Καφές: Βλάπτει σοβαρά την… τσέπη μας, πριν πάμε για ψώνια
Ένα φλυτζάνι καφέ πριν από τα ψώνια, οδηγεί σε διπλασιασμό των δαπανών και σε κατά 30% αύξηση των αγορών σε είδη
«Έρμαια» της ντοπαμίνης που απελευθερώνει στον εγκέφαλό μας, γινόμαστε, όταν καταναλώνουμε καφέ και δη όταν πρόκειται να πάμε για ψώνια.
Η πρόσληψη καφεΐνης οδηγεί σε παρορμητικότητα αγορών αλλά και σε μεγαλύτερη δαπάνη, καθώς ως ισχυρό διεγερτικό μας δημιουργεί μια υψηλότερη ενεργειακή κατάσταση που περιορίζει τον αυτοέλεγχό μας, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Τι ανακάλυψε ερευνητική ομάδα που διεξήγαγε τρία σχετικά πειράματα σε καταστήματα λιανικής, σε σχέση με την καταναλωτική μας συμπεριφορά, αφού απολαύσουμε το αγαπημένο μας καφεδάκι;
Καταναλωτική συμπεριφορά και απόλαυση
Διεθνής μελέτη, λοιπόν, με επικεφαλής το πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα (USF) προέβη στην εξής καίρια διαπίστωση: Η καφεΐνη επιδρά σαφέστατα στο τι αγοράζουμε, καθώς βεβαίως και στο πόσα χρήματα ξοδεύουμε, όταν κάνουμε τα ψώνια μας.
Ας στρέψουμε την προσοχή μας και στο απολύτως αναμενόμενο και προφανές: Πού βρίσκονται συγκεντρωμένα τα περισσότερα καφέ; Μα, φυσικά, κοντά στο εμπορικό κέντρο της κάθε περιοχής, μέσα στην αγοράς της… Ενδεχομένως ως φυσικό επόμενο της μεγαλύτερης -και ασυνείδητης μέχρι σήμερα- κατανάλωσης.
Συμφέρει το νερό και ο… ντεκαφεϊνέ
Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας που δημοσιεύτηκε στην έκδοση «Journal of Marketing», οι καταναλωτές που ήπιαν ένα φλυτζάνι καφέ πλήρη -με καφεΐνη δηλαδή- πριν από τη βόλτα τους στα μαγαζιά για ψώνια χάλαγαν περίπου σε ποσοστό της τάξεως του 50% περισσότερα χρήματα.
Επίσης, ως προς την ίδια την κατανάλωση, προχωρούσαν σε σχεδόν 30% μεγαλύτερες αγορές σε είδη, σε σχέση από τους καταναλωτές που ήπιαν είτε νερό είτε καφέ χωρίς καφεΐνη.
Αντίστοιχα ήταν και τα συμπεράσματα στο πεδίο των διαδικτυακών αγορών.
Τρία πειράματα με… εσπρέσο
Το να δώσει λοιπόν κανείς ραντεβού για καφεδάκι και ψώνια στη συνέχεια, δεν είναι τόσο… αβλαβές όσο φαίνεται. Μάλλον θα πρέπει να αντιστραφεί η σειρά για να συμφέρει και την τσέπη μας.
Τι συνέβη, λοιπόν, όταν οι ερευνητές τοποθέτησαν μια μηχανή εσπρέσο στις εισόδους μιας αλυσίδας λιανικής και ενός καταστήματος οικιακών ειδών στη Γαλλία και ενός πολυκαταστήματος στην Ισπανία;
Όπως εισέρχονταν, λοιπόν, στον χώρο σε περισσότερους από 300 καταναλωτές παραχωρήθηκε ένα δωρεάν φλυτζάνι καφέ.
Στους μισούς προσφέρθηκε καφές που περιείχε περίπου 100 mg καφεΐνης και στους άλλους μισούς, καφές χωρίς καφεΐνη, ή νερό. Κατά την έξοδό τους από τα καταστήματα, οι πελάτες έδειξαν τις αποδείξεις των αγορών τους στους ερευνητές κι εκείνοι έβγαλαν τα συμπεράσματά τους.
Τι αποκόμισαν; Ότι τα άτομα που είχαν καταναλώσει καφεΐνη αγόραζαν σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό αντικειμένων και ξόδευαν περισσότερα χρήματα, ενώ προχωρούσαν και στην απόκτηση μη απαραίτητων πραγμάτων.
Αντίστοιχα ήταν και τα συμπεράσματα στο πεδίο των διαδικτυακών αγορών, καθώς μέτρησαν σε 200 φοιτητές επιχειρηματικών-οικονομικών σχολών την καταναλωτική τους συμπεριφορά με καφέ ή χωρίς.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις