Το El Museo del Barrio της Νέας Υόρκης απορρίπτει έργο τέχνης με παλαιστινιακή σημαία
Το μουσείο είχε παραγγείλει το έργο για τον ετήσιο εορτασμό της Día de los Muertos (Ημέρα των νεκρών), αλλά αποφάσισε να μην το εκθέσει
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
- Διαρρήκτες «άδειαζαν» το εργαστήριο του γλύπτη Γεώργιου Λάππα στη Νέα Ιωνία
Το El Museo del Barrio, γνωστό ως El Museo, ένα μουσείο του Μανχάταν αφιερωμένο στην τέχνη του Πουέρτο Ρίκο και της Λατινικής Αμερικής, αποφάσισε να μην εκθέσει ένα έργο τέχνης που είχε παραγγείλει για τον ετήσιο εορτασμό της Día de los Muertos, της Ημέρας των Νεκρών, αυτόν τον μήνα, αφού οι καλλιτέχνες συμπεριέλαβαν σε αυτό μια παλαιστινιακή σημαία.
Στη συνέχεια το μουσείο ακύρωσε έναν έρανο που είχε προγραμματιστεί, όπου το νέο έργο τέχνης, «Recorder y Unificar» («Θυμηθείτε και ενωθείτε»), επρόκειτο να εκτεθεί σε περίοπτη θέση, με το σλόγκαν «αυτή τη στιγμή που τόσοι πολλοί υποφέρουν» ενθαρρύνοντας τους δωρητές να συνεισφέρουν στις προσπάθειες ανακούφισης.
«Μνημονεύαμε πολλούς ακτιβιστές», δήλωσε ο Baizan, 27 ετών. «Είχε να κάνει με το να πούμε ότι όλοι οι αγώνες μας είναι αλληλένδετοι»
Αρνήθηκαν να την αφαιρέσουν
Οι καλλιτέχνες που δημιούργησαν το έργο «Recorder y Unificar», Roy Baizan και Odalys Burgoa, δήλωσαν ότι οι υπεύθυνοι του μουσείου εξέφρασαν αντιρρήσεις για τη συμπερίληψη της παλαιστινιακής σημαίας την περασμένη εβδομάδα, αλλά αυτοί αρνήθηκαν να την αφαιρέσουν, θεωρώντας την αναπόσπαστο μέρος ενός έργου που εν μέρει αφορά την πολιτική αντίσταση και τη μνήμη των νεκρών. Το έργο απέτισε φόρο τιμής στους παραδοσιακούς βωμούς για τους εορτασμούς της Ημέρας των Νεκρών, με κιβώτια γάλακτος και ψηλά κεριά δίπλα σε τμήματα αφιερωμένα σε ομάδες όπως οι Young Lords* και σε στοχαστές όπως ο Φραντς Φανόν*.
(*Οι Young Lords, επίσης γνωστοί ως Young Lords Organization ή Young Lords Party, ήταν μια συμμορία του δρόμου με έδρα το Σικάγο που έγινε μια οργάνωση πολιτών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων).
(*Ο Φραντς Φανόν γεννήθηκε το 1925 στο Φορ-ντε-Φρανς της Μαρτινίκας και πέθανε στις ΗΠΑ το 1961, σε νοσοκομείο της Μπεθέσντα του Μέριλαντ. Ψυχίατρος και συγγραφέας δοκιμίων, συμμετείχε στον αγώνα για την απελευθέρωση της Αλγερίας από την αποικιοκρατική Γαλλία).
Ο Burgoa επισήμανε ένα κείμενο που είχε εγκρίνει το μουσείο σε έναν πίνακα πίσω από τον βωμό, το οποίο έλεγε: «Η αστυνομία και η αστυνομία μετανάστευσης, είναι τα ίδια σκουπίδια». Είπε ότι η φράση προήλθε από ένα πανό που είδε κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων για τον Τζορτζ Φλόιντ το 2020
«Η παλαιστινιακή σημαία είναι ο λόγος που ο βωμός λογοκρίθηκε»
«Μνημονεύαμε πολλούς ακτιβιστές», δήλωσε ο Baizan, 27 ετών. «Είχε να κάνει με το να πούμε ότι όλοι οι αγώνες μας είναι αλληλένδετοι».
Κάποια στιγμή οι καλλιτέχνες πρότειναν ότι το μουσείο θα μπορούσε να συμπεριλάβει μια δήλωση αποποίησης ευθύνης, σημειώνοντας ότι τα έργα αντιπροσωπεύουν τις απόψεις των καλλιτεχνών αλλά όχι του μουσείου. Μετά από πολυήμερες διαπραγματεύσεις, είπε ο Baizan, το μουσείο αποφάσισε να μην εκθέσει το έργο, το οποίο ήταν εγκατεστημένο στο καφέ του, και συσκότισε τα παράθυρα του καφέ.
Ο Burgoa, 29 ετών, δήλωσε ότι «η παλαιστινιακή σημαία είναι ο λόγος που ο βωμός λογοκρίθηκε και για μένα αυτό είναι λάθος».
Ο Patrick Charpenel, ο εκτελεστικός διευθυντής του μουσείου, το οποίο βρίσκεται στην Πέμπτη Λεωφόρο κοντά στην 104η οδό, δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια.
Το μουσείο ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι ο Baizan «έκανε μια τροποποίηση της τελευταίας στιγμής στον βωμό χωρίς περαιτέρω διαβούλευση ή έγκριση από το El Museo, όπως απαιτείται από τη σύμβασή μας μαζί του».
«Μετέτρεψαν τον βωμό από θρησκευτικό και πολιτιστικό σύμβολο σε πολιτική δήλωση» ανέφερε το μουσείο.
Οι Burgoa και Baizan αμφισβήτησαν την ιδέα
Το μουσείο δήλωσε ότι η απόφασή του να ακυρώσει τον έρανο ήταν ανεξάρτητη από τα ζητήματα που είχε με τους καλλιτέχνες και το έργο που δημιούργησαν. Είπε ότι οι δημόσιες εκδηλώσεις Día de los Muertos για την κοινότητα θα προχωρήσουν.
Η απόφαση να μην εκτεθεί το νέο έργο που είχε ανατεθεί είναι ένα ακόμη παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο οι διαφορές σχετικά με τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς πατρονάρουν τους καλλιτέχνες και τα πολιτιστικά ιδρύματα. Αφού το πολιτιστικό κέντρο 92NY, στο Upper East Side του Μανχάταν, ακύρωσε μια εκδήλωση την περασμένη εβδομάδα με τον βραβευμένο με Πούλιτζερ μυθιστοριογράφο, Viet Thanh Nguyen, λόγω των δηλώσεων που είχε κάνει επικρίνοντας το Ισραήλ, άλλοι συγγραφείς ακύρωσαν τις ομιλίες τους εκεί, ορισμένα μέλη του προσωπικού του παραιτήθηκαν και το εμβληματικό λογοτεχνικό του πρόγραμμα τέθηκε σε αναμονή.
Οι Burgoa και Baizan αμφισβήτησαν την ιδέα ότι είχαν εισάγει πολιτική στο βωμό την τελευταία στιγμή. Είπαν ότι μια έκδοση της πρότασής τους τον Σεπτέμβριο είχε τονίσει τα σχέδια να συμπεριληφθούν επαναστατικές προσωπικότητες, όπως ο Hiram Maristany, φωτογράφος και μέλος των Young Lords, που ηγήθηκε του El Museo τη δεκαετία του 1970.
Ο Burgoa επισήμανε ένα κείμενο που είχε εγκρίνει το μουσείο σε έναν πίνακα πίσω από τον βωμό, το οποίο έλεγε: «Η αστυνομία και η αστυνομία μετανάστευσης, είναι τα ίδια σκουπίδια». Είπε ότι η φράση προήλθε από ένα πανό που είδε κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων για τον Τζορτζ Φλόιντ το 2020.
«Ήξεραν ότι ήταν πολιτικό», είπε.
Το μουσείο δήλωσε ότι το έργο τέχνης βρίσκεται ακόμη στο καφενείο του, το οποίο προς το παρόν είναι κλειστό, και ότι σκοπεύει να πληρώσει τους καλλιτέχνες για την ανάθεση.
*Με στοιχεία από nytimes.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις