Οι τρεις δρόμοι «αντιπολίτευσης» στην αντιπολίτευση
Στη Βουλή, στην πλατεία και στο TikTok πιέζει το Μαξίμου τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ ? Το άγχος της καθημερινότητας και το γαλάζιο στοίχημα για αποφυγή παραφωνιών
Διαγκωνισμό διαρκείας και αυξανόμενης έντασης ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για τον ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης μπροστά στο πολιτικό ορόσημο των ευρωεκλογών βλέπει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και υιοθετεί τακτική… ταυτίσεων έναντι του Στέφανου Κασσελάκη και του Νίκου Ανδρουλάκη.
Από τη μία η κυβέρνηση υπενθυμίζει με κάθε ευκαιρία τον «πολακισμό» στον ΣΥΡΙΖΑ και τον συνδέει με τον τρόπο που πολιτεύεται η νέα ηγεσία της Κουμουνδούρου – για εναγκαλισμό της με τα «πιο τοξικά στοιχεία» κάνει λόγο ο Πρωθυπουργός.
Από την άλλη ταυτίζει τους αρχηγούς της αξιωματικής αντιπολίτευσης και της Χαριλάου Τρικούπη μιλώντας για αδυναμία άρθρωσης πειστικού λόγου και τεκμηριωμένων προτάσεων απέναντι στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Η αγωνία Μητσοτάκη είναι να εμφανίζει τη ΝΔ ως τη μόνη πολιτική δύναμη «ευθύνης» και «αλλαγών» απέναντι σε μια συνολικά αποδυναμωμένη αντιπολίτευση.
Στο γαλάζιο στρατόπεδο αναγνωρίζουν ωστόσο ότι οι ισχυρότερες πιέσεις, εκείνες που κατά την παραδοχή κυβερνητικού παράγοντα «απειλούν με ρωγμές τον βαθμό εμπιστοσύνης της κοινωνίας», προέρχονται από την ίδια την κυβερνητική καθημερινότητα: τη στάση των κυβερνώντων και την αποτελεσματικότητά τους.
Εξού και στην προσπάθεια αποκλιμάκωσης πιέσεων που στρέφονται στην κυβέρνηση από την κοινωνία, αφενός ο Πρωθυπουργός και στελέχη του εντάσσουν στη ρητορική τους τη λέξη «προσπάθεια», αφετέρου αρχίζουν «αντιπολίτευση» στην αντιπολίτευση.
Το γαλάζιο προβάδισμα επιχειρείται σε τρεις ταυτόχρονα ανοιχτούς δρόμους.
Η Βουλή
Ο Μητσοτάκης όχι μόνο επενδύει αλλά επιδιώκει την απευθείας αντιπαράθεση στη Βουλή.
Και αυτό γιατί, όπως επιβεβαιώνουν συνομιλητές του, πιστεύει ότι πέραν της ενίσχυσης της θεσμικής εικόνας του «περνά» αποτελεσματικά στα πιο μετριοπαθή ακροατήρια τις θέσεις του με τεχνοκρατική προσέγγιση κρατώντας ζωντανές τις «συγκρίσεις» με τους πολιτικούς αντιπάλους του.
Ο ίδιος θέλει να παρουσιάζει την εικόνα ενός καλά προετοιμασμένου Πρωθυπουργού με «στοιχεία και προτάσεις», έχοντας πλέον απέναντι τον επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελλο (εν τη απουσία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως συνέβαινε με το ΠΑΣΟΚ κατά τις συγκρούσεις Μητσοτάκη και Αλέξη Τσίπρα) και τον εκλεγμένο βουλευτή πια, πρόεδρο της Χαριλάου Τρικούπη.
Μια τέτοια σύγκρουση προδιαγράφεται την ερχόμενη Τετάρτη καθώς ο Μητσοτάκης, στο φόντο και του πρέσινγκ Ανδρουλάκη με ερώτηση για τη Θεσσαλία με την οποία εγκαλεί την κυβέρνηση για έλλειψη σχεδίου στον διαλυμένο κάμπο, ενεργοποίησε το άρθρο 142Α του κανονισμού της Βουλής για ανακοινώσεις στην Ολομέλεια και για τη Θεσσαλία και για τον Εβρο.
Για τα Τέμπη συζητούνται την ερχόμενη Παρασκευή οι προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για σύσταση Προανακριτικής – που απαιτούν κατ’ ελάχιστο 151 ψήφους και τις οποίες δεν θα στηρίξει η ΝΔ. Και ενώ η κορύφωση των συγκρούσεων αναμένεται τον Δεκέμβριο με τον προϋπολογισμό (13-17 Δεκεμβρίου).
Εως τις ευρωεκλογές το Μαξίμου ρίχνει ειδικό βάρος στη συντονισμένη και γρήγορη προώθηση πρωτοβουλιών που θα δίνουν στίγμα μεταρρύθμισης.
Εξού και οι στενότεροι δίαυλοι που επιχειρεί με Μαξίμου και υπουργεία ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης ανοίγοντας κύκλο διαβουλεύσεων των βουλευτών με υπουργούς και υφυπουργούς.
Στοίχημα για τους γαλάζιους, που αναμετρώνται με τα δικά τους στραβοπατήματα και τα ποιοτικά στοιχεία στις δημοσκοπήσεις, είναι η αποφυγή περαιτέρω παραφωνιών έως και η αντιμετώπιση τυχόν απροθυμίας στην υπεράσπιση «δύσκολων» αποφάσεων.
Η πλατεία
Το «καρφί» του Μητσοτάκη προς τον Κασσελάκη ότι «έχει «πατεντάρει, δεν έχει ανακαλύψει» τη λεγόμενη «αδιαμεσολάβητη» επαφή με τους πολίτες και το μήνυμα σε κυβέρνηση και ΝΔ ότι δεν κρατιούνται οι περιοδείες «μόνο για τις προεκλογικές μέρες» μαρτυρούν ότι ο Πρωθυπουργός έχει ψηλά στην εβδομαδιαία ατζέντα του και την… πλατεία.
Το «μοντέλο Κερατέας», δηλαδή ο συνδυασμός θετικών, αναπτυξιακών μηνυμάτων και ενός περίπατου για καφέ με πολίτες (όπως επιχειρήθηκε το περασμένο Σάββατο) θα συνεχιστεί, ενόσω ο Κασσελάκης επιλέγει σταθερά «πολιτικές» – όπως τις αποκαλεί – βόλτες συνοδεία τηλεοπτικών καμερών και ο Ανδρουλάκης επενδύει σε πράσινα «οδοιπορικά».
Ο Μητσοτάκης περιμένει επίσης ενεργοποίηση της ΝΔ ανά την επικράτεια, κρίνοντας αναγκαίες τις τοπικές ζυμώσεις και την επεξήγηση και υπεράσπιση των κυβερνητικών πρωτοβουλιών. Το νέο πλάνο εξωστρέφειας ξεκλειδώνει από τη νέα εβδομάδα, καθώς τη Δευτέρα συνεδριάζει στην κομματική έδρα της Πειραιώς η Πολιτική Επιτροπή. Μοναδικό θέμα, η εκλογή της νέας γραμματέα της ΝΔ Μαρίας Συρεγγέλα, με τη βουλευτή και πρώην υφυπουργό να παίρνει πάνω της το γαλάζιο πρότζεκτ «πλατεία».
Το TikTok
«Εχουμε να τα πούμε καιρό και δεν έπρεπε…» έλεγε ο Μητσοτάκης σε βίντεο στο TikTok στα μέσα Οκτωβρίου, όταν επέστρεφε στην πλατφόρμα της νεολαίας μετά από δίμηνη απουσία. Εκτοτε εμφανίζεται τακτικά, ενώ έχει ενισχυθεί στο Μαξίμου η ομάδα κρούσης για τη digital στρατηγική.
Ηδη από την περίοδο υποψηφιότητας Κασσελάκη για την αρχηγία του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση τού αναγνώριζε επικοινωνιακές ικανότητες και μπορεί η εκτίμηση των γαλάζιων να είναι πλέον ότι ο ίδιος δυσκολεύεται να αποκτήσει απήχηση σε ευρύτερα ακροατήρια, με το επιχείρημα ότι δημοσκοπικά δεν απόλαυσε καν… μήνα του μέλιτος, ωστόσο δεν σκοπεύουν να «χαρίσουν» τα social media.
Οι ηλικίες 17-34 ετών παραμένουν για τη ΝΔ ένα συνεχώς διεκδικήσιμο ακροατήριο, μαζί με τις γυναίκες, οι οποίες συχνά υπερέχουν έναντι των ανδρών στο κλαμπ των αναποφάσιστων. Ειδικά για τους νέους, όπως έχει παραδεχθεί ο Μητσοτάκης, «δεν θα τους βρούμε» αν δεν αξιοποιούνται τα κανάλια που εκείνοι χρησιμοποιούν.
Την επένδυση των πολιτικών αρχηγών στα social media δείχνει και μόνο ένα φευγαλέο, αριθμητικό κρας τεστ. Τον περασμένο Φεβρουάριο ο Μητσοτάκης είχε στο TikTok περίπου 7.400 ακολούθους (και αναρτημένα μόνο 25 βίντεο) και σήμερα έχει 245.000.
Ο Ανδρουλάκης έσπευσε να «βγει» στο TikTok στις εσωκομματικές του ΠΑΣΟΚ και από 7.200 «ακολούθους» τον περασμένο χειμώνα έχει πλέον 17.000.
Ο Κασσελάκης είναι ο μόνος που μετρά μεγαλύτερη αριθμητική «δύναμη» στον λογαριασμό του στο TikTok (σχεδόν 74.000 ακόλουθοι) έναντι των προφίλ του σε Facebook και Instagram.
Πηγή Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις