Η δούκισσα που έγινε εμμονή – Στο σφυρί η συλλογή του Ουμπέρ Γκεράρ Ερμές
Η ιταλίδα ευγενής που λάτρευε ο εκκεντρικός Ουμπέρ Γκεράρ Ερμές, του οποίου η συλλογή βγαίνει στο σφυρί από τον οίκο Sotheby’s
Μια εκπληκτικής ποιότητας και αξίας συλλογή που θα ζήλευαν τα μεγάλα μουσεία του κόσμου καθώς περιλαμβάνει από έργα των Μεγάλων Δασκάλων και έπιπλα των βασιλικών γαλλικών οίκων έως δημιουργίες με την υπογραφή του Ανσελμ Κίφερ και του Πιερ Σουλάζ, ετοιμάζεται να βγει στο σφυρί.
Και δεν είναι μόνο τα ίδια τα αντικείμενα που τη συνθέτουν, τα οποία της δίνουν τον χαρακτήρα της μοναδικότητας, αλλά και ο συλλέκτης που τα είχε συγκεντρώσει, καθώς δεν είναι άλλος από τον Ουμπέρ Γκεράρ Ερμές, τον δισέγγονο του ιδρυτή του οίκου Hermes και ο οποίος λειτούργησε καταλυτικά ώστε η οικογενειακή εταιρεία δερμάτινων ειδών να εξελιχθεί σε μια από τις κορυφαίες φίρμες παγκοσμίως που θεωρούνται εμβληματικές για τους λάτρεις του κομψού στυλ.
Στο σφυρί πολύτιμα αντικείμενα της συλλογής
Επτά χρόνια μετά τον θάνατό του ο οίκος Sotheby’s στο Παρίσι ανακοίνωσε ότι θα δημοπρατήσει περί τα 1.000 έργα τέχνης, σπάνια βιβλία και πολύτιμα αντικείμενα σε τέσσερις βραδιές από τις 13 έως τις 19 Δεκεμβρίου, με τζίρο που κατά την υψηλότερη εκτίμηση θα φτάσει τα 15,9 εκατ. δολάρια.
Για τις ανάγκες της δημοπρασίας μάλιστα ο οίκος θα αναδημιουργήσει το περιβάλλον της εντυπωσιακής έπαυλης του συλλέκτη, του Hôtel de Lannion στην αριστερή όχθη του Σηκουάνα με θέα στο μουσείο Ορσέ.
«Είναι σπάνιο να βρεις συλλέκτη με το ίδιο πάθος και εκτίμηση για τις κλασικές τέχνες, τους Μεγάλους Δασκάλους, τα βασιλικά γαλλικά έπιπλα – ανάμεσά τους και μια επιχρυσωμένη καρέκλα από το μπουντουάρ της Μαρίας Αντουανέτας – και τη σύγχρονη εικαστική παραγωγή μέσα από έργα καλλιτεχνών όπως οι Λούτσιο Φοντάνα, Ανσελμ Κίφερ και Πιερ Σουλάζ», λέει ο πρόεδρος του Sotheby’s Γαλλίας και πρόεδρος του Sotheby’s Europe, Μάριο Ταβέλα, μιλώντας στην ιστοσελίδα Artnet. Και προσθέτει: «Μπορεί σίγουρα να πει κάποιος ότι ήταν ένας εκκεντρικός συλλέκτης».
Η αδυναμία στη Μαρί-Καρολάιν, τη δούκισσα του Μπέρι
Και παρόλο που τα ενδιαφέροντά του κάλυπταν χρονικά ένα ευρύ φάσμα και πολλά είδη τέχνης, φαίνεται πως ο ιδιαίτερος αυτός συλλέκτης είχε μια αδυναμία: τη Μαρί-Καρολάιν, τη δούκισσα του Μπέρι. Πρόκειται για μια ιταλίδα πριγκίπισσα που έγινε νύφη του βασιλιά Καρόλου Ι και έγινε μητέρα του διαδόχου του θρόνου.
Η λατρεία του συλλέκτη στην προσωπικότητά της είναι εμφανής σε κάθε δωμάτιο της έπαυλής του: από τη σκάλα που είναι αναρτημένοι πίνακες του κάστρου της (Château de Rosny) μέχρι τη βιβλιοθήκη που περιέχει 200 τόμους που φέρουν το έμβλημά της. Στην πραγματικότητα, προσπάθησε να επανασυστήσει τη βιβλιοθήκη της στο σπίτι του, σύμφωνα με τον Μάριο Ταβέλα.
Η δούκισσα του Μπέρι, η οποία κατά σύμπτωση υπήρξε πρόγονος της συζύγου του Ουμπέρ Γκεράρ Ερμές, ήταν «η ίδια πρωταθλήτρια των τεχνών». Χορηγούσε θεατρικές παραγωγές, παρήγγελνε πορσελάνες Σεβρών και συνέλεγε πίνακες του ολλανδού ζωγράφου του μπαρόκ Γιαν φαν ντερ Χέιντεν.
Ο επικεφαλής του Sotheby’s στην Ευρώπη μάλιστα μαρτυρά ότι ο συλλέκτης έδινε δυναμικό «παρών» όταν σε κάποιες δημοπρασίες εμφανίζονταν αντικείμενα που συνδέονταν με τη δούκισσα και δεν δίσταζε να δώσει «άγριες» μάχες για να τα αποκτήσει, σε βαθμό που ο Ταβέλα δεν διστάζει να δηλώσει πως ο Ερμές είχε κάποιου είδους εμμονή μαζί της.
Ο «αντιήρωας» Ζαν Μισέλ Μπασκιά
Αφαντη επί 24 χρόνια μια αυτοπροσωπογραφία του Ζαν Μισέλ Μπασκιά βγαίνει σε δημοπρασία από τους Sotheby’s και αναμένεται να αλλάξει χέρια για 60 εκατ. δολάρια. Ο τίτλος του έργου είναι «Αυτοπροσωπογραφία σαν τακούνι μέρος δεύτερο» (1982) και θα δημοπρατηθεί στις 15 Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη. Αν το έργο ύψους 2,4 μ. δημοπρατηθεί εντός των ορίων εκτίμησης (40-60 εκατ. δολάρια) θα αναδειχθεί σε ένα από τα ακριβότερα έργα του, αλλά θα απέχει αρκετά από το ρεκόρ των 110 εκατ. δολαρίων που σημειώθηκε για έργο του το 2017.
Ο Μπασκιά φιλοτέχνησε το συγκεκριμένο έργο κατά την παραμονή του στο Λος Αντζελες με αφορμή την πρώτη του έκθεση στη Δυτική Ακτή, ένα από τα τρία που περιέχουν τη λέξη «τακούνι». Ο όρος μπορεί να περιγράψει παραβάτες ή εγκληματίες και η λέξη χρησιμοποιείται επίσης για να υποδείξει τον κακό.
Επιλέγοντας αυτόν τον όρο για να χαρακτηριστεί πιθανόν να αντιμετώπιζε τον εαυτό του ως «αντιήρωα» του κόσμου της τέχνης. Το έργο εμφανίστηκε για τελευταία φορά δημόσια το 1999, όταν πουλήθηκε στον οίκο Christie’s της Νέας Υόρκης για 772.500 δολάρια.
Η γάτα των νεαρών Χόκνι και Στίβενς
Τρεις φορές σχεδόν πάνω από την αρχική εκτίμηση της πωλήθηκε μια κεραμική γάτα που έφτιαξαν σε νεαρή ηλικία ο Ντέιβιντ Χόκνι με τον φίλο και συνάδελφό του Νόρμαν Στίβενς. Η γάτα διαστάσεων 34,5 x 40 x 15,5 εκ. φιλοτεχνήθηκε από το δίδυμο για να δοθεί ως δώρο σε ένα ζευγάρι που κάποτε τους φιλοξένησε ενώ ταξίδευαν κάνοντας οτοστόπ.
Το έργο πωλήθηκε στην τιμή των 136.000 δολαρίων από τον βρετανικό οίκο Stacey’s Auctioneers and Valuers, ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν 48.309 δολάρια – όσο ακριβώς είχε πουληθεί μια άλλη κεραμική γάτα από τον οίκο Bonhams το 2011.
Αποδέκτες του δώρου ήταν ο Πίτερ Ρίτσαρντς και η σύζυγός του Γουέντι, οι οποίοι έδωσαν καταφύγιο στους δύο καλλιτέχνες εν μέσω σφοδρής κακοκαιρίας, το 1955. Κι εκείνοι έφτιαξαν τη μοναδική κεραμική γάτα με ασπρόμαυρη παλέτα, αντιπροσωπευτική του κατοικιδίου που είχε η οικογένεια Ρίτσαρντς εκείνη την εποχή.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις