Από τη σελίδα στην οθόνη
Παρακολουθήσαμε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανάπτυξης σεναρίου MFI Script 2 Film Workshops του Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματο-γράφου στη Ρόδο
Στους πάνω ορόφους του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Παιδεία οι αίθουσες έχουν γεμίσει με κόσμο.
Καθισμένοι στα έδρανα μικρές ομάδες ανερχόμενων και έμπειρων κινηματογραφιστών από όλο τον κόσμο, υπό την καθοδήγηση καταξιωμένων επαγγελματιών του χώρου, βλέπουν τις μυθοπλαστικές ιστορίες τους να ξεπηδούν από τις σελίδες των σεναρίων, να ζυμώνονται με διαφορετικά στοιχεία μέσω τις ανταλλαγής ιδεών με τους γύρω τους και να αποκτούν νέα ζωή, στη σκιά του κάστρου του Μεγάλου Μαγίστρου της Ρόδου.
Την ίδια ώρα, λίγα μέτρα μακριά, στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Μαρκ ντε Μονταλεμπέρ, ο παλιός οντάς με θέα τον καταπράσινο κήπο με τις καμάρες και τα παλιά οθωμανικά σιντριβάνια, φιλοξενεί φιλόδοξες τηλεοπτικές σειρές που γεννιούνται ενώ στο υπόγειο, πρώην μπουντρούμι, ιδιαίτερες αφηγήσεις δουλεύονται και σιγά-σιγά σμιλεύονται σε ντοκιμαντέρ.
Παρά την κρίση στην οποία βρέθηκε ολόκληρη η κινηματογραφική βιομηχανία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την ίδια περίοδο πλειάδα σεναρίων που συμμετείχαν στο MFI Script 2 Film Workshops έγιναν ταινίες, αποδεικνύοντας τη δυναμική που έχει αναπτύξει το συγκεκριμένο πρόγραμμα στην πορεία των χρόνων.
Το γοητευτικό μεσαιωνικό τοπίο της πόλης της Ρόδου έδρασε καταλυτικά στην έμπνευση των 55 δημιουργών που από τις 21 έως τις 29 Οκτωβρίου έλαβαν μέρος στην τρίτη φάση του ευρωπαϊκού προγράμματος ανάπτυξης σεναρίου MFI Script 2 Film Workshops που διοργανώνεται τα τελευταία 24 χρόνια από το Μεσογειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.
Για έβδομη χρονιά δούλεψαν εντατικά στο νησί κινηματογραφιστές από την Ευρώπη και τον κόσμο, υπό την καθοδήγηση καθηγητών και παραγωγών διεθνούς φήμης, όπως οι Χριστίνα Λαζαρίδη (διευθύντρια του Τμήματος Σεναρίου στο μεταπτυχιακό τμήμα του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης), Γιαν Φλάισερ (καθηγητής σεναρίου στην FAMU, τ. National Film and Television School του Λονδίνου), Μαρτίνα Μπλέις (διευθύντρια του φόρουμ συμπαραγωγών της Berlinale) και Σιμόν ντε Σαντιάγκο (παραγωγός ταινιών όπως «Η θάλασσα μέσα μου» του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ και «Biutiful» του Αλεχάντρο Ινιάριτου).
Συνολικά αναπτύχθηκαν 25 κινηματογραφικά σενάρια, τέσσερα σενάρια τηλεοπτικών σειρών και έξι σκελετοί ντοκιμαντέρ.
Επιπλέον τροφή για σκέψη και ανάλυση έδωσε η διάλεξη με θέμα «Δημιουργώντας την αφήγηση σε μια πραγματική ιστορία» των Οβε Γένσεν και Μάρκο Γκαστίν αλλά και οι προβολές βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους των φετινών συμμετεχόντων του προγράμματος, μετατρέποντας τον Προμαχώνα του Αγίου Γεωργίου, εντός του κάστρου, σε μια δημιουργική κυψέλη.
Αυτή η έντονα δημιουργική διάθεση διέπει όλους τους τομείς του προγράμματος ανάπτυξης σεναρίου του Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου και στην πορεία των χρόνων έχει αποδώσει πλούσιους καρπούς.
Από το 2019 έως σήμερα είναι χαρακτηριστικό πως 35 ταινίες που δουλεύτηκαν σε αυτά τα σεμινάρια βρήκαν τον δρόμο τους προς την παραγωγή, ανεβάζοντας τον μέσο όρο υλοποίησης των πρότζεκτ του προγράμματος κοντά στο 30%, έναν αριθμό-ρεκόρ για τα δεδομένα, αφού την ίδια στιγμή αντίστοιχες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες μεγάλων φεστιβάλ ή οργανισμών κυμαίνονται στο 20%.
Παρά την κρίση στην οποία βρέθηκε ολόκληρη η κινηματογραφική βιομηχανία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την ίδια περίοδο πλειάδα σεναρίων που συμμετείχαν στο MFI Script 2 Film Workshops έγιναν ταινίες, αποδεικνύοντας τη δυναμική που έχει αναπτύξει το συγκεκριμένο πρόγραμμα στην πορεία των χρόνων.
Αλλωστε, αποτελεί τη μοναδική αντίστοιχη ελληνική πρωτοβουλία στον τομέα της ανάπτυξης του σεναρίου που χρηματοδοτείται αδιαλείπτως από το 2000 έως σήμερα από το πρόγραμμα Creative Europe της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Βραβευμένες ταινίες
Τα παράσημα στα γαλόνια των εργαστηρίων είναι εξαιρετικές ταινίες που γεννήθηκαν στις συναντήσεις της Νισύρου και της Ρόδου και βρέθηκαν να βραβεύονται σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα ισπανικό φιλμ «Alcarras» της Κάρλα Σιμόν που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο στο Βερολίνο και το «20.000 species of bees» της Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγκουρέν που στο ίδιο φεστιβάλ τιμήθηκε με την Ασημένια Αρκτο.
Ιδιαίτερα καλή πορεία είχαν και οι δύο ταινίες του Στεφάν Κομαντάρεφ «Rounds» και «Blaga’s Lesson» από τη Βουλγαρία, τα ελληνικά «Digger» του Γεωργή Γρηγοράκη, «Ράφτης» της Σόνιας Λίζας Κέντερμαν, «Αγία Εμυ» του Αρασέλη Λαιμού και τα τουρκικά «Ghosts» της Ασρά Ντενίζ Οκγιάι και «Fucking Bornholm» της Αννα Καζετζάκ.
- Ομπράντοβιτς: «Δεν θέλω να υποτιμήσω τη δουλειά του Σπανούλη στη Μονακό, αλλά…»
- Μπόνους δόμησης: Μάχη χαρακωμάτων δημάρχων – ΥΠΕΝ μετά την απόφαση του ΣτΕ
- Εύβοια: «Τα παιδιά αυτά λειτούργησαν ως μαριονέτες» – Νέα στοιχεία για τη δολοφονία
- Ιορδάνης Χασαπόπουλος: Εκτός εκπομπής – Τι είπε η Ανθή Βούλγαρη για την απουσία του
- Βεζένκοφ – Ναν: Ανταγωνισμός για τα πρωτεία
- Μιχαήλ Στασινόπουλος: Η πρώτη εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας μετά τη Χούντα