Ισραήλ: Μηνύματα κατά της Χαμάς εμφανίστηκαν σε παιδικά βιντεοπαιχνίδια
Παραμένει άγνωστο πώς ένα διαφημιστικό σποτ του ισραηλινού υπουργείου Εξωτερικών μπήκε σε παιχνίδια που προορίζονται για παιδιά.
Η Μαρία Χούλια Κάσις μόλις είχε καθίσει στην τραπεζαρία του σπιτιού της στο βόρειο Λονδίνο όταν ο 6χρονος γιος της μπήκε στο δωμάτιο με το πρόσωπο χλωμό.
Το παιχνίδι με παζλ που έπαιζε στο κινητό του τηλέφωνο είχε διακοπεί από ένα βίντεο που έδειχνε μασκοφόρους μαχητές της Χαμάς, μια έκρηξη και θολωμένες εικόνες νεκρών.
Στην οθόνη εμφανίστηκε ένα βίντεο του υπουργείου Εξωτερικών του Ισραήλ που έλεγε στον μαθητή δημοτικού: «ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΟΣΟΙ ΜΑΣ ΒΛΑΠΤΟΥΝ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΒΑΡΥ ΤΙΜΗΜΑ».
H Κάσις, η οποία είναι 28 ετών και εργάζεται σε καφετέρια, είπε στο Reuters ότι απεγκατέστησε το παιχνίδι από το κινητό του γιου της όταν είδε πόσο ταραγμένος ήταν.
«Σοκαρίστηκε» είπε η γυναίκα. «Με ρώτησε ‘τι κάνει αυτή η διαφήμιση με τα αίματα στο κινητό μου;’».
Το Reuters δεν κατάφερε να εξακριβώσει πώς η ισραηλινή διαφήμιση κατέληξε στο βιντεοπαιχνίδι, βρήκε όμως τουλάχιστον πέντε άλλες περιπτώσεις που το ίδιο φιλοϊσραηλινό βίντεο εμφανίστηκε σε βιντεοπαιχνίδια που απευθύνονται κυρίως σε παιδιά.
Το Ισραήλ έχει επενδύσει 1,5 εκατ. δολάρια για online διαφημίσεις μετά την επίθεση της Χαμάς
Μία από αυτές τις περιπτώσεις αφορούσε το δημοφιλές Angry Games της εταιρείας Rovio που ανήκει στη SEGA.
Η Rovio ανέφερε πως «οι διαφημίσεις με κάποιο τρόπο προστέθηκαν κατά λάθος στο παιχνίδι» και πλέον μπλοκάρονται χειροκίνητα. Η εταιρεία δεν προσδιόρισε ποιο από τα διαφημιστικά πρακτορεία με τα οποία συνεργάζεται μπορεί να τοποθέτησε το επίμαχο βίντεο.
Ο Νταβίντ Σαράνγκα, υπεύθυνος ψηφιακής διπλωματίας στο ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών, επιβεβαίωσε πως πρόκειται για βίντεο που δημιουργήθηκε για την ισραηλινή κυβέρνηση, δήλωσε όμως πως «δεν έχει ιδέα» για το πώς κατέληξε σε βιντεοπαιχνίδια.
Το Ισραήλ, το οποίο έχει επενδύσει 1,5 εκατ. δολάρια για online διαφημίσεις μετά την επίθεση που δέχτηκε από τη Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, είχε δώσει σαφή οδηγία στους διαφημιστές να μπλοκάρουν το βίντεο για «άτομα κάτω των 18 ετών» διαβεβαίωσε ο Σαράνγκα.
Υπερασπίστηκε επίσης τον βίντεο χαρακτήρα των εικόνων: «Θέλουμε να καταλάβει όλος ο κόσμος τι συνέβη εδώ στο Ισραήλ. Πρόκειται για σφαγή» είπε.
Το Reuters επικοινώνησε με 43 διαφημιστικά πρακτορεία που συνεργάζονται με τη Rovio. Μόνο 12 απάντησαν για να αρνηθούν κάθε σχέση με το περιστατικό.
Ο Σαράνγκα είπε ότι το υπουργείο του έχει δώσει χρήματα για διαφημίσεις σε εταιρείες όπως η Taboola, η Outbrain, η Google και το X, γνωστό μέχρι πρότινος ως Twitter. Οι δύο πρώτες εταιρείες απάντησαν ότι δεν έχουν σχέση με το επίμαχο βίντεο.
Η Google, η οποία έχει τρέξει περισσότερες από 90 διαφημίσεις του ισραηλινού υπουργείου, αρνήθηκε να διευκρινίσει πού εμφανίζονται αυτές οι καταχωρίσεις. Το X δεν απάντησε στο ερώτημα του Reuters.
Ανάλογο βίντεο που τάσσεται στο πλευρό των Παλαιστινίων δεν εντοπίστηκε στο Διαδίκτυο από το πρακτορείο.
Εκτός από τη Βρετανία, το Reuters εντόπισε παρόμοια περιστατικά στη Γαλλία, την Αυστρία, την Ολλανδία και τη Γερμανία. Το βίντεο εμφανίστηκε μεταξύ άλλων στα βιντεοπαιχνίδια Alice’s Mergeland, Stack, Balls’n Ropes, Subway Surfers και Solitaire: Card Game 2023. Οι εταιρείες που ανέπτυξαν τα παιχνίδια δεν απάντησαν στις ερωτήσεις του πρακτορείου.
Η Apple και η Google, οι οποίες ελέγχουν τα προγράμματα που κυκλοφορούν για συσκευές iOS και Android αντίστοιχα, παρέπεμψαν τις ερωτήσεις στις εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών.
Οι κανόνες για τις online διαφημίσεις ποικίλουν ανά χώρα. Στη Βρετανία, όπου ζει η Κάσις με τον γιο της, είναι αρμοδιότητα της Αρχής Διαφημιστικών Προτύπων, η οποία δήλωσε άγνοια για το περιστατικό, επιβεβαίωσε όμως ότι οι διαφημίσεις με σκηνές βίας δεν πρέπει να προβάλλονται σε ανήλικος χρήστες.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις