Προβληματική χαρακτηρίζει τη στροφή στις δεξιότητες έναντι της γενικής καλλιέργειες και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.

Οπως επισημαίνει ο Νίκος Παπαχρήστου, η υποβάθμιση της γενικής παιδείας που προάγει αξίες και ιδανικά και η στόχευση στις δεξιότητες, στο πλαίσιο ενός συστήματος που τείνει προς το αγγλοσαξονικό μοντέλο, προκαλεί προβλήματα.

«Χρειάζεται να δώσουμε στα προγράμματα σπουδών περισσότερο χρόνο σε αυτά που μασ μαθαίνουν πώς να είμαστε ωραίοι άνθρωποι, όπως τα καλλιτεχνικά μαθήματα ή η λογοτεχνία. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα. Γιατί ένα παιδί μπορεί να διδαχτεί το να κάνει καλές πράξεις, και να το εξασκήσει μέσα από το παιχνίδι»

Φέρνει το παράδειγμα των ΗΠΑ, μιας χώρας που «βγάζει πάρα πολύ καλούς επιστήμονες, αλλά προβληματικές προσωπικότητες», τονίζοντας ότι πρέπει «να γυρίσουμε στις αξίες της οικογένειας, της κοινωνίας, της ομαδικότητας, του σεβασμού στη διαφορετικότητα».

Ο συνδικαλιστής εκπαιδευτικός σημειώνει μία ακόμη παράμετρο: οι σημερινοί εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν πώς να διαχειριστούν τον σχολικό εκφοβισμό και ευρύτερα την ενδοσχολική βία. «Οταν εμείς φοιτούσαμε στα πανεπιστήμια δεν υπήρχε αυτό το φαινόμενο στην Ελλάδα» λέει.

Τονίζει, λοιπόν, ότι πρέπει να αναπροσαρμοστούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα ΑΕΙ ώστε να συμπεριλαμβάνουν το ζήτημα του μπούλινγκ, να γίνουν σεμινάρια στους εκπαιδευτικούς για το πώς να ανιχνεύσουν και να διαχειριστούν το φαινόμενο αλλά και να εκπονηθεί μια οργανωμένη μελέτη από το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Παιδείας ώστε να διαπιστωθούν ακριβώς η έκταση και οι παράγοντες του προβλήματος.

Στο ζήτημα της εκπαίδευσης εστιάζει και η καθηγήτρια – σύμβουλος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και συνυπογράφουσα την έκθεση του ΚΕΠΕ Ειρήνη Λεριού.

Οπως αναφέρει, υπάρχει μια παγκόσμια κατεύθυνση «να καλλιεργούμε στα παιδιά δεξιότητες τις οποίες να μπορούν να αξιοποιήσουν στην αγορά εργασίας». Ετσι, τα παιδιά βομβαρδίζονται με τόση πληροφορία που η γενική παιδεία εξοβελίζεται.

«Χρειάζεται να δώσουμε στα προγράμματα σπουδών περισσότερο χρόνο σε αυτά που μας μαθαίνουν πώς να είμαστε ωραίοι άνθρωποι, όπως τα καλλιτεχνικά μαθήματα ή η λογοτεχνία.Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα. Γιατί ένα παιδί μπορεί να διδαχτεί το να κάνει καλές πράξεις, και να το εξασκήσει μέσα από το παιχνίδι».

Ψυχραιμία

Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζει ο ψυχίατρος Γιώργος Νικολαΐδης, απαιτείται ψυχραιμία και νηφαλιότητα τόσο στον δημόσιο λόγο όσο και στις προωθούμενες πολιτικές για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και ευρύτερα της βίας των ανηλίκων.

«Οι φοβισμένες κοινωνίες συνήθως παράγουν περισσότερη βία. Αν φοβίσουμε τους γονείς και τα παιδιά, μάλλον θα ετοιμάσουμε οι ίδιοι μια επόμενη φάση με περισσότερα κρούσματα βίας».

Εκτιμά, δε, ότι οι σημερινοί έφηβοι λόγω των αλλεπάλληλων κρίσεων είναι «μια γενιά που δεν έχει εκτεθεί επαρκώς στο ότι ο άλλος άνθρωπος είναι δυνητική πηγή χαράς, δημιουργίας και βελτίωσης της ζωής».

Αντιθέτως, το μήνυμα που λαμβάνουν επί χρόνια οι νέοι είναι ότι πρέπει να φροντίζουν να βρίσκονται από την πλευρά των ισχυρών. Ως εκ τούτου, αυτό που απαιτείται είναι «να επενδύσουμε στο να κάνουμε τα παιδιά να νιώθουν μέλη μιας κοινότητας στα σχολεία και τις γειτονιές και να ενισχύσουμε τη θετική προοπτική για το αύριο».

Αυτό, καταλήγει ο διευθυντής Ψυχικής Υγείας στο Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, «θα είναι ένας αποτελεσματικός φραγμός στο να επεκταθεί η βία στην κοινωνία».

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»