγραφές για τις συνέπειες της αύξησης του κόστους ζωής στη καθημερινότητα των απλών ανθρώπων υπερβολές δεν υπάρχουν, να σημειωθεί ότι ο Economist σε πρόσφατο άρθρο του υπό τον τίτλο «Γιατί έχουν Αυξηθεί οι Κλοπές από τα Καταστήματα της Βρετανίας» καταγράφει ότι τα προϊόντα που συνήθως κάνουν φτερά είναι τα παιδικά γάλατα, τα σαμπουάν και το τζελ ξυρίσματος. Όπως σχολιάζει η Σάρον Γουάιτ, πρόεδρος της αλυσίδας πολυκαταστημάτων John Lewis, «πρόκειται για μια πραγματική πανδημία».
Για του λόγου το ασφαλές περισσότερα από 1.1 εκατ. περιστατικά κλοπών καταγράφηκαν το 2022, από 970.000 το προηγούμενο έτος, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, σύμφωνα με έκθεση της Ένωσης Καταστημάτων Ψιλικών.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το δράμα που συνεπάγονται οι παραπάνω καταστάσεις, με την αναζήτηση ευθυνών από τους καταστηματάρχες, τις συλλήψεις των κλεφτών από ανάγκη, τη στεναχώρια των παρευρισκόμενων και το κοινό πρόβλημα που δεν αφήνει κανέναν ανέγγιχτο, έχουν επιβαρύνει την ψυχική υγεία του 80% του προσωπικού αυτών των καταστημάτων, γράφει άλλο άρθρο παρόμοιας θεματικής του Bloomberg.
Πραγματική πανδημία
Οι διαστάσεις του φαινομένου είναι παγκόσμιες, αφού τα ίδια συμβαίνουν στις ΗΠΑ, αλλά και την Αυστραλία και την πολύ μακρινή Νέα Ζηλανδία, εκεί όπου χρυσός δεν το λάδι όπως στα καθ’ ημάς, αλλά τα καύσιμα που φεύγουν από τα πρατήρια με όποιο τρόπο μπορεί να φανταστεί κανείς. Οι ειδικοί λένε ότι τα περιστατικά αυτά αποκαλύπτουν τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κόσμος εξαιτίας της αύξησης του κόστους ζωής, που όχι μόνο κάνει τους ίδιους κλέφτες, αλλά ενθαρρύνει την εγκληματικότητα συμμοριών, που κλέβουν αυτά τα τόσο απαραίτητα προϊόντα με το βλέμμα στο έτοιμο κοινό, που θα πάρει ότι ο οποιοσδήποτε του πετάξει σε μια λίγο καλύτερη τιμή.
«Βλέπεις ανθρώπους να κλέβουν που δεν το έχουν κάνει ποτέ ξανά, γι’ αυτό και δεν πετυχαίνουν συνήθως το επιθυμητό αποτέλεσμα, γιατί το κάνουν χωρίς τρόπο», λέει ο Ριντ Χέις, εγκληματολόγος από το πανεπιστήμιο της Φλόριντα και της αρχής για την αποτροπή τέτοιων συμβάντων, Loss Prevention Research Council, που έχει πελάτες της καταστήματα, όπως τα Walmart, τα Target, τα Home Depot and τα Gap.
«Σήμερα πια κλέβουν τα απαραίτητα, δηλαδή ψωμί και κρέας», καταλήγει ο ίδιος.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις