Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Είναι ο μαξιμαλισμός ο νέος μινιμαλισμός;

Είναι ο μαξιμαλισμός ο νέος μινιμαλισμός;

Ο μαξιμαλισμός φαίνεται να «κερδίζει το χαμένο έδαφος» στη διακόσμηση και να γεμίζει κάθε σπιθαμή του χώρου με χρώμα και σχήματα.

Από την εμφάνιση του μοντερνισμού – πριν από έναν αιώνα -, το μότο «less is more» – ένα σύνθημα που υιοθετήθηκε από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Ludwig Mies van der Rohe – έχει γίνει συνώνυμο της φινέτσας.

Η δημοτικότητα του μινιμαλισμού, ήταν πιο εμφανή από ποτέ στα σπίτια μας, όταν «πρωτοστατούσε» αποκλειστικά το σκανδιναβικό  και ιαπωνικό στυλ. Αξίζει μάλιστα να θυμηθούμε την «γκουρού της τακτοποίησης» Marie Kondo, της οποίας οι μέθοδοι «οικιακής αποσυμφόρησης» σάρωσαν τον κόσμο του ίντερνετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ο μινιμαλισμός αντιπροσωπεύει τις αξίες της απλότητας, της αυτοσυγκράτησης και την αντίπερα όχθη της υπερβολής και της παρακμής.

Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, ολοένα και περισσότεροι σχεδιαστές και ιδιοκτήτες κατοικιών έχουν στραφεί στα έντονα χρώματα, στα περίεργα μοτίβα και στις διαφορετικές υφές. Τολμηρός, εκφραστικός και extravagant, ο μαξιμαλισμός σε αντίθεση με τον μινιμαλισμό είναι, από πολλές απόψεις, ο «αντίλογος» της στιλιστικής καθαριότητας και των υποτονικών χρωματικών παλετών που έχουν κυριαρχήσει στη σύγχρονη διακόσμηση του σπιτιού.

Ο όρος «µπαρόκ» προέρχεται από την πορτογαλική λέξη «barroco», η οποία σημαίνει μαργαριτάρι

Photo: Instagram | Matthew Williamson | Iaia Cocoi Photography

Πρόκειται για ένα ύφος που έχει «γεννηθεί» από μία εντελώς διαφορετική φιλοσοφία: του more is more.

Στις αρχές του 18ου αιώνα στην Αγγλία, στην Ιταλία αλλά κυρίως στην Γαλλία γεννιέται το «Ροκοκό»

Αν και ο εν λόγω όρος προέκυψε ως απάντηση στον σύγχρονο μινιμαλισμό, έχει τις καταβολές του στις αρχιτεκτονικές τεχνοτροπίες του 17ου και 18ου αιώνα, όταν το μπαρόκ και το ροκοκό άνθισαν στην Ευρώπη.  Συνδέεται κατά κόρον με πλούτο, όπως το παλάτι των Βερσαλλιών του Λουδοβίκου ΙΔ’ με τους τεράστιους κήπους, τα αμέτρητα σιντριβάνια και αγάλματα. Η αισθητική της υπερβολής, πέρασε και δεν ακούμπησε μακροχρόνια τη μόδα, αλλά επανεμφανίστηκε στη βικτοριανή εποχή και αργότερα συνδέθηκε με τα κινήματα Art Nouveau και μεταμοντερνισμός.

Λόγω της υψηλής δημοτικότητας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της έντονης αντίδρασης κατά της απλότητας, ο μαξιμαλισμός φαίνεται να κερδίζει έδαφος στη μόδα ξανά.

Μπαρόκ και ροκοκό

Ο όρος «µπαρόκ» προέρχεται από την πορτογαλική λέξη «barroco», η οποία σημαίνει μαργαριτάρι. Η μπαρόκ αισθητική, απομακρύνεται από την απλότητα του αναγεννησιακού προτύπου και προάγει την «καθ’ υπερβολήν» διακόσμηση. Το μπαρόκ υπήρξε άρρηκτα συνδεμένο με τη θεατρικότητα, η οποία  εξανέμιζε τη φυσικότητα και την ισορροπία. Όταν μιλάμε για μπαρόκ, μιλάμε για χώρο άνευ ορίων, καθώς η αισθητική του αντικατοπτρίζει το πνεύμα της εποχής του, κατά την οποία όχι μόνο ανακαλύφθηκε η Αμερική και η Αφρική, αλλά έζησαν και έδρασαν ο Γαλιλαίος και ο Νεύτωνας.

Στις αρχές του 18ου αιώνα στην Αγγλία, στην Ιταλία αλλά κυρίως στην Γαλλία γεννιέται το «Ροκοκό». Ο όρος   προέρχεται από την γαλλική λέξη «rocaille» που σημαίνει κοχύλι. Το «Ροκοκό» γεννήθηκε σαν έννοια ώστε να περιγράψει το βασικό μοτίβο της εσωτερικής διακόσμησης αριστοκρατικών σπιτιών του Παρισιού, στα οποία συναντάμε το στοιχείο της πέτρας και της αχιβάδας. Η ιστορική αυτή περίοδος χαρακτηρίζεται από «γυναικεία πινελιά» και αυτός ο ισχυρισμός επιβεβαιώνεται αν κάνουμε μια ιστορική βόλτα στα σαλόνια ισχυρών γυναικών όπως η Μαντάµ ντε Ποµπαντούρ και η Μαρία Τερέζα.

Το ροκοκό λοιπόν – σε αντίθεση με τα ηρωικά στοιχεία του μπαρόκ- εκφράζει το γυναικείο στιλ, την πολυτέλεια, τον αισθησιασμό και την αριστοκρατία.

Photo: Instagram | Solange Azagury-Partridge

Living to the Max: Opulent Homes & Maximalist Interiors

Το νέο βιβλίο «Living to the Max: Opulent Homes & Maximalist Interiors» αποδίδει φόρο τιμής στον μαξιμαλισμό μέσα από τη συνάντηση και τη γνωριμία με τριάντα «μαξιμαλιστικά καλλιτεχνήματα» – κυρίως ιδιωτικές κατοικίες, μπουτίκ καταλύματα – και τις ιστορίες, τις επιρροές και τις καλλιτεχνικές μεθόδους των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία. Από το μαξιμαλιστικό διαμέρισμα της σχεδιάστριας μόδας Rosita Missoni στο Μιλάνο μέχρι το «θεατράλε» σπίτι της εμβληματικής μορφής του μπουρλέσκ Dita Von Teese στο Χόλιγουντ, αποδεικνύεται ότι ο μαξιμαλισμός δεν υπόκεινται σε κανόνες αλλά έχει ως αυτοσκοπό την εκκεντρικότητα.

Για τη σχεδιάστρια κοσμημάτων Solange Azagury-Partridge, ο μαξιμαλισμός σε αντίθεση με το μινιμαλισμό αποτελεί ένα μέσο αυτοέκφρασης

Τι λένε οι καλλιτέχνες;

Το σπίτι του σχεδιαστή εσωτερικών χώρων Matthew Williamson στη Μαγιόρκα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μαξιμαλιστικής αισθητικής. Πλούσιο σε παστέλ αποχρώσεις και floral prints, διακοσμημένο από πολυελαίους, επιχρυσωμένους καθρέφτες και μωσαϊκούς τοίχους που αντανακλούν τη χαρούμενη προσέγγιση του ιδιοκτήτη του στο design.

«Νομίζω ότι πάντα ήμουν μαξιμαλιστής στην καρδιά(…) Με έλκυαν πάντα τα στοιχεία που έχουν μοτίβα, ενδιαφέρουσα υφή ή χρώμα και αντικείμενα που αποτυπώνουν μια ιστορία. Πιστεύω ότι τα σπίτια μας είναι ή μπορούν να είναι μια αποτύπωση της προσωπικότητάς μας και του γούστου μας.» , αναφέρει ο Matthew Williamson.

Για τη σχεδιάστρια κοσμημάτων Solange Azagury-Partridge, ο μαξιμαλισμός σε αντίθεση με το μινιμαλισμό αποτελεί ένα μέσο αυτοέκφρασης.

«Ο μινιμαλισμός απαιτεί από κάποιον να τηρεί ένα αυστηρό πρωτόκολλο κανόνων», δήλωσε η ίδια. «Είναι μια ισχυρή καλλιτεχνική στάση, αλλά δεν επιτρέπει καμία παρέκκλιση. Δεν είναι το σπίτι σας το μέρος που αισθάνεστε πιο ελεύθεροι από ποτέ να εκφραστείτε; Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο μαξιμαλισμός λειτουργεί καλύτερα από τον μινιμαλισμό και θα είναι πάντα επίκαιρος».

Ο σχεδιαστής Sam Buckley με έδρα το Εδιμβούργο, αποφεύγει να χαρακτηρίσει τη δουλειά του αμιγώς μαξιμαλιστική παρόλο που ασπάζεται το ήθος και τις αρχές του μαξιμαλισμού.

«Παρόλο που αντιλαμβάνομαι ότι ορισμένα από τα σχέδιά μου ενδέχεται να ταυτίζονται με τις αρχές του μαξιμαλισμού, δεν είναι κάτι που έχω σκεφτεί πραγματικά», δήλωσε ο Buckley στο CNN και συνέχισε λέγοντας «αναζητώ και αντλώ έμπνευση από αμέτρητα και τελείως διαφορετικά πράγματα που κωλύομαι να κατατάξω τη δουλειά μου σε συγκεκριμένο στυλ, εκτός από να την χαρακτηρίσω ρηξικέλευθη».

*Με πληροφορίες από CNN | Κεντρική φωτογραφία θέματος: Instagram | Matthew Williamson

Must in

Απότομη πτώση στα αποθέματα γλυκού νερού – Ανησυχία για παγκόσμια ξηρασία

Η ποσότητα γλυκού νερού που χάθηκε σε μια δεκαετία ξεπερνά κατά 35.000 φορές τη λίμνη του Μαραθώνα. Η προειδοποίηση του ΟΗΕ και ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024