Soft saving: Αποταμίευση χωρίς άγχος
Η τάση του soft saving έρχεται να αλλάξει τις προοπτικές των νεότερων γενεών για το πώς βλέπουν τη συνταξιοδότηση
- Σοκ στη Θεσσαλονίκη: 14χρονος τραυμάτισε με μαχαίρι τον πατέρα της φίλης του
- Τρόμος στην Ξάνθη το βράδυ των Χριστουγέννων - Μπούκαραν σε σπίτι με όπλο και άρπαξαν χρήματα και λίρες
- Πώς θα τα πληρώσετε τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς πρόστιμο - Έως τις 31 Δεκεμβρίου η προθεσμία
- Σε λειτουργία το πιο «απότομο» τελεφερίκ στην Ελβετία - Κόβει την ανάσα
Για τους περισσότερους ανθρώπους, στόχος τους είναι να εργαστούν σκληρά, να εξοικονομήσουν χρήματα και να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα. Αλλά μια νέα τάση, αυτή της «ήπιας αποταμίευσης» -ή soft saving- αναδύεται στους νεότερους εργαζόμενους, αμφισβητώντας τον παραδοσιακό τρόπο σκέψης.
Η ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής αλλά και η προτεραιοποίηση αναγκών και εμπειριών, χαρακτηρίζουν τη νέα αυτή τάση για έναν πολύ απλό λόγο: οι νέοι εργαζόμενοι βλέπουν τη συνταξιοδότηση με τα… κυάλια.
Η ήπια αποταμίευση αναφέρεται στη διάθεση λιγότερων χρημάτων για το μέλλον και στη χρήση περισσότερων από αυτά για το παρόν. Και η Gen Z ως μια γενιά που βάζει τις εμπειρίες πάνω από τα χρήματα, ηγείται του κύματος αυτού, σύμφωνα με τη μελέτη του δείκτη ευημερίας της Intuit. «Η ήπια αποταμίευση είναι η ήπια απάντηση στα οικονομικά προβλήματα», ανέφερε η έκθεση.
Η αξία της ηπιότητας
Όλα μοιάζουν να ξεκίνησαν από την ανάγκη για ήπιους τόνους. Η λεγόμενη και«ήπια ζωή» είναι ένας τρόπος ζωής που αγκαλιάζει την άνεση και την διατήρηση του άγχους σε χαμηλά επίπεδα, δίνοντας προτεραιότητα στην προσωπική ανάπτυξη και την ψυχική ευεξία.
Αυτήν ακριβώς την ανάγκη προτάσσει η προσέγγιση των επενδύσεων και των προσωπικών οικονομικών της Gen Z – όσων δηλαδή γεννήθηκαν μετά το 1997 – που είναι «πιο ήπια» από τις προηγούμενες δεκαετίες.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι νεότεροι επενδυτές τείνουν να επενδύουν τα χρήματά τους σε σκοπούς που αντικατοπτρίζουν τις προσωπικές τους απόψεις. «Επιδιώκουν επίσης συναισθηματική σύνδεση με brands και επαγγελματίες με τους οποίους επιλέγουν να συνεργαστούν», δήλωσε στο CNBC η Liz Koehler, επικεφαλής του τμήματος συμβούλων της BlackRock στις ΗΠΑ.
Πτώση αποταμιεύσεων, αλλαγή στόχων
«Ένας από τους λόγους για την πτώση των προσωπικών αποταμιεύσεων είναι η ανάκαμψη από την πανδημία Covid-19», συμπλήρωσε ο Ryan Viktorin, αντιπρόεδρος στη Fidelity Investments. «Καθώς οι Αμερικανοί δαπάνησαν σημαντικά χαμηλότερα ποσά κατά τη διάρκεια της πανδημίας κατά την τελευταία τριετία, οι περισσότεροι είναι πιθανό να ξοδέψουν τώρα όσα συγκέντρωσαν τότε, με στόχο να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο», είπε στο CNBC. «Επιπλέον, ο πληθωρισμός κάνει πιο δύσκολο για τους ανθρώπους να καλύψουν τα έξοδά τους ή να αποταμιεύσουν», τόνισε.
Η μείωση στα ποσοστά προσωπικής αποταμίευσης αντανακλά επίσης μια αλλαγή στους οικονομικούς στόχους μεταξύ των εργαζομένων σήμερα.
«Καθώς οι νεότεροι μπαίνουν στο εργατικό δυναμικό, φέρνουν μαζί τους τις νέες οικονομικές προτεραιότητες και είναι πιο πιθανό να αγκαλιάσουν μια ισορροπία για να εξοικονομήσουν ό,τι μπορούν και να χρησιμοποιούν μέρος του εισοδήματός τους για να απολαμβάνουν τη ζωή τώρα», επισήμανε και ο Viktorin.
Συνταξιοδότηση και αποταμίευση
Η συνταξιοδότηση είναι το grande finale για τους περισσότερους εργαζομένους. Ωστόσο, οι περισσότεροι ανησυχούν ότι μπορεί να μην είναι σε θέση να συνταξιοδοτηθούν καθόλου.
Έκθεση της Blackrock δείχνει ότι το 2023, μόνο το 53% των εργαζομένων πιστεύει ότι είναι σε καλό δρόμο για να συνταξιοδοτηθούν και να έχουν τον τρόπο ζωής που θέλουν. Η έλλειψη συνταξιοδοτικού εισοδήματος, οι ανησυχίες για την αστάθεια της αγοράς και ο υψηλός πληθωρισμός ήταν μερικοί από τους λόγους που αναφέρθηκαν για την απαισιοδοξία τους σχετικά με τη συνταξιοδότησή τους.
Κάτι που δεν αφήνει απέξω τους νεότερους εργαζομένους: δύο στους τρεις Gen Z-ers δεν είναι σίγουροι αν θα έχουν ποτέ αρκετά χρήματα για να συνταξιοδοτηθούν.
Ωστόσο, αυτός ο φόβος μπορεί να μην ανησυχεί τόσο πολύ τη νεότερη γενιά, καθώς οι περισσότεροι στην πραγματικότητα θέλουν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα — ή να μην συνταξιοδοτηθούν και καθόλου, έδειξε η έκθεση της Intuit.
Επιπλέον, το Transamerican Center for Retirement Studies διαπίστωσε ότι σχεδόν ο μισός εργαζόμενος πληθυσμός στις ΗΠΑ, είτε αναμένει να εργαστεί μετά την ηλικία των 65 ετών είτε δεν έχει σχέδια να συνταξιοδοτηθεί.
Τι σημαίνει τελικά «συνταξιοδότηση»
Παραδοσιακά, η συνταξιοδότηση συνεπάγεται οριστική αποχώρηση από το εργατικό δυναμικό. Ωστόσο, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι ο ίδιος ο ορισμός της συνταξιοδότησης αλλάζει επίσης μεταξύ των γενεών.
Περίπου το 41% της Gen Z και το 44% των Millennials -όσοι είναι σήμερα μεταξύ 27 και 42 ετών- είναι πολύ πιο πιθανό να θέλουν να κάνουν κάποια μορφή αμειβόμενης εργασίας κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους. Ποσοστο σαφώς υψηλότερο από το 31% της Gen X (όσων γεννήθηκαν μεταξύ 1965 και 1980) και το 21% των Baby Boomers.
Αυτή η αυξανόμενη προτίμηση για ισόβιο εισόδημα θα μπορούσε ίσως να καταστήσει ξεπερασμένη την πράξη της «συνταξιοδότησης».
Αν και οι νεότεροι εργαζόμενοι δεν σκοπεύουν να σταματήσουν να εργάζονται, εξακολουθεί να γίνεται προσπάθεια να αυξηθούν οι συνταξιοδοτικές αποταμιεύσεις τους.
Πώς αναλύονται οι δαπάνες
Ωστόσο, ένα ερώτημα παραμένει: πού κατευθύνουν οι άνθρωποι τα χρήματά τους καθώς ξοδεύουν περισσότερα και αποταμιεύουν λιγότερα;
Η μελέτη του Intuit διαπίστωσε ότι οι Millennials και η Gen Z είναι πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν για χόμπι και να κάνουν δευτερεύουσας σημασίας αγορές σε σύγκριση με τη Gen X και τους Baby Boomers.
Περίπου το 47% των Millennials και το 40% των Gen Z-ers εξέφρασαν την ανάγκη να έχουν χρήματα για να ακολουθήσουν το πάθος ή το χόμπι τους, σε σύγκριση με μόνο το 32% των Gen X-ers και το 20% των Boomers.
Οι ειδικοί τόνισαν τα ταξίδια και την ψυχαγωγία ως μερικές από τις μη βασικές εμπειρίες που δίνει προτεραιότητα η νεότερη γενιά.
Ο Andy Reed, επικεφαλής συμπεριφοράς επενδυτών στην εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων Vanguard, αναφέρθηκε στο ότι «οι δαπάνες των Gen Z-ers για ψυχαγωγία αυξήθηκαν στο 4,4% το 2022, σε σύγκριση με 3,3% το 2019».
«Επιπλέον, οι Αμερικανοί μετά την πανδημία «επικεντρώνονται ξανά» στα ταξίδια – ένας πιθανός λόγος για τον οποίο υπάρχει μείωση στα ποσοστά προσωπικής αποταμίευσης», δήλωσε ο Viktorin της Fidelity.
Στην πραγματικότητα, «η Gen Z ζει με τις οικονομικές δυνατότητές της και οι αυξημένες δαπάνες τους φαίνεται να αντικατοπτρίζουν το αυξανόμενο κόστος των βασικών ειδών περισσότερο από την αυξανόμενη γεύση για πολυτέλεια», σημείωσε ο Reed. «Το ότι δαπανούν χρήματα για πράγματα που τους κάνουν πραγματικά ευτυχισμένους είναι υπέροχο. Αλλά οι άνθρωποι θα πρέπει να ικανοποιούν τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους και να παρακολουθούν τους μακροπρόθεσμους στόχους τους προτού ξοδέψουν ελεύθερα – ή τα πάντα», πρόσθεσε.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις