Απούλητα προϊόντα: Ό,τι μένει στο ράφι παίρνει αξία
Ο αγώνας κατά της σπατάλης των τροφίμων και η φιλοσοφία του «καταναλώνω ό,τι βρίσκω φθηνό»
Μια φορά το μήνα η ηλικίας 38 ετών Οντρέ μπαίνει στην εφαρμογή «Too good to go» για να αναζητήσει καταστήματα τροφίμων που ξεπουλάνε μισοτιμής ή και στο τρίτο της τιμής ό,τι τους έχει μείνει στο ράφι.
Σε ένα αρτοποιείο κοντά στο σπίτι της μπορεί να βρει γλυκές λιχουδιές, αρτοσκευάσματα, πίτες, κέικ και άλλα προϊόντα στη γενική τιμή των 2,49 ευρώ. Κάνει τις προμήθειές της και υπολογίζει ότι στον ένα χρόνο τώρα, που ακολουθεί αυτή την τακτική, έχει εξοικονομήσει περισσότερα από 80 ευρώ.
«Εξοικονομώ πρωινό για πολλές μέρες και για τους τρεις που ζούμε στο σπίτι», δηλώνει σε ρεπορτάζ του «Figaro».
Πανέρια με εκπλήξεις
Η ηλικίας 47 ετών Σοφί ψωνίζει από τα λεγόμενα «πανέρια με εκπλήξεις». Πρόκειται επίσης για προϊόντα για τα οποία έχει περάσει μεν η ημερομηνία «best before», αλλά δεν είναι «ληγμένα» και σε καμία περίπτωση επικίνδυνα για να καταναλωθούν.
«Είναι χρόνια που δεν χρειαζόταν να καταφεύγω σε προϊόντα ευκαιρίας. Αλλά η ζωή σήμερα έχει γίνει πιο δύσκολη και δεν έχω την πολυτέλεια να αδιαφορώ για τις φτηνές αγορές», εξηγεί η Σοφί. Πέρα από τις οικονομίες που κάνουν, οι δύο γυναίκες συμμετέχουν στη «μάχη κατά της σπατάλης των τροφίμων», γράφει η ρεπόρτερ της γαλλικής εφημερίδας Εμά Κονφρέρ.
«Οι Γάλλοι επιθυμούν πλέον να καταναλώνουν πιο υπεύθυνα, μειώνοντας παράλληλα τις δαπάνες για τη διατροφή τους μέσα σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που διαρκεί πολλούς μήνες», γράφει η Κονφρέρ. Και κάποιες εταιρείες το έχουν καταλάβει καλά αυτό. «Βλέπουμε ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές ενδιαφέρονται να περιορίσουν τις άσκοπες σπατάλες», σημειώνει ο Λικάς Λεφέμπρ, συνιδρυτής του ιστότοπου «La Fourche» (σ.σ. Το Πιρούνι).
Στον ιστότοπο αυτό μπορεί κανείς να επιλέξει από 175 έως 400 προϊόντα σε μειωμένες τιμές, ανάλογα με την προσφορά της εβδομάδας. Ρεβύθια, σάλτσες σόγιας ή αποσμητικά πωλούνται φθηνότερα κατά 20 έως 80% από την αρχική τους τιμή.
«Κοντά στη λήξη τους»
Η «La Fource» διαθέτει στην αγορά προϊόντα των οποίων η ημερομηνία «βέλτιστης χρήσης» έχει παρέλθει, αλλά εξακολουθούν να είναι καλά για κατανάλωση. Αγοράζοντάς τα φθηνά τα μεταπωλεί επίσης σε συμφέρουσα τιμή στους καταναλωτές. Ένα λίτρο βιολογικού κραμβέλαιου κοστίζει 5,99 ευρώ αντί για 9,80 ευρώ.
«Εμπορευόμαστε προϊόντα που επρόκειτο να πεταχτούν δίχως λόγο», τονίζει ο Λεφέμπρ. «Τα μικρά ελαττώματα στη συσκευασία ενός προϊόντος δεν τρομάζουν πλέον τους καταναλωτές, που σκέφτονται πάνω από όλα το πορτοφόλι τους», προσθέτει.
«Δεν πρόκειται για μια τάση της εποχής, υπάρχει πραγματική συνειδητοποίηση του προβλήματος της σπατάλης εκ μέρους των καταναλωτών, ποιυ επωφελούνται από προϊόντα που θα κατέληγαν άνευ ουσιαστικού λόγου στα σκουπίδια», εξηγεί η Κλεμαντίν Λεντόν, επικεφαλής επικοινωνίας της Too Good to Go.
Η ευαισθητοποίηση του καταναλωτή
«Σπατάλη γίνεται σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή, την εργοστασιακή τυποποίηση, τη διανομή μέχρι την κατανάλωση στο σπίτι», σημειώνει ο συνιδρυτής της ιστοσελίδας Bene Bono Σβεν Ριπός, ο οποίος συνεργάζεται με 350 αγρότες και παραγωγούς βιολογικών προϊόντων. Από τους 20.000 πελάτες της Bene Bono το 40% είναι οικογένειες που επιθυμούν «να τρώνε καλύτερα και φθηνότερα», ενώ το 60% είναι καταναλωτές που θέλουν να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Δεν είναι όμως μόνο οι καταναλωτές που ευαισθητοποιούνται και ενστερνίζονται τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Είναι και οι παραγωγοί, οι βιομηχανίες τροφίμων και οι μεγάλες αλυσίδες διανομής. «Η Danone, η Fleury Michon ή η Nestlé συνεργάζονται με τους ακτιβιστές κατά της σπατάλης των τροφίμων για να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στα προϊόντα που παράγουν», γράφει ο «Figaro».
«Προμηθευόμαστε προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας σε συσκευασίες ελάχιστα χτυπημένες. Τα προϊόντα αυτά θα κατέληγαν στα σκουπίδια διότι πολλοί τα απορρίπτουν μόλις βρουν ένα σημαδάκι στη συσκευασία. Εμείς τα πουλάμε με έκπτωση 30%», τονίζει ο Σαρλ Λοτμάν, συνιδρυτής της «Nous anti-gaspi».
Η «Nous anti-gaspi» συνεργάζεται επίσης με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour, η οποία από το 2016 έχει βάλει στόχο να «ευαισθητοποιήσει τους πελάτες της στο θέμα της σπατάλης των τροφίμων». Τον τελευταίο χρόνο 1,5 εκατομμύριο τελάρα με προϊόντα που θα κατέληγαν άνευ λόγου στα σκουπίδια διοχετεύτηκαν σε αγορές και καταναλώθηκαν σε κάθε γωνιά της γαλλίας, σύμφωνα με τον Μπερτράντ Σβιντερσκί, υπεύθυνο βιώσιμης ανάπτυξης της Carrefour.
Το μέλλον ανήκει στα παιδιά
«Παρατηρήστε, μυρίστε, δοκιμάστε», είναι το τρίπτυχο μιας καμπάνιας που διοργάνωσε στη Γαλλία η «Too Good to Go» σε συνεργασία με μεγάλες βιομηχανίες τροφίμων, μεταξύ των οποίων η Danone, η Unilever και η Nestlé. Για την Κλεμαντίν Λεντόν το μέλλον του αγώνα κατά της σπατάλης εξαρτάται από την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Και ιδιαίτερα των νέων από την παιδική τους ηλικία, διότι «τα παιδιά θα γίνουν οι αυριανοί συνειδητοποιημένοι καταναλωτές».
Εν κατακλείδι, στην καρδιά του ζητήματος βρίσκεται η ορθή ενημέρωση των καταναλωτών. Τι σημαίνει, ας πούμε, η ένδειξη σε μια συσκευασία «να καταναλωθεί κατά προτίμηση πριν από…»; Σημαίνει ότι «μπορούμε να καταναλώσουμε τα προϊόντα και μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία δίχως κανένα κίνδυνο για την υγεία μας», τονίζει η Κλεμαντίν Λεντόν.
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια
- Μεγάλη Βρετανία – Ελλάδα 73-72: Μπλακ-άουτ και απότομη προσγείωση για τη «γαλανόλευκη»
- Αυτό είναι το πρόσωπο-κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen