Νέα μέγα deal στα ηλεκτρικα ΙΧ – Τα νέα εργοστάσια μπαταριών στην Ευρώπη
Απουσιάζει η Ελλάδα από το «χάρτη» (και) αυτής της βιομηχανικής δραστηριότητας στην ΕΕ
- Τι είναι το shutdown της αμερικανικής κυβέρνησης και τι είναι το ταβάνι του χρέους;
- Όταν ο Μακρόν αποκαλούσε το Πρωθυπουργικό Μέγαρο «το κλουβί με τις τρελές»
- Έκλεβαν πολυτελή οχήματα SUV και τα πωλούσαν στο εξωτερικό – Το αιματηρό επεισόδιο με τον αρχηγό της σπείρας
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
Συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς τα ντιλ και οι μεγάλες επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα (EV), παρά την άνοδο των τιμών των τελευταίων μηνών από το ράλι του πληθωρισμού και τα υψηλά επιτόκια.
Τελευταίο παράδειγμα ήταν η μεγάλη συμφωνία από την Stellantis και τον κινεζικό γίγαντας μπαταριών CATL, που ανακοίνωσαν την υπογραφή προκαταρκτικής συμφωνίας για την κατασκευή και προμήθεια στοιχείων μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη.
Οι δύο εταιρείες ανέφεραν σε κοινή δήλωση ότι εξετάζουν επίσης πιθανή επένδυση για τη δημιουργία κοινοπραξίας 50-50 για να υποστηρίξουν τη στρατηγική ηλεκτροκίνησης των αυτοκινητοβιομηχανιών. Με βάση τη συμφωνία η CATL θα προμηθεύει μπαταρίες (τύπου LFP) στη γαλλο-ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, ιδιοκτήτρια εμπορικών σημάτων όπως τα Jeep, Peugeot, Fiat και Alfa Romeo.
Η επόμενη δεκαετία
Με την κούρσα για την επικράτηση στον κλάδο αυτό να έχει ξεκινήσει για τα καλά, η εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη βιομηχανία και την αλυσίδα παραγωγής, Buck Consultants International, εκτιμά ότι μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια θα κατασκευαστούν στην Ευρώπη περισσότερα από 250 νέα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
Καθώς τα νέα ηλεκτρικά οχήματα θα γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα, και σε συνδυασμό με την επιθυμία των Ευρωπαίων να εξαρτώνται λιγότερο από τους Κινέζους παραγωγούς μπαταριών, η ανάγκη παραγωγής σε τοπικό επίπεδο θα οδηγήσει σε αύξηση νέων τέτοιων εργοστασίων και κέντρων διανομής παραγωγών μπαταριών και των προμηθευτών τους στην Ευρώπη, όπως αναφέρεται.
Η παγκόσμια αγορά μπαταριών αναμένεται να αυξηθεί κατά 800% τα επόμενα 5 χρόνια, με αυξανόμενο μερίδιο παραγωγής στην Ευρώπη κυρίως σε μπαταρίες ιόντων λιθίου, εκτιμάται. «Καθώς υπάρχει μια ουσιαστική αποσύνδεση μεταξύ των φιλοδοξιών της Ευρώπης για ηλεκτρικά οχήματα και της τρέχουσας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών, αναμένουμε ένα κύμα νέων εργοστασίων. Όχι μόνο από τους ίδιους τους κατασκευαστές μπαταριών όπως οι CATL, BYD, LG και Panasonic. Αλλά και από τους προμηθευτές τους, τους παραγωγούς για παράδειγμα ανοδίων, καθόδων, διαχωριστών και συστημάτων διαχείρισης μπαταριών», ανέφερε ο René Buck, διευθύνων σύμβουλος της Buck Consultants International.
Με το ενδιαφέρον για τέτοια εργοστάσια να αυξάνεται, ο OT παρουσιάζει σήμερα μερικά από τα μεγαλύτερα τέτοια προγραμματισμένα ή κατασκευασμένα έργα, με βάση στοιχεία που συγκέντρωσε τον Reuters τον Ιούλιο του 2023. Δυστυχώς η Ελλάδα απουσιάζει από τις χώρες με τέτοια δραστηριότητα παρά το γεγονός ότι, εκτός από υπερδυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίες, μεγάλος αριθμός χωρών της πρώην ανατολικής Ευρώπης ή των Βαλκανικών χωρών έχουν μπει δυνατά στο παιχνίδι:
Βέλγιο
* SENEFFE-MANAGE: Η Avesta Battery and Energy Engineering αναμένει ότι το εργοστάσιό της, αξίας 40 εκατομμυρίων ευρώ θα είναι πλήρως λειτουργικό πριν από το 2030, με στοχευμένη ισχύ 3 GWh.
Βρετανία
* SOMERSET: Ο όμιλος Tata της Ινδίας θα κατασκευάσει γιγαεργοστάσιο αξίας 4 δισεκατομμυρίων λιρών (5,2 δισ δολ) για να προμηθεύσει τα εργοστάσιά του της Jaguar Land Rover. Το εργοστάσιο θα έχει αρχική παραγωγή ισχύος 40 GWh και θα δημιουργήσει έως και 4.000 θέσεις εργασίας. Η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει το 2026.
* SUNDERLAND: Η κινεζική Envision κατασκευάζει εργοστάσιο κοντά στο εργοστάσιο της Nissan. Θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2025 με ισχύ 12 GWh.
* Η Nanotech Energy σχεδιάζει να κατασκευάσει εργοστάσιο αξίας 1 δισεκατομμυρίου λιρών (1,3 δισ δολ) στη Βρετανίαι
Τσεχία
* HORNÌ SUCHÀ: Βρίσκεται ήδη υπό λειτουργία εργοστάσιο της MES με στόχο ισχύος τα 15 GWh με επένδυση 1,4 δισεκατομμυρίων τσεχικών κορωνών (64,8 εκατ. δολ). Άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2020 με αρχική ισχύ παραγωγής 200 MWh ετησίως.
Φιλανδία
* KOTKA: Η Finland Minerals Group υπέγραψε τον Απρίλιο του 2023 μνημόνιο συνεργασίας για μονάδα παραγωγής στοιχείων μπαταριών. Η εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το εργοστάσιο, με βάση δύο επιλογές χωρητικότητας 27 GWh και 40 GWh, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2024.
Γαλλία
* QUIMPER: Το εργοστάσιο της Blue Solutions στο Ergue-Gaberic, κοντά στο Quimper, εγκαινιάστηκε το 2013. Η εταιρεία, θυγατρική της Bollore SE, αναφέρει στον ιστότοπό της ότι τα δύο εργοστάσιά της που βρίσκονται στη Γαλλία και τον Καναδά έχουν ετήσια ισχύ 1,5 GWh.
* DOUAI: Η κινεζική Envision επενδύει έως και 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε γιγαεργοστάσιο της AESC κοντά στον κόμβο ηλεκτρικών οχημάτων “Renault ElectriCity”. Το εργοστάσιο θα έχει ισχύ 9 GWh το 2024 και στοχεύει στα 24 GWh έως το 2030.
* DOUVRIN: Η Automotive Cells Company (ACC) -κοινοπραξία των Stellantis , Mercedes Benz και TotalEnergies- σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε τρία γιγαεργοστάσια στην Ευρώπη, με ισχύ 40 GWh το καθένα που θα κατασκευαστούν έως το 2030.
* ΔΟΥΝΚΕΡΚΗ: Η ProLogium της Ταϊβάν συνεργάζεται με τη γαλλική κυβέρνηση για να εξασφαλίσει επιδοτήσεις για εργοστάσιο μπαταριών αξίας 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η παραγωγή έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2026, με στοχευμένη ισχύ 48 GWh.
* Εκεί επίσης η γαλλική start-up Verkor σχεδιάζει να κατασκευάσει εργοστάσιο με στοχευμένη ισχύ 12 GWh. Η Renault θα ήταν ο μεγαλύτερος πελάτης της.
Γερμανία
* DOBELN: Το εργοστάσιο που εγκαινιάστηκε από την Swiss Blackstone Resources στα τέλη του 2021 αναμένεται ότι θα φτάσει σε ισχύ έως και 5 GWh έως το 2024.
* ERFURT: Η CATL, η οποία επεκτείνεται ταχέως εκτός της εγχώριας αγοράς της στην Κίνα, εντείνει την παραγωγή στο εργοστάσιό της κοντά στην Ερφούρτη, με στόχο να αυξήσει την ισχύ από 8 GWh σε 14 GWh.
* LUDWIGSFELDE: Το εργοστάσιο της Microvast με έδρα τις ΗΠΑ έχει ισχύ 1,5 GWh και στοχεύει σε ισχύ έως και 6 GWh.
* HEIDE: Η Northvolt θα επενδύσει 3-5 δισ. ευρώ σε εργοστάσιο αρκεί να εγκριθούν επιδοτήσεις 600 εκατ. ευρώ.
* KAISERSLAUTERN: Ένα από τα τρία γιγαεργοστάσια 40 GWh της ACC αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2025 εκεί.
* LAUCHHAMMER, UBERHERRN: Η κινεζική Svolt θα επενδύσει έως και 2 δισ. ευρώ σε δύο εργοστάσια. Το πρώτο στο Uberherrn πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή στα τέλη του 2023, με στοχευμένη ισχύ 24 GWh. Το δεύτερο στο Lauchhammer θα τεθεί σε λειτουργία το 2025, με στοχευμένη ισχύ 16 GWh.
* SALZGITTER: Η Volkswagen σχεδιάζει να κατασκευάσει έξι εργοστάσια στην Ευρώπη έως το 2030 συνολικής ισχύος 240 GWh. Η παραγωγή στο πρώτο εργοστάσιο θα ξεκινήσει το 2025 με στοχευμένη ισχύ 40 GWh.
* TUBINGEN: Η Cellforce σχεδιάζει να ξεκινήσει μονάδα ισχύος 100 MWh το 2024.
Ουγγαρία
* GOED: Το εργοστάσιο αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ της Samsung με ισχύ 30 GWh λειτουργεί από το 2018.
* DEBRECEN: Η κινεζική CATL κατασκευάζει μονάδα αξίας 7,3 δισεκατομμυρίων ευρώ με στοχευμένη ισχύ 100 GWh. Η κατασκευή ξεκίνησε το 2022 και δεν θα διαρκέσει περισσότερο από 64 μήνες.
* DEBRECEN: Η κινεζική EVE Power θα επενδύσει 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την κατασκευή μονάδας 28 GWh, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας τον περασμένο Μάιο.
Ιταλία
* SCARMAGNO, ROMANO CANAVESE: Η Italvolt αναμένει ότι το εργοστάσιο αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ θα είναι λειτουργικό έως το 2024, με στοχευμένη ισχύ 45 GWh.
* TEREVOLA: Η FAAM αναμένει ότι το εργοστάσιό της, αξίας 570 εκατομμυρίων ευρώ, θα λειτουργήσει έως το 2024, με στοχευμένη ισχύ 8 GWh ετησίως.
* TERMOLI: Η ACC θα δαπανήσει περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή μονάδας 40 GWh, η οποία θα ανοίξει το 2026 και θα φτάσει σε πλήρη δυναμικότητα το 2030, στο πλαίσιο του σχεδίου της για τρία γιγαεργοστάσια.
Νορβηγία
* MO I RANA: Η FREYR αναμένει ότι το εργοστάσιό της, αξίας 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2028, με στοχευμένη ισχύ 83 GWh.
* ARENDAL: Η Morrow αναμένει ότι το πρώτο από τα τέσσερα στάδια επέκτασης του εργοστασίου της, αξίας 470 εκατομμυρίων ευρώ, θα είναι λειτουργικό έως το 2024, με στοχευμένη ισχύ 32 GWh.
* HAUGALAND: Η Beyonder εκτιμά ότι το εργοστάσιό της θα είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2024, με στοχευμένη ισχύ 10 GWh.
* TRONDHEIM: Η Elinor επένδυσε 10 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες (940 εκατομμύρια δολάρια) σε εργοστάσιο που πρόκειται να λειτουργήσει έως το 2026, με στοχευμένη ισχύ περίπου 40 GWh.
Πολωνία
* WROCLAW: Το εργοστάσιο της LG Chem ξεκίνησε την παραγωγή το 2017, με ικανότητα παραγωγής 100.000 μπαταριών ετησίως. Σκοπεύει να φτάσει σε ισχύ τα 115 GWh έως το 2025.
Πορτογαλία
* SINES: Η China Aviation Lithium Battery Technology (CALB) αναμένει ότι το εργοστάσιό της θα αρχίσει να λειτουργεί έως το τέλος του 2025 με ισχύ 15 GWh, την οποία μπορεί να αυξήσει σε 45 GWh σε δεύτερη φάση το 2028.
Σερβία
* SUBOTICA: Η ElevenES αναμένει το εργοστάσιό της, αξίας 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2027, με στοχευμένη ισχύ 48 GWh.
* Η InoBat σχεδιάζει να κατασκευάσει γιγα-εργοστάσιο με χρηματοδότηση 420 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση. Θα είναι λειτουργικό έως το 2025, με αρχική ισχύ 4 GWh και στοχευμένη ισχύ 32 GWh.
Ισπανία
* ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΒΑΣΚΩΝ: Η BASQUEVOLT σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 700 εκατομμύρια ευρώ σε μονάδα εκεί με στόχο την παραγωγή ισχύος 10 GWh έως το 2027.
* NAVALMORAL DE LA MATA: Η Ισπανία υπέγραψε συμφωνία τον Ιούλιο του 2022 με την κινεζική Envision για την κατασκευή μονάδας αξίας 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, με προγραμματισμένη ισχύ 30 GWh.
* SAGUNTO: Η Volkswagen και οι συνεργάτες της είπαν το 2022 ότι θα επενδύσουν 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσιο ισχύος 40 GWh με την παραγωγή να ξεκινά μέχρι το 2026.
* VALLADOLID: Η InoBat ανακοίνωσε τον Οκτώβριο του 2022 ότι είχε υπογράψει δήλωση προθέσεων με την ισπανική κυβέρνηση για κατασκευή εργοστάσιου 32 GWh αξίας 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σουηδία
* SKALLEFTEA: Το εργοστάσιο της Northvolt λειτουργεί από το 2021 και στοχεύει να επιτύχει ισχύ 40 GWh έως το 2025.
* BORLANGE: Η Northvolt αναμένει το εργοστάσιό της να ξεκινήσει την παραγωγή του το 2025 και να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2030, με στοχευμένη ισχύ 150 GWh.
* ΓΚΕΤΕΜΠΟΡΓΚ: Η Northvolt δαπάνησε 30 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες (2,8 δισεκατομμύρια δολάρια) σε ένα εργοστάσιο που θα ξεκινήσει την παραγωγή έως το 2025, με στοχευμένη ισχύ 50 GWh.
Ελβετία
* FRAUENFELD: Η SCB αναμένει ότι η μονάδα αξίας 775 εκατομμυρίων ελβετικών φράγκων (868 εκατ. δολάρια) θα είναι πλήρως λειτουργική πριν από το 2030, με στοχευμένη ισχύ 7,6 GWh.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις