Νέα υποχώρηση για δεύτερο διαδοχικό μήνα κατέγραψε ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Οκτώβριο.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εξέλιξη αυτή στο επιχειρηματικό πεδίο είναι αποτέλεσμα της υποχώρησης των προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο, της ηπιότερης εξασθένησης στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες, ενώ πιο αισιόδοξες προσδοκίες εντοπίζονται στις κατασκευές, οι οποίες ωστόσο δεν αντισταθμίζουν τις υπόλοιπες τάσεις.

Οι Έλληνες τον Οκτώβριο εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕΜ ενώ ακολουθούν οι καταναλωτές στην Εσθονία και τη Σλοβενία

Οσον αφορά τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, δεν υπήρξε σημαντική μεταβολή, με τους έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται και τον Οκτώβριο ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ και να ακολουθούν οι καταναλωτές στην Εσθονία και τη Σλοβενία.

Πάντως, φέτος ο δείκτης οικονομικού κλίματος κινείται έως τώρα σε υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα από πέρυσι, σε αντίθεση μάλιστα με τους σχετικούς δείκτες στην ΕΕ και την ευρωζώνη.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ένας παράγοντας που συνεισέφερε σε αυτό ήταν η εκλογική χρονιά, συγκυρία που ιστορικά επηρεάζει θετικά τις προσδοκίες, καθώς και η πολιτική σταθερότητα σε συνέχεια των εκλογών.

Ταυτόχρονα, τα δημοσιονομικά περιθώρια γίνονται στενότερα, ενώ οι εξελίξεις στον πληθωρισμό δεν έχουν ομαλοποιηθεί ακόμα.

Προσδοκίες

Οι συνεχείς ανατιμήσεις ωστόσο και το υψηλό κόστος ζωής, καθώς και οι φυσικές καταστροφές με τις ανυπολόγιστες ζημιές που έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα επέδρασαν καταλυτικά στις προσδοκίες των ελλήνων καταναλωτών, επίδραση που επιβαρύνθηκε και από τις γεωπολιτικές εντάσεις που ενισχύονται αντί να αμβλύνονται.

Με βάση τα στοιχεία του ΙΟΒΕ:

  • Μικρή επιδείνωση καταγράφεται στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες. Το 67% (από 66%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 4% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση.
  • Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39,0 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.
  • Μικρή βελτίωση καταγράφεται στην πρόθεση για αποταμίευση. Το 81% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +2,7 μονάδες στην ΕΕ και στις +2,6 μονάδες στην ευρωζώνη.
  • Το 66% (από 60%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 11% (από 10%) αναμένει σταθερότητα.
  • Το 59% δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα», ενώ στο 12% από 14% υποχώρησε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 20% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 8%.
  • Οριακή επιδείνωση παρουσίασε τον Οκτώβριο η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -88,0 (από -87,8 τον Ιούλιο) μονάδες.
  • Βελτίωση σημειώθηκε στην πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -91,8 (από -92,5) μονάδες. Το 3,3% (από 3,1%) των νοικοκυριών εγχωρίως δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο.
  • Μικρή εξασθένηση καταγράφηκε στον δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους υποχώρησε στο 12,6% (από 14,3%).

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»