«Προκαλεί αλγεινή εντύπωση η δήλωση της υπουργού Πολιτισμού σε εκδήλωση στην Κέρκυρα, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει πως ‘το γεγονός ότι πάρα πολλές αρχαιότητες ελληνικές βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου, δεν σημαίνει ότι υποχρεώνει την Ελλάδα να ζητά τον επαναπατρισμό τους’», τονίζει η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Σία Αναγνωστοπούλου, για όσα είπε η Λίνα Μενδώνη σχετικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Η κυρία Αναγνωστοπούλου διερωτάται «από πότε η Ελλάδα διεκδικεί μόνο τα Γλυπτά του Παρθενώνα και όχι αρχαιότητες που βρέθηκαν παράνομα σε Μουσεία (ή ιδιωτικές συλλογές) του εξωτερικού, σύμφωνα με τη σύμβαση της UNESCO; Από πού προέρχονται όλα αυτά τα έργα τέχνης, ποιος τα έβαλε εκεί;».

Και σημειώνει χαρακτηριστικά: «Αγνοεί η κυρία Μενδώνη την μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια για την αποαποικιοποίηση των μουσείων, για το πώς κατέληξαν οι λεηλατημένες αρχαιότητες στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, για την παράνομη εξαγωγή κλεμμένων πολιτιστικών αγαθών, για το παγκόσμιο και παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων και έργων τέχνης; Αγνοεί ή επιλέγει να βάλει φρένο σε όλες τις άλλες διεκδικήσεις της χώρας, μιλώντας με τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί το ίδιο το Βρετανικό Μουσείου περί ‘Μουσείων του κόσμου’, που διαφυλάττουν την πολιτιστική κληρονομιά της Οικουμένης’;».

«Αποδεικνύεται πως η μη αποκατάσταση της λεηλασίας του εθνικού μας πλούτου είναι ζήτημα γούστου και γενναιοδωρίας και όχι δικαιοσύνης και δικαίου για την υπουργό»

«Τι σημαίνει ακριβώς η δήλωση της, ‘όλα τα άλλα, όλες οι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, όπως άλλωστε και πλήθος αρχαιοτήτων από όλους τους παλαιούς πολιτισμούς, βρίσκονται στα μουσεία του κόσμου και αποτελούν κτήμα όλης της οικουμένης’. Τι λέει η κ. Μενδώνη στους κατοίκους της Ηλείας, που ζητούν να επαναπατριστεί ο γλυπτός διάκοσμος του ναού του Επικούριου Απόλλωνα από τις Βάσσες της Φιγάλειας; Ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δεν στηρίζει πλέον το δίκαιο αίτημά τους; Τι μήνυμα στέλνει στο Βρετανικό Μουσείο, στο Μουσείο του Λούβρου, του Μονάχου, των ΗΠΑ; Ότι η Ελλάδα δεν θα διεκδικήσει άλλες κλεμμένες αρχαιότητες;», προσθέτει η βουλευτής της Νέας Αριστεράς.

Για να καταλήξει ότι «αποδεικνύεται τελικά πως δεν ήταν υπερβολή όταν λέγαμε πως για τις 161 αδήλωτες κυκλαδικές αρχαιότητες (συλλογή STERN) δεν κινήθηκαν εξαρχής όλες οι προβλεπόµενες διαδικασίες από την ίδια την υπουργό Πολιτισµού, ώστε να αποδοθούν αυτές στο ελληνικό Δηµόσιο και στα δηµόσια μουσεία της χώρας. Αποδεικνύεται πως η μη αποκατάσταση της λεηλασίας του εθνικού μας πλούτου είναι ζήτημα γούστου και γενναιοδωρίας και όχι δικαιοσύνης και δικαίου για την υπουργό. Αποδεικνύεται πως η θεσμική χρεωκοπία της υπουργίας της κυρίας Μενδώνη συνεχίζεται».

Τι είπε η Λίνα Μενδώνη

Η Λίνα Μενδώνη εξήγησε γιατί η Ελλάδα διεκδικεί μόνο τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα, κληθείσα να σχολιάσει το θέμα της κερκυραϊκής και ευρύτερα επτανησιακής «Collection Woodhouse» που διαθέτει το Βρετανικό Μουσείο.

«Το γεγονός ότι πάρα πολλές αρχαιότητες ελληνικές βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου, δεν σημαίνει ότι υποχρεώνει την Ελλάδα να ζητά τον επαναπατρισμό τους. Η Ελλάδα σταθερά, από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα, ζητά τον επαναπατρισμό μόνο των Γλυπτών του Παρθενώνα. Γιατί; Διότι απεσπάσθησαν βιαίως, το μνημείο βανδαλίστηκε, το μνημείο είναι ιστάμενο, τα γλυπτά αυτά είναι μέρος του αρχιτεκτονικού του συνόλου, του συνόλου του αρχιτεκτονήματος του Παρθενώνα. Και γι’ αυτό τα θεωρούμε ως προϊόντα κλοπής και δεν μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού.

Και σημείωσε πως «όλα τα άλλα, όλες οι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, όπως άλλωστε και πλήθος αρχαιοτήτων από όλους τους παλαιούς πολιτισμούς, βρίσκονται στα μουσεία του κόσμου και αποτελούν κτήμα όλης της οικουμένης, όπως και τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Η διαφορά είναι ότι γι’ αυτά ο φυσικός τους χώρος είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένος με το ίδιο το μνημείο».