Οι σκύλοι διαμεσολαβητές απαλύνουν τις ψυχές των παιδιών
Έχει αποδειχτεί ότι στα σχολεία που υπάρχει σκύλος διαμεσολαβητής, έχουν μειωθεί, ή εξαλειφθεί, οι εντάσεις μεταξύ των μαθητών, το στρες και οι φοβίες.
Ο σκύλος δεν σταματά να μας εκπλήσσει με τις ικανότητές του. Πέρασε το κατώφλι των σχολείων και άλλαξε τον τρόπο διδασκαλίας.
«Ο σκύλος είναι ένα ζώο με μοναδικές ικανότητες, όπως όλα, φυσικά. Είναι ένα πλάσμα, που με την κατάλληλη εκπαίδευση, η οποία δεν εμπεριέχει την παραμικρή μορφή βίας, δεν θα σταματά να μάς εκπλήσσει με όλα εκείνα που μπορεί να πετύχει. Αν μάθεις να επικοινωνείς με τον σκύλο σου, με αποδοχή, κατανόηση και αγάπη, μπορείς να καταφέρεις μαζί του όλα εκείνα που έχεις ονειρευτεί.
Στο εξωτερικό, οι σκύλοι έχουν εισέλθει στα σχολεία εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Και, ευτυχώς, δειλά, ακολουθεί και η Ελλάδα.
Η εκπαιδευτική διαμεσολάβηση με σκύλο είναι ένας κλάδος στη ζωοθεραπεία που φέρνει κοντά αυτές τις ευαίσθητες ψυχές, των παιδιών και των σκύλων
Χρειάστηκε πείσμα, υπομονή, επιμονή και έναν τεράστιο αγώνα για να αντιληφθούν, όσοι δεν είχαν πειστεί, πως η παρουσία ενός σκύλου εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης στα ελληνικά σχολεία, μόνο θετικά αποτελέσματα θα φέρει. Χρειάστηκε, όμως, και σημαντική επιστημονική γνώση, και, φυσικά, να «συναντήσεις» στον δρόμο σου τους κατάλληλους σκύλους. Νιώθω μεγάλη τύχη που η Διώνη, ο Άξελ και ο Πόθος, μού έδωσαν αυτή την ευκαιρία. Θεωρώ, όμως, πως διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο και η αλλαγή της στάσης πολλών απέναντι στα ζώα. Νιώθω πως αυξάνονται όσοι τα συμπονούν και τα αγαπούν», επισημαίνει η εκπαιδευτικός – ζωοθεραπεύτρια – συγγραφέας – ιδρύτρια των Ζω.Ε.Σ, Κατερίνα Παπαποστόλου.
Τι μαθαίνουν οι σκύλοι διαμεσολαβητές στα παιδιά;
Μαθαίνουν να αγαπούν τον εαυτό τους, όπως λέει η ειδικός. Με εκείνη την αγάπη που έχει μέσα της τον σεβασμό και την αυτοεκτίμηση. Στις μέρες μας συναντάς, συχνά, παιδιά που δεν πιστεύουν καθόλου σε όλα εκείνα που μπορούν να πετύχουν. Τους μαθαίνουν να αποδέχονται το διαφορετικό. Να συνυπάρχουν με τους άλλους, να γίνονται κοινωνικά και δημιουργικά, αλλά και να έχουν υπό την ευθύνη τους μία ψυχή που εξαρτάται από εκείνους. Μαθαίνουν, επομένως, την υπευθυνότητα, τη συμπόνια. Και -το πιο σημαντικό- να μπαίνουν στη θέση του άλλου και να νιώθουν όπως εκείνος.
Η ζωοθεραπεία πώς αγγίζει τις ψυχούλες των παιδιών;
«Η ζωοθεραπεία είναι μια επιστήμη που κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος και στη χώρα μας. Θεωρώ πως ο καθηγητής μου, Francois Beiger, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σε αυτό. Όταν αποφάσισα να ξεκινήσω σπουδές στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ζωοθεραπείας και πήγα στη Γαλλία, άνοιξε μπροστά μου διάπλατα ένας μαγικός κόσμος, όπου μπορούσα να συνδυάσω, επιτέλους, τη μεγάλη μου αγάπη για τη διδασκαλία σε παιδιά και σκύλους.
Η εκπαιδευτική διαμεσολάβηση με σκύλο είναι ένας κλάδος στη ζωοθεραπεία που φέρνει κοντά αυτές τις ευαίσθητες ψυχές, των παιδιών και των σκύλων. Ανοίγει δρόμους στην εκπαίδευση, γεμάτους φως. Οι σκύλοι κατανοούν τους μαθητές και χτίζεται ανάμεσά τους μια τρυφερή σχέση αγάπης και αποδοχής. Στα σχολεία που υπάρχει σκύλος διαμεσολαβητής, είναι αποδεδειγμένο πως έχουν μειωθεί, ή εξαλειφθεί, οι εντάσεις μεταξύ των μαθητών, το στρες, οι φοβίες και η άρνηση να έρθουν σχολείο, κυρίως τα παιδιά που δυσκολεύονται να αποκοπούν από το οικογενειακό περιβάλλον», τονίζει η κα Παπαποστόλου.
Πώς υποδέχονται τα σκυλάκια τα παιδιά;
Με τεράστια χαρά και ανυπομονησία, επισημαίνει η κα Παπαποστόλου, καθώς τα παιδιά βρίσκουν σε έναν σκύλο διαμεσολαβητή έναν παντοτινό φίλο. Που κρατά τα μυστικά τους και δεν θα τους προδώσει ποτέ.
Εκφράζει τη συγκίνησή της όταν βλέπει να μένει ένα παιδί με τον σκύλο διαμεσολαβητή στη «γωνιά των μυστικών», και εκεί να εκμυστηρεύεται στον σκύλο κάτι πολύ δικό του. Που το απασχολεί, και δεν είναι έτοιμο να το μοιραστεί με τους άλλους. Έχει ζήσει σπουδαίες και δυνατές στιγμές, από τη μέρα που είχε την τύχη να ξεκινήσει τα προγράμματα εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης με σκύλους στο σχολείο που εργάζεται.
Παιδιά που, ίσως, δεν αγαπούσαν ή φοβόντουσαν τους σκύλους, μετά τη συνύπαρξη τους, άλλαξαν τα συναισθήματά τους;
«Αυτό είναι δεδομένο, και δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Όμως, χρειάζεται υπομονή, μεθοδικότητα, επιστημονική γνώση και αποδοχή. Πως για να νικηθούν οι φοβίες, είτε στα παιδιά, είτε στους σκύλους, χρειάζεται χρόνος και αγάπη. Οι βιαστικές κινήσεις και η πίεση σε ένα παιδί να πλησιάσει έναν σκύλο, ενώ δεν είναι έτοιμο, είναι το μεγαλύτερο λάθος για την ψυχοσύνθεσή του. Από την εμπειρία μου, πάντως, δεν έχει υπάρξει παιδί που να φοβόταν τους σκύλους ή να μην τους αγαπούσε, κυρίως λόγω των πεποιθήσεων από το οικογενειακό του περιβάλλον», αναφέρει η κα Παπαποστόλου.
Πόσο σημαντικό βήμα είναι η ζωοθεραπεία για τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών;
Σύμφωνα με την κα Παπαποστόλου, είναι το μέλλον στην εκπαίδευση, κι ας έχουμε αργήσει στη χώρα μας να την εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία. Χρειάζεται να γίνουν ακόμη πολλά βήματα, όπως λέει. Φυσικά, θεωρεί πως η αρχή έχει ήδη γίνει. Δεν πρέπει να τα παρατήσουμε, ακόμη κι αν χρειάστηκε να περιμένουμε τόσο πολύ. Και η εκπαιδευτική κοινότητα είναι, ίσως, λιγάκι παραπάνω έτοιμη να την αποδεχτεί.
Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση σκύλων εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης
Είναι πολύ σημαντικό και μεγίστης σημασίας, όπως ενημερώνει η κα Παπαποστόλου, ο σκύλος να έχει, ήδη, άριστη σχέση με τα παιδιά, να μην τα φοβάται. Να του αρέσει να συνυπάρχει μαζί τους, έτσι ώστε να δουλέψεις τον υπερενθουσιασμό του σκύλου, όταν βλέπει παιδιά.
«Εγώ στάθηκα πολύ τυχερή, γιατί αν και οι τρεις σκύλοι που συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα διαμεσολάβησης υπήρξαν αδέσποτοι και κακοποιήθηκαν πολύ, δεν είχαν φοβίες με τα παιδιά. Αλλά ούτε και υπερβολικό ενθουσιασμό. Οπότε, η εκπαίδευσή τους ήταν σχετικά εύκολη στο κομμάτι αυτό. Ένας σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης εκπαιδεύεται για να είναι απόλυτα εξοικειωμένος με τους δυνατούς θορύβους. Για παράδειγμα, τράνταγμα από καρέκλες, χειροκροτήματα. Όπως και με τις απότομες και γρήγορες κινήσεις των παιδιών (τρέξιμο και παιχνίδια στην αυλή). Επίσης, εκπαιδεύεται να του αρέσει να βρίσκεται τόσες πολλές ώρες στον ίδιο χώρο, πχ στο σχολείο, στην τάξη, στην αυλή και το πιο σημαντικό να αγαπά και να νιώθει ασφαλής και χαρούμενος με όλη τη διαδικασία», αναφέρει η κα Παπαποστόλου.
Ποτέ δεν πιέζουμε έναν σκύλο, τονίζει η κα Παπαποστόλου, να κάνει κάτι που δεν θέλει. Οι σκύλοι είναι όπως και εμείς, και όλες οι μέρες τους δεν είναι ίδιες.
Ο τρόπος συμμετοχής ενός σκύλου διαμεσολαβητή μέσα σε μια σχολική τάξη ή στο γραφείο διευθύντριας δημοτικού σχολείου
Στη σχολική τάξη και στα δικά της προγράμματα, σύμφωνα με την κα Παπαποστόλου, ένας σκύλος διαμεσολαβητής βρίσκεται εκεί για να υποστηρίξει μαθητές που είτε χρειάζονται παράλληλη στήριξη, ή τάξη ένταξης. «Δουλεύουμε εκπαιδευτικά προγράμματα συμπερίληψης. Στο γραφείο της διεύθυνσης λειτουργούν υποστηρικτικά στην ψυχική υγεία των μαθητών, που έχουν θέματα ένταξης στο σχολικό περιβάλλον και δεν θέλουν να μείνουν στο σχολείο, ή έχουν τάσεις επιθετικότητας. Το γραφείο της διεύθυνσης μπορούν να το επισκεφτούν και οι γονείς των παιδιών, όπως και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα».
Με πολύ λίγα λόγια, όπως υποστηρίζει η κα Παπαποστόλου, ένας σκύλος διαμεσολαβητής μπορεί να κρατήσει έναν μαθητή στο σχολείο και να τον κάνει να το αγαπήσει πολύ!
Υποστήριξη των προγραμμάτων
Τέλος, η κα Παπαποστόλου, εκφράζει την απέραντη ευγνωμοσύνη για όλους εκείνους στην εκπαιδευτική κοινότητα που στήριξαν τον όραμά της. Να εργάζεται στο σχολείο ως εκπαιδευτικός και στη συνέχεια ως διευθύντρια δημοτικού σχολείου με σκύλους. Ευχαριστεί απέραντα, όπως λέει, και τους μαθητές, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους συναδέλφους, που αγκάλιασαν αυτά τα προγράμματα με τόση αγάπη.
● H κυρία Κατερίνα Παπαποστόλου είναι διευθύντρια στο δημοτικό σχολείο Νησίου Ημαθίας, στο οποίο εργάζεται με τους τρεις σκύλους της. Έχει πιστοποιηθεί ως εκπαιδευτικός- ζωοθεραπεύτρια. Έχει εξειδικευτεί στην Ειδική Αγωγή και στη Σχολική Ψυχολογία. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια – συμπεριφορίστρια σκύλων.
Το 2015 ίδρυσε τις Ζω.Ε.Σ, που έχουν βραβευτεί έξι φορές για το εθελοντικό τους έργο. Ένας οργανισμός δημιουργίας και εκπόνησης εκπαιδευτικών φιλοζωικών προγραμμάτων σε όλα τα σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής.
Διοργανώνει για μαθητές φιλοζωικά workshops βιωματικής προσέγγισης με σκύλους εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης. Επιμορφώνει εκπαιδευτικούς στη δημιουργία και εκπόνηση εκπαιδευτικών φιλοζωικών προγραμμάτων.
Μία από τις «Διακεκριμένες εκπαιδευτικούς» για το 2020 και το 2022, έχει δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό για την Πλατφόρμα 21+ του ΙΕΠ. Είναι καθηγήτρια στη Zero Stray Academy εκπαιδεύοντας Δήμους όλης της χώρας στη θεματική «Εκπαίδευση Σχολείων».
Συγγραφέας επτά μέχρι σήμερα φιλοζωικών εκπαιδευτικών βιβλίων, δεν σταματά να στηρίζει φιλοζωικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς μέσω των εσόδων από όλα τα βιβλία της.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις