Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Ο σκύλος καταλαβαίνει τη «γλώσσα του σώματος» και τον τόνο της φωνής μας

Ο σκύλος καταλαβαίνει τη «γλώσσα του σώματος» και τον τόνο της φωνής μας

Ο τόνος της φωνής, αλλά και η «γλώσσα του σώματός» μας είναι σημαντικά εργαλεία για την εκπαίδευση του σκύλου μας

Ο σκύλος είναι ένα πλάσμα που προσπαθεί σε βάθος να αντιληφθεί τον άνθρωπό του.

Στην προσπάθεια του αυτή, οφείλουμε να τον διευκολύνουμε, έτσι ώστε να συμβιώσουμε αρμονικά μαζί του.

«Η μη λεκτική επικοινωνία, όπως οι χειρονομίες, η στάση του σώματος, η ματιά κ.λπ, αλλά και ο τόνος της φωνής μας, παίζουν σημαντικότατο ρόλο στο πώς τα σκυλιά μάς αντιλαμβάνονται και πώς, πιθανόν, θα αντιδράσουν όταν προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους και να τα εκπαιδεύσουμε.

Η «γλώσσα του σώματός» μας, αλλά και ο τόνος της φωνής μας μπορεί να φοβίσει, να εξωθήσει σε επιθετικότητα ή να χαλαρώσει/ηρεμήσει ένα σκυλί», επισημαίνει ο θετικός εκπαιδευτής, Γιάννης Αραχωβίτης.

Τα σκυλιά χρειάζονται τη βοήθεια μας ώστε να νιώθουν πιο ασφαλή μαζί μας

Οι σκύλοι ενστικτωδώς αντιδρούν διαφορετικά, σε διαφορετικούς τόνους φωνής

Η «γλώσσα του σώματός» μας, όπως επισημαίνει ο εκπαιδευτής, είναι πολύ ισχυρότερη από το νόημα των λέξεων ή τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα κινέζικα, γερμανικά.

Για ένα ζώο, όπως αναφέρει ο κ. Αραχωβίτης, το πρώτο και βασικό μέλημά του είναι η ασφάλειά του. Αν το λεκτικό μας μήνυμα είναι, για παράδειγμα «Έλα γλυκό μου» αλλά με το μήνυμα του σώματός μας προσπαθούμε να το γραπώσουμε, και το κοιτάζουμε ίσα στα μάτια, τότε το σκυλί δεν θα μας πλησιάσει.

Γι’ αυτό πρέπει πρώτα να φροντίζουμε – με τη «γλώσσα του σώματός» μας, αλλά και τον τόνο της φωνής μας- να ηρεμήσουμε ένα σκυλί. Να το βοηθήσουμε να νιώσει ασφάλεια και να μας εμπιστευτεί και τότε ξεκινάμε οποιαδήποτε άσκηση εκπαίδευσης.

Έτσι και αλλιώς, ένα σκυλί που φοβάται, δεν μαθαίνει.

Η σημασία του τόνου της φωνής στην εκπαίδευση

«Έτσι, κρίνεται αναγκαίο – για καλύτερη επικοινωνία και εκπαίδευση-, οι κηδεμόνες των σκύλων να μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διαφορετικούς τόνους φωνής, και, βεβαίως να αντιλαμβάνονται τι μήνυμα στέλνουν με τη «γλώσσα του σώματος», γενικότερα.

Για παράδειγμα, μια φωνή μπορεί να είναι ψιλή, χαμηλή, βαριά, δυνατή, ψιθυριστή, χαδιάρικη, φιλική, απότομη, μακρόσυρτη κ.λ.π.

Τα σκυλιά, συνήθως, έρχονται ευκολότερα όταν τα καλούμε με χαρούμενη, παιχνιδιάρικη και σχετικά ψιλή φωνή. Ίσως, και να επαναλαμβάνουμε την εντολή, χαμηλώνοντας ελαφρώς ή και πολύ το σώμα μας.

Αντιθέτως, αν θέλουμε να τα σταματήσουμε από κάτι μια πιο κοφτή, χοντρή, χαμηλής συχνότητας φωνή ίσως να αποδώσει καλύτερα», διευκρινίζει ο κ Αραχωβίτης.

Επισημαίνει ότι, γενικώς τα σκυλιά ενστικτωδώς αντιδρούν διαφορετικά, σε διαφορετικούς τόνους φωνής. Γι’ αυτό θα πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι η βάση ανταπόκρισης του σκυλιού μας, και ανάλογα να αυξομειώνουμε τους τόνους.

Ένας σκύλος που φοβάται, δεν μαθαίνει

«Για τον τόνο της φωνής, θα έλεγα επίσης, ότι από τη στιγμή που εκπαιδεύουμε με ένα συγκεκριμένο τρόπο το σκυλί -και ελπίζω να είναι θετικός-, αν η εκπαίδευση είναι σωστή και ολοκληρωμένη τότε ο τόνος της φωνής δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Το παιδί και το σκυλί όπως το μάθεις. Πολλές φορές έχω εκπαιδεύσει σκυλί μόνο με ψίθυρους και χαλαρή φωνή, ή μόνο με σήματα (χειρονομίες)», διευκρινίζει ο κ. Αραχωβίτης.

Η αξία της «στάσης του σώματός μας» στη εκπαίδευση

Σύμφωνα με τον κ. Αραχωβίτη, η «στάση του σώματος» και οι κινήσεις μας, ενδεχομένως, να είναι πιο δυνατές σαν «μήνυμα». Για παράδειγμα, ένα παιδάκι πάει να αγκαλιάσει ένα σκυλί από αγάπη. Η πρόθεση του μπορεί να είναι αγαθή, και το παιδί μικρός κίνδυνος, αλλά η κίνηση του παιδιού εύκολα μπορεί παρερμηνευτεί από ένα σκυλί, που δεν είναι εξοικειωμένο.

Γι΄αυτό, ο εκπαιδευτής προτείνει να μάθουμε ποιοι είναι οι φιλικοί τρόποι για έναν σκύλο. Θα πρέπει να ξέρουμε τι ενστικτωδώς τα πειράζει και τι τα ηρεμεί.

Τέλος, ο κ. Αραχωβίτης επισημαίνει: «Θα πρέπει προληπτικά, να δουλεύουμε συγκεκριμένα πράγματα, ώστε τα σκυλιά να αποκτήσουν αυξημένη ανοχή. Όπως, για παράδειγμα, παιδιά που τρέχουν και φωνάζουν.

Πρέπει να προβλέπουμε και να προλαμβάνουμε. Τα σκυλιά χρειάζονται τη βοήθεια μας ώστε να νιώθουν πιο ασφαλή μαζί μας. Διάθεση για σωστή επικοινωνία, με σεβασμό και κατανόηση χρειάζεται.

Το σκυλί είναι ένα εξημερωμένο ζώο αλλά δεν είναι απαραίτητα πάντα ήρεμο και ακίνδυνο. Χρειάζεται βοήθεια ώστε να αντιλαμβάνεται σωστά, και με ηρεμία, όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω του».

Ο θετικός εκπαιδευτής σκύλων, Γιάννης Αραχωβίτης

● Ο κ. Γιάννης Αραχωβίτης είναι επαγγελματίας θετικός εκπαιδευτής σκύλων και ανθρώπων.

Από το 1998 εισήγαγε, και διδάσκει ολοκληρωμένα τη Θετική Εκπαίδευση Σκύλων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Εδώ και 25 χρόνια η εταιρεία του, το StarDogs Trainers Academy, παρέχει σεμινάρια σε όσους θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με την εκπαίδευση των ζώων.

Θεωρείται ένας από τους πιο αναγνωρισμένους Έλληνες εκπαιδευτές σκύλων σε διεθνές επίπεδο.

Έχει υπάρξει πολλές φορές εισηγητής σε σεμινάρια σε διάφορες χώρες στο εξωτερικό και συγγραφέας 4 βιβλίων εκπαίδευσης σκύλων.

Είναι ιδρυτής της ιστοσελίδας www. StarDogs.gr

Must in

Μαθήματα ελληνικής Ιστορίας

Στη μελέτη «Ιστορία, έθνος και μυθιστόρημα στη Μεταπολίτευση» ο Δημήτρης Τζιόβας προσεγγίζει τη σχέση λογοτεχνίας και έθνους μέσα από τις μεταμορφώσεις του λεγόμενου «ιστορικού μυθιστορήματος», της μνήμης και των τραυμάτων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024