Πώς μοιάζει η μόδα τον καιρό της ύφεσης και γιατί «επηρεάζονται» τα φύλα;
H οικονομική αναταραχή στη σημερινή χρηματοπιστωτική αγορά φέρνει αλλαγές στη βιομηχανία της μόδας.
Μεγάλη μερίδα οικονομολόγων έχει προβλέψει μια ύφεση στις Ηνωμένες Πολιτείες εδώ και αρκετό καιρό, ενώ εν μέσω της αναβίωσης της μαξιμαλιστικής μόδας και άλλων υπερβολικών τάσεων στον κλάδο, ο παγκόσμιος τομέας της μόδας αναγκάζεται να προσαρμοστεί κατά την πτώση της χρηματοπιστωτικής αγοράς. Ωστόσο, πώς ακριβώς μοιάζει αυτή η αντίδραση της μόδας στον πληθωρισμό; Η απάντηση μπορεί να βρεθεί στην πασαρέλα, εμφανίζοντας συλλογές που δίνουν προτεραιότητα στη λειτουργικότητα έναντι της φαντασμαγορίας.
«Οι υφέσεις έχουν μια ιστορία που οδηγεί τη βιομηχανία της μόδας προς ένα στυλ που περιλαμβάνει περισσότερο τα δύο φύλα, αποχαιρετώντας τα πλούσια διακοσμητικά στοιχεία, τα ζωντανά χρώματα και την αποκλειστικότητα που συνήθως συνδέεται με την πολυτελή μόδα» γράφει η Kyra Linekin στο L’Officiel. «Όταν η τέχνη του σχεδιασμού της μόδας οδηγείται από την οικονομική αβεβαιότητα, η παραγωγή ενδυμάτων, ο συντονισμός εκδηλώσεων και η καλλιτεχνική ανάπτυξη του κλάδου παρεμποδίζονται πάρα πολύ. Πώς προσεγγίζει η βιομηχανία της μόδας έναν τέτοιο απρόβλεπτο αποτρεπτικό παράγοντα;» αναρωτιέται.
Η συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2021 της Louis Vuitton είναι ένα παράδειγμα για το πώς οι εταιρείες μόδας μπορούν να αποκομίσουν τα οφέλη από την εφαρμογή της ρευστότητας των φύλων στα σχέδιά τους
Στροφή στα gender-fluid ρούχα
Με ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης που καθιερώνει τα μινιμαλιστικά, gender-fluid ρούχα ως την «πιο καυτή νέα τάση», οι μάρκες σε όλη την πυραμίδα της μόδας μπορούν να καλύψουν την οικονομική συμπεριφορά με απλοϊκά σχέδια χωρίς να χρειάζεται να θυσιάσουν την προσωπικότητα της ετικέτας τους. Με άλλα λόγια, στρέφονται στον πυρήνα της ύφεσης.
Για να καταλάβουμε πώς τα brands μόδας προσαρμόζονται στη δημοσιονομικά συντηρητική φύση μιας ύφεσης, μπορούμε να αναλογιστούμε το οικονομικό κραχ του 2008, τον προκάτοχο της μινιμαλιστικής εποχής που ήταν η μόδα στις αρχές της δεκαετίας του 2010. Κοιτάζοντας πίσω στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης γύρω στο 2010, οι σχεδιαστές πολυτελείας Vera Wang, Reed Krakoff και Ralph Lauren, μεταξύ άλλων, παρουσίασαν συλλογές που χαρακτηρίζονταν από υποτονικούς χρωματισμούς, ελάχιστα κοσμήματα και σχέδια χωρίς διακριτά μοτίβα.
Όλοι συμφωνούν ότι καθ’ όλη τη διάρκεια μιας οικονομικής ύφεσης, η συμπεριφορά των καταναλωτών τείνει να μειώνεται. Για να καταπολεμήσει τη φήμη της περιττής δαπάνης, η βιομηχανία της μόδας είναι σε θέση να χειραγωγήσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών ώστε να γίνει περισσότερο μια δικαιολογημένη επένδυση. Πώς; Ρούχα με ρευστό φύλο.
Women’s Spring-Summer 2021 Louis Vuitton
Οι τάσεις έρχονται και φεύγουν
Όταν οι διακρίσεις των φύλων θολώνουν, η μόδα γίνεται πιο περιεκτική και, στο πλαίσιο μιας ύφεσης, πιο προσιτή. Όταν οι σχεδιαστές πολυτελείας δημιουργούν κομμάτια που μπορούν να φορεθούν τόσο από άνδρες όσο και από γυναίκες, είναι σε θέση να παράγουν μια μεγαλύτερη συλλογή με μικρότερο κόστος, αντιστεκόμενοι στις συνέπειες μιας οικονομικής ύφεσης.
Η συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2021 της Louis Vuitton είναι ένα παράδειγμα για το πώς οι εταιρείες μόδας μπορούν να αποκομίσουν τα οφέλη από την εφαρμογή της ρευστότητας των φύλων στα σχέδιά τους. Αντιστεκόμενη σε μια ύφεση ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, η Louis Vuitton κυκλοφόρησε μια συλλογή που χαρακτηριζόταν από καπιτονέ τσέπες, μεταλλικά χρώματα και αφαιρούμενες αλυσίδες που μπορούσαν να φορεθούν τόσο από άνδρες όσο και από γυναίκες. Η συλλογή όχι μόνο έλαβε μεγάλες ποσότητες επαίνων, αλλά η Louis Vuitton ως οίκος κατάφερε να ανακάμψει σε μια χρονιά που ήταν οικονομικά τόσο απαιτητική όσο το 2021.
Στη βιομηχανία της μόδας, είναι φυσικό οι τάσεις να έρχονται και να φεύγουν. Ενώ οι οικονομικές υφέσεις δεν μπορούν να προβλεφθούν, ο παγκόσμιος τομέας της μόδας διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία για να προσαρμόζεται και να αλλάζει την πορεία του όταν χρειάζεται. Καμία τάση της μόδας δεν είναι τόσο οικονομική όσο τα ρούχα genderflux, και όταν χρησιμοποιούνται προς όφελός τους, οι πολυτελείς οίκοι μόδας μπορούν να συνεχίσουν να ευημερούν σε περιόδους οικονομικής δυσπραγίας.
*Με στοιχεία από lofficielusa.com
- Επιμένουν οι Μεξικανοί: «Τελειώνει η μεταγραφή του Πινέδα στην Τσίβας»
- Πιρόλα: «Τίτλο με τον Ολυμπιακό και την Κ21 της Ιταλίας»
- Αλκίνοος Ιωαννίδης: Δύσκολες ώρες για τον τραγουδιστή – Πέθανε η μητέρα του
- Η σκοτεινή πλευρά των γιορτών: Άνοδος της ενδοοικογενειακής βίας κατά την εορταστική περίοδο
- Κρήτη: Ο Άγιος Βασίλης καταδύθηκε στον βυθό για τα παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία
- Σκόραρε ο Παυλίδης, στην κορυφή η Μπενφίκα (3-0, vid)