Το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Βουλή για θέματα διαχείρισης κινδύνων
Εισήγηση του Αντιπροέδρου του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Θ. Αμπατζόγλου στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό διαχείρισης κινδύνων.
Τις θέσεις και τις προτάσεις του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ι.Τ.Α.) στον επιχειρησιακό σχεδιασμό διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατέθεσε ο Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Δήμαρχος Αμαρουσίου Θεόδωρος Αμπατζόγλου κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής.
Η συνεδρίαση με θέμα ημερήσιας διάταξης «Νέα δεδομένα για τον επιχειρησιακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Κινδύνων σε κεντρικό περιφερειακό και τοπικό επίπεδο σε περίοδο εξελισσόμενης κρίσης», έλαβε χώρα την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, του Καθηγητή Δυναμικής Τεκτονικής, Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, Προέδρου του Ο.Α.Σ.Π. Ευθύμιου Λέκκα, του εκπροσώπου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας Φανή Σπανού, του Προέδρου της ΚΕΔΕ, Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρου Κυρίζογλου, του Προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης Δημήτρη Μαραβέλια, και του Γενικού Διευθυντή Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας Βασίλη Μώκου.
Ειδικότερα, κατά την εισήγησή του ο Αντιπρόεδρος του Ι.Τ.Α., Δήμαρχος Αμαρουσίου Θεόδωρος Αμπατζόγλου αναφέρθηκε στον «Οδηγό Επιχειρησιακού Σχεδιασμού για τη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων σε επίπεδο Δήμων», που πρόσφατα εξέδωσε το Ι.Τ.Α. με πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ.
«Ο Οδηγός αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για κάθε Δήμο στη χώρα που καλείται βάσει του νέου θεσμικού πλαισίου να προετοιμαστεί κατάλληλα για τις κυριότερες απειλές που τον αφορούν. Αντικείμενό του –σημείωσε- εκτός από τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιακών δομών των Δήμων και το επίπεδο εμπλοκής είναι οι επιμέρους ενέργειες κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τα γεγονότα. Είναι ένα αξιόπιστο σχέδιο, μία πρώτη προσπάθεια να αποκτηθούν εργαλεία συγκεκριμένης διαχείρισης.»
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Αμπατζόγλου στις προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε τα επιχειρησιακά σχέδια να είναι εφαρμόσιμα και να μπορούν να λειτουργήσουν επί του πεδίου.
«Οι αρμοδιότητες -τόνισε- πρέπει να συνοδεύονται από οικονομικούς πόρους, από στελέχωση των υπηρεσιών με ανθρώπινο δυναμικό, καθώς επίσης να συνοδεύονται με επιχειρησιακό σχέδιο για τις αρμοδιότητες όλων των κρατικών δομών την ώρα του φαινομένου».
Επίσης, θέτοντας το ζήτημα της αναθεώρησης του συνολικού πλαισίου εκτέλεσης των έργων πολιτικής προστασίας επισήμανε. «Στο δημόσιο διάλογο έχω θέσει ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα. Τα έργα της πολιτικής προστασίας δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με το γνωστό θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων, με τη χρονοβόρα και γραφειοκρατικά ατέρμονη διαδικασία με την οποία ένα έργο εκτελείται στην καλύτερη περίπτωση σε 2 χρόνια.
Όμως οι πολίτες από εμάς περιμένουν αποτελεσματικότητα. Και γι’ αυτό νομίζω πως οι ανάγκες των καιρών επιβάλλουν διαδικασίες fast track. Τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και αντιπυρικής προστασίας θα πρέπει να διέπονται πλέον από τη νομοθεσία περί Ολυμπιακών έργων, με διαφάνεια, με όρους και προϋποθέσεις που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον.»
Οι ανάγκες Δήμων στον τομέα της πολιτικής προστασίας
Ο Αντιπρόεδρος του Ι.Τ.Α. κατέθεσε παράλληλα προτάσεις για τις ενέργειες που έχουν ανάγκη οι Δήμοι για την πολιτική προστασία τους.
«1. Να ενισχυθούν οι μηχανισμοί των Δήμων και των Περιφερειών με νέα μηχανήματα και νέα εργαλεία, γεγονός που δεν έχει συμβεί, παρά την καταγραφή των ήδη υπαρχόντων ανά Δήμο, μετά από υπόδειξη του Υπουργείου.
2. Να επισπευσθούν οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, όπως μηχανικοί, περιβαλλοντολόγοι, οδηγοί και χειριστές ειδικών μηχανημάτων έργου.
3. Προτεραιοποίηση της χρηματοδότησης των αντιπλημμυρικών έργων και με χρηματοδότηση και από άλλα διορθωτικά ταμεία, αλλά και από το πράσινο ταμείο.
4. Διευκόλυνση στη λήψη αποφάσεων, στην ανάθεση και στην πληρωμή της δαπάνης, εφόσον αφορά έργα εκτάκτου ανάγκης.
5. Άσκηση και εκπαίδευση του προσωπικού στο πεδίο. Δεν φτάνει να έχουμε προσωπικό πρέπει να είναι εκπαιδευμένο.
6. Στο πλαίσιο της πρόληψης, ο προγραμματισμός προμηθειών με συγκεκριμένο σχεδιασμό σε περιφερειακό επίπεδο, για την εξυπηρέτηση του πληθυσμού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως σκηνές, στρώματα, κ.α.»
- Μαζώ και τα μυαλά στα κάγκελα: Οι Ρώσοι ακούνε με τρέλα το «Νικοτίνη» του Γιώργου Μαζωνάκη
- Νέο δάνειο από την Ουγγαρία για τη Βόρεια Μακεδονία – Έφτασε το 1 δισ. ο δανεισμός
- Μεντιλίμπαρ: «Δεν υπάρχουν εύκολα παιχνίδια στο πρωτάθλημα»
- Ψήφισμα ΟΗΕ για ανθρωπιστική βοήθεια σε Παλαιστίνη: Πυρ ομαδόν της αντιπολίτευσης για την αποχή της κυβέρνησης
- Συρία: Με τον αλ Τζουλάνι συναντήθηκε αμερικανική αντιπροσωπεία – «Σε θετικό κλίμα»
- Εθνικός Νέου Κεραμιδίου – Ηρακλής 0-1: Διπλό με «υπογραφή» Κούστα (vid)