Οι δήμοι θα πρέπει να εκμεταλλευτούν τα εφόδια και τα εργαλεία που δίνουν χρηματοδοτικά προγράμματα, ώστε μέσω της τεχνολογίας να δώσουν  πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα, λέει στο CityHub ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, λίγα 24ωρα μετά την ομιλία του στο 15o OTS FORUM. 

Είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση στη χώρα μας «έξυπνη»; 

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα προσπαθεί να γίνει εξυπνότερη. Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα παραδείγματα διαφόρων προσπαθειών σε όλη τη χώρα αλλά στην ουσία αυτά είναι μεμονωμένα και αποσπασματικά. Τώρα, όμως, με τα δύο προγράμματα που «τρέχουν» από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ δημιουργείται και η υποδομή για να γίνει πιο ευφυής η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Είναι περίπου 320 εκατομμύρια ευρώ τα χρήματα και από τα δύο προγράμματα, τα οποία δίνουν τα εφόδια και τα εργαλεία στους δήμους – ο καθένας ανάλογα με το μέγεθός του και τις ειδικές του συνθήκες – να γίνουν ακόμη πιο ευφυείς. 

Το θέμα είναι να εκμεταλλευτούν οι δήμοι αυτή την περίσταση, έτσι ώστε να πάρουν εφαρμογές ή υποδομές που ταιριάζουν στις πραγματικές ανάγκες που έχουν. Μπορεί να είναι από καθημερινές ανάγκες, όπως είναι συστήματα παρκαρίσματος, συστήματα δήλωσης παραπόνων των πολιτών αλλά και πιο προχωρημένες, όπως είναι συστήματα για την Πολιτική Προστασία ή την οργάνωση των εσωτερικών διαδικασιών των δήμων. 

Έχοντας μετατρέψει τον δήμο Τρικκαίων στον πιο…«έξυπνο» δήμο της χώρας, ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι δήμοι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους; 

Οι δήμοι πρωτίστως θα πρέπει να κάνουν μία ρεαλιστική ανάλυση των πραγματικών αναγκών που έχουν. Άλλωστε η τεχνολογία πρέπει να δίνει πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα και όχι απλά να βάζουμε κάποιες εφαρμογές επειδή είναι εντυπωσιακές. 

Αυτό που θα πρέπει, ωστόσο, να γίνει ξεκάθαρο είναι πως δεν υπάρχει ένα πακέτο τεχνολογικών λύσεων που να ταιριάζει σε όλους τους δήμους, καθώς κάθε δήμος είναι διαφορετικός. 

Σε ποιους τομείς μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποδοτικός ο ψηφιακός ανασχηματισμός των ΟΤΑ; 

Γενικά μιλώντας, μέσα από την τεχνολογία δε θα πρέπει να ψάξουμε να βρούμε μόνο κάτι πολύ συγκεκριμένο, παρόλο που θα δώσω μερικά παραδείγματα που σε μας με την προηγούμενη ιδιότητά μου δούλεψαν ή και με την καινούρια μπορώ να δω ότι είναι σημαντικά. 

Το πιο σημαντικό είναι να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να επαναφέρουμε ή για να επαναδομήσουμε την εμπιστοσύνη ανάμεσα στους πολίτες και το κράτος, με ό, τι αυτό συνεπάγεται. Για παράδειγμα, τα συστήματα που έχουν αναπτύξει πολλοί δήμοι πλέον για την καταγραφή των καθημερινών αιτημάτων των πολιτών είναι πάρα πολύ χρήσιμα. Στο παρελθόν ένας πολίτης έθετε προβλήματα στον δήμο του, δεν υπήρχε, όμως, κάποια δομημένη υπηρεσία. Πλέον, προγράμματα και εφαρμογές κάνουν αποτελεσματική δουλειά, αρκεί και ο δήμος να το υποστηρίξει. 

Το άλλο κομμάτι είναι αυτό της ενέργειας, στο οποίο οι δήμοι οριζόντια μπορούν να κάνουν σπουδαία δουλειά, με έξυπνα συστήματα για τα κτίρια και τον οδοφωτισμό αλλά ταυτόχρονα με έξυπνα συστήματα εξισορρόπησης ενέργειας σε σχέση και με την πιθανή παραγωγή καθαρής ενέργειας, ειδικά τώρα με το καινούριο πρόγραμμα «Απόλλων» του υπουργείου Περιβάλλοντος. 

Η Πολιτική Προστασία μπαίνει πολύ επιτακτικά, πλέον, λόγω γεγονότων στην ατζέντα, με συστήματα έγκαιρης πρόγνωσης και έγκαιρης ειδοποίησης για πυρκαγιές και πλημμύρες που μπορούν να βοηθήσουν πάρα πολύ. 

Όλα αυτά είναι κομμάτια μιας καινούριας, πιο σύγχρονης και βιώσιμης Αυτοδιοίκησης που πρέπει όλοι να εκμεταλλευτούμε. 

Τα επόμενα βήματα

Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε «πάντρεμα» Τεχνητής Νοημοσύνης και gov.gr για όλες τις υπηρεσίες; Τι άλλο να περιμένουμε; 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα θέμα που μας αρέσει πολύ να συζητάμε χωρίς ακόμη να έχουμε όλοι μας καταλάβει ακριβώς τι μπορεί να κάνει. Δηλαδή έχουμε δει κάποια πράγματα, κάποια άλλα μπορούμε να τα φανταστούμε και άλλα νομίζω πως προκύπτουν από το αξίωμα ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί τελικά να κάνει τα πάντα. 

Άμεσα, την ερχόμενη εβδομάδα παρουσιάζουμε τον Ψηφιακό Βοηθό για το gov.gr που στην ουσία βοηθάει τον πολίτη να βρει αυτό που ψάχνει ή να δει εάν αυτό το οποίο ψάχνει υπάρχει στο gov.gr γιατί πλέον οι υπηρεσίες του gov.gr έχουν φτάσει τις 1.600 και είναι πολύ πιθανό να μην μπορεί να εντοπίσει αυτό που αναζητά. Άρα σε φυσική γλώσσα ρωτάει τον ψηφιακό βοηθό για ο, τιδήποτε – από το πώς χρησιμοποιεί, για παράδειγμα, το γνήσιο υπογραφής μέχρι για το αν δικαιούται ή όχι επίδομα ενοικίου στην περίπτωση που η κατοικία του έχει πλημμυρίσει ή καταστραφεί από θεομηνία και ποιοι είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις που αυτό δίνεται. Δηλαδή, ο ψηφιακός βοηθός έρχεται να απαντήσει και σε πιο προχωρημένες και σύνθετες ερωτήσεις που μπορεί κάποιος να έχει σε σχέση με διαδικασίες του Δημοσίου. 

Κι αυτή είναι μόνο η αρχή, η πιο απλοϊκή – αν θέλετε – μορφή Τεχνητής Νοημοσύνης, κι έρχονται πολύ πιο σημαντικές λύσεις, που θα βοηθήσουν σε τομείς, όπως η υγεία σε επίπεδο ακαδημαϊκό και ερευνητικό και στη συνταγογράφηση ή στο κομμάτι της πιο δίκαιης φορολόγησης. 

Καθιέρωση της επιστολικής ψήφου ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός. Πιστεύετε πως είμαστε πολύ μακρυά από την ηλεκτρονική ψήφο; 

Νομίζω ότι η πολύ σημαντική μεταρρύθμιση της επιστολικής ψήφου είναι το πρώτο βήμα μιας κουβέντας που πρέπει να γίνει για το πώς η ίδια η κοινωνία βλέπει πλέον την ψήφο της χωρίς να είναι παρούσα μπροστά σε μία κάλπη. Δε νομίζω ότι την ώρα αυτή είμαστε σε φάση να ανοίξουμε κουβέντα για ψηφιακή ψηφοφορία αλλά να δούμε κατά πόσο το εγχείρημα της επιστολικής ψήφου «αγκαλιαστεί» – που νομίζω πως αυτό τελικά θα γίνει, αφού απαντηθούν οι όποιες ερωτήσεις υπάρχουν. Η κουβέντα τώρα ξεκινά. 

*Συνέντευξη στην Εύη Σαλτού