Επηρεάζεται λιγότερο από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ αποδίδουν οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις των προηγούμενων ετών, αναφέρει στα «ΝΕΑ», σε συνέντευξή του, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν

Εν μέσω του ταραχώδους πλαισίου που διαμορφώνουν οι δύο συγκρούσεις σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, και έναντι του υψηλού ακόμη πληθωρισμού, η Κομισιόν συστήνει περισσότερο συνετή δημοσιονομική πολιτική και περιοριστική δημοσιονομική στάση, δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες στα «ΝΕΑ» και σε μικρή ομάδα ανταποκριτών ευρωπαϊκών μέσων στις Βρυξέλλες με αφορμή το φθινοπωρινό ευρωπαϊκό εξάμηνο για τον συντονισμό των οικονομικών πολιτικών της ΕΕ. Για την Ελλάδα δηλώνει ότι «το σχέδιο προϋπολογισμού είναι σύμφωνο με τις δημοσιονομικές κατευθύνσεις».

«Εν μέσω της ταραχώδους αυτής εποχής, εξαιτίας της συνεχιζόμενης επιθετικότητας της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή και έναντι του υψηλού ακόμη πληθωρισμού, είναι σημαντικό η δημοσιονομική και νομισματική πολιτική να ενεργούν παράλληλα. Οι συστάσεις μας είναι τα κράτη-μέλη να διασφαλίσουν περισσότερο συνετή δημοσιονομική πολιτική και συνολικά προτείνουμε μια περιοριστική δημοσιονομική πολιτική, ώστε σε συνδυασμό με τη νομισματική πολιτική να μειωθεί ο πληθωρισμός. Ενας τρόπος είναι με την κατάργηση μέτρων στήριξης μεγάλης κλίμακας, που είναι συνδεδεμένα με την ενεργειακή» τόνισε ο Β. Ντομπρόβσκις.

Μεταρρυθμίσεις

Οπως είπε, στο «δύσκολο» αυτό πλαίσιο η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται και διαμορφώνεται φέτος στο 0,6%, ενώ το 2024 αναμένεται να φτάσει στο 1,3%. Ο πληθωρισμός μειώνεται, αλλά παραμένει υψηλός. Επίσης, υπάρχουν βραχυπρόθεσμες δημοσιονομικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, αλλά και μακροχρόνια διαρθρωτικά προβλήματα. Αυτά είναι, ανέφερε, η αδύναμη παραγωγικότητα, οι γηράσκουσες κοινωνίες, οι προκλήσεις της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, για την αντιμετώπιση των οποίων τα κράτη-μέλη πρέπει «να υλοποιήσουν επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (RRF)». Επιπλέον, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν εξέφρασε «ανησυχία» για τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων, αλλά και για τις υπερβάλλουσες ρυθμίσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Στο δύσκολο αυτό περιβάλλον πώς εξηγεί την αναπτυξιακή δυναμική της Ελλάδας, τον ρωτάμε. «Η ελληνική οικονομία διατηρεί έναν καλό ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Προβλέπεται ανάπτυξη 2,4% φέτος και 2,3% του χρόνου. Οφείλεται σε δύο δεδομένα. Η οικονομική πίεση στην ΕΕ είναι άνισα κατανεμημένη. Οι ανατολικές και βαλτικές χώρες επηρεάζονται περισσότερο από την επιθετικότητα της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς βρίσκονται πιο κοντά στην εμπόλεμη περιοχή. Επίσης οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις που έχει εφαρμόσει η ελληνική κυβέρνηση τα προηγούμενα χρόνια αποδίδουν και βοηθούν στη διατήρηση του καλού ρυθμού ανάπτυξης» απαντά.

Κρατικές ενισχύσεις

Τον ρωτάμε επίσης πώς θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα προβλεπόμενα έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής που επιχειρεί η κυβέρνηση, για μείωση του χρέους ή για χρηματοδότηση κοινωνικών πολιτικών. «Εγκειται στις ελληνικές Αρχές σε τι θα δώσουν προτεραιότητα. Το σχέδιο προϋπολογισμού της Ελλάδας είναι σύμφωνο με τις δημοσιονομικές κατευθύνσεις, η αύξηση των πρωτογενών δαπανών σέβεται τις συστάσεις για το 2024, οπότε υπάρχει συγκεκριμένο περιθώριο ελιγμών από τις ελληνικές Αρχές όσον αφορά τη χρήση των επιπλέον φορολογικών εσόδων».

Τον ρωτάμε να μας εξηγήσει πώς συνδυάζεται η σύσταση για κατάργηση των μέτρων στήριξης με την επέκταση του προσωρινού πλαισίου κρατικών ενισχύσεων από την Κομισιόν, που παρέχει τη δυνατότητα τέτοιων μέτρων στήριξης και βοηθά περισσότερο τις πλουσιότερες χώρες. «Το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων δίνει ευελιξία στα κράτη-μέλη να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση, να διαφοροποιηθούν μακριά από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να εφαρμοστεί εντός των συστάσεων, που δίνονται, χρησιμοποιώντας τις ευελιξίες που παρέχει το προσωπικό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων. Η σύστασή μας είναι να περιοριστούν σταδιακά τα ενεργειακά μέτρα στήριξης σε νοικοκυριά και εταιρίες. Εχουμε τονίσει ότι αν η ευελιξία μέσω του προσωρινού πλαισίου βοηθά περισσότερο τις πλούσιες χώρες υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια προς άλλες χώρες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις. Το RepowerEU και οι μεταρρυθμίσεις στο RRF. Σήμερα η Επιτροπή ενέκρινε το τροποποιημένο σχέδιο RRF της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένου του κεφαλαίου για το RepowerEU».

Για τη Γερμανία

Πάντως, για τη Γερμανία, η οποία έχει κάνει τη μεγαλύτερη χρήση της ευελιξίας κρατικών ενισχύσεων για να στηρίξει ενεργειακά γερμανικές εταιρείες, ο Β. Ντομπρόβσκις είπε ότι η Κομισιόν θεωρεί πως ο προϋπολογισμός της δεν είναι πλήρως σύμφωνος με τις συστάσεις και δεν προβλέπει κατάργηση των μέτρων ενεργειακής στήριξης.

Σε σχέση με την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας, που έκρινε αντισυνταγματική τη μεταφορά 60 δισ. ευρώ μη χρησιμοποιημένου χρέους στο Ταμείο για το Κλίμα, ο Β. Ντομπρόβσκις δήλωσε ότι «είναι σημαντικό να διατηρήσει η Γερμανία εθνικά χρηματοδοτούμενες επενδύσεις» για την πράσινη μετάβαση. «Οταν η Γερμανία ως μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ έχει οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα επηρεάζει συνολικά την ΕΕ».

Γενικότερα, χαρακτήρισε τις ανάγκες χρηματοδότησης της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης «τεράστιες», τονίζοντας ότι «ο όγκος των επενδύσεων πρέπει να έρθει από τον ιδιωτικό τομέα». Διεμήνυσε ότι θα πρέπει να γίνει «πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των σχεδίων RRF». Παρότρυνε επίσης τη χρήση του RepowerEU και του Ταμείου Συνοχής. «Είναι κρίσιμο να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά τα κονδύλια. Επίσης οι επενδύσεις με εθνικά κονδύλια είναι σημαντικές».

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»