Ακρίβεια: Πού θα κριθεί η «μάχη» των τιμών – Τα πρόστιμα και οι αντιδράσεις
Δείκτες και κλαδικές έρευνες δείχνουν πως οι αυξήσεις τιμών θα συνεχιστούν μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2024
- Economist: Ο πόλεμος στην Ουκρανία ταράζει τους Ελληνοκύπριους, αλλά είναι... τυχεροί
- Συγκλονίζει ο 95χρονος γιατρός του Πολυτεχνείου: Καμιά αμφιβολία για τους νεκρούς – Πολλοί τραυματίστηκαν από σφαίρες
- «Δεν θα καλύπτω εγώ τους πάντες, θα πω τα πράγματα με το όνομά τους» λέει η Ειρήνη
- «Ήταν πολύ λεπτομερής» λέει ο Σολτς για τη συνομιλία του με τον Πούτιν – Τι αποκαλύπτει ο καγκελάριος
Σε μείωση των πραγματικών εισοδημάτων των πολιτών οδηγεί η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών. Οι επιπτώσεις της ακρίβειας στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων είναι ιδιαίτερα δυσμενείς με τους πολίτες να μειώνουν την κατανάλωση βασικών αγαθών για να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρίας Alco που έγινε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, το 90% των εργαζομένων, δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση βασικών αγαθών εξαιτίας της ακρίβειας. «Πολύ» απαντά το 18%, «αρκετά» το 51% και «λίγο» το 21%. Αντίστοιχα, το 10% δηλώνει «καθόλου».
Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι έξι στους δέκα εργαζόμενους (ποσοστό 64%) δηλώνουν ότι δεν έλαβαν καμία αύξηση στο μισθό τους εντός του 2023 και το 34% ότι έλαβε κάποια αύξηση.
Εκτιμάται ότι η μεγάλη πλειοψηφία αυτών που δήλωσαν ότι έλαβαν κάποια αύξηση, είναι αυτοί που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό ο οποίος αυξήθηκε κατά το έτος 2023.
Την ίδια στιγμή, δείκτες και κλαδικές έρευνες δείχνουν πως οι αυξήσεις τιμών θα συνεχιστούν μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2024.
Τo μήνυμα πως οι αυξήσεις των τιμών θα συνεχιστούν μετέφεραν και οι επιχειρηματίες που συμμετείχαν στην έρευνα «Greek Business Pulse» της Grant Thornton, προκειμένου είτε να αντιμετωπίσουν την άνοδο του κόστους παραγωγής , λόγω επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, είτε να αποκαταστήσουν ή να διευρύνουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Το 54% των επιχειρήσεων θεωρεί, ως μεγαλύτερο εμπόδιο για τις προοπτικές ανάπτυξης, τις επίμονες πληθωριστικές πιέσεις καθώς μειώνουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Άλλο ένα 36% θεωρεί αρκετά σημαντικό το θέμα. Εξαιτίας των προσδοκιών ανόδου στις τιμές πρώτων υλών, οι επιχειρήσεις αναμένουν αύξηση στο κόστος λειτουργίας τους.
Περίπου 6 στους 10 επιχειρηματίες, που συμμετείχαν στην έρευνα της Grant Thornton, περιμένουν αύξηση του κόστους παραγωγής, ενώ 2 στους 10 από αυτούς δηλώνουν ότι η αύξηση του κόστους θα υπερβεί το 10%.
Ο πόλεμος, οι έλεγχοι…
Η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να εντείνει τον πόλεμο κατά του «πληθωρισμού της απληστίας» βάζοντας στο στόχαστρο τις πολυεθνικές.
Το υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει να σφίξει περισσότερο τα λουριά έχοντας δώσει εντολή στην αρμόδια Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) για αυστηρούς ελέγχους σχετικά με τη διατήρηση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων.
Ήδη επιβλήθηκαν πρόστιμα σε δύο πολυεθνικές του κλάδου καταναλωτικών ειδών (Unilever και Procter & Gamble), καθώς διαπιστώθηκε παραβίαση του πλαφόν σε πάνω από 100 κωδικούς προϊόντων σε κατηγορίες όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού και είδη ατομικής υγιεινής
Εκτός από την επιβολή των προστίμων στις παραπάνω εταιρείες, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας ανέφερε πως 5 ακόμη πολυεθνικές εταιρείες βρίσκονται στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών.
Ο κ. Σκρέκας έχει στείλει αυστηρό μήνυμα πως οι έλεγχοι θα συνεχιστούν καθώς και η επιβολή προστίμων, αναφέροντας ειδικότερα ότι δεν είναι μόνο οι δύο πολυεθνικές στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα που ελέγχονται από τη ΔΙΜΕΑ, για αθέμιτη κερδοφορία, αλλά ο έλεγχος βρίσκεται σε εξέλιξη και για άλλους πολυεθνικούς ομίλους με καταναλωτικά προϊόντα στην ελληνική αγορά.
… και η αντεπίθεση
Από την πλευρά τους οι πολυεθνικές με δεκάδες μάρκες και ηγεμονικά μερίδια στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αποφασισμένες να αντιμετωπίσουν την «επίθεση» με κάθε μέσο.
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, πέραν της προσφυγής στα δικαστήρια για την επιβολή των προστίμων – ήδη η Unilever το ανακοίνωσε – θα υπάρξει προσφυγή και κατά του ίδιου του νόμου με το επιχείρημα ότι είναι λανθασμένος ο τρόπος υπολογισμού των κυρώσεων.
Ακριβώς στο ίδιο πνεύμα κινείται και η Unilever, με κύκλο εργασιών το 2021 στα 352,7 εκατ. ευρώ, έναντι 331,6 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης και σημαντική άνοδο στα αποτελέσματα μετά από τους φόρους, καθώς ανήλθαν στο ποσό των 20,8 εκατ. ευρώ, από 12,1 εκατ. ευρώ το 2020.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις