Τα βάσανα του Μασκ μεγαλώνουν καθώς η απεργία στην Tesla εξαπλώνεται
Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται και ζητούν να υπογράψουν συλλογική σύμβαση που καθορίζει τον κατώτατο μισθό.
Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Έλον Μασκ βρίσκεται αντιμέτωπος με την αυξανόμενη αντίσταση του προσωπικού της Tesla στη Σκανδιναβία αφού αρνήθηκε να υπογράψει συλλογική σύμβαση που καθορίζει τον κατώτατο μισθό.
Η διαμάχη, στην οποία αρχικά συμμετείχαν μόνο 130 μηχανικοί σε δέκα συνεργεία επισκευής της Tesla σε επτά πόλεις της Σουηδίας, έχει πάρει διαστάσεις και εξαπλώνεται στις χώρες της Σκανδιναβίας.
«Το λάθος που έκανε η [αμερικανική πολυεθνική] Tesla ήταν να αμφισβητήσει τις συλλογικές συμβάσεις που καθορίζουν τους κατώτατους μισθούς ανά τομέα στη Σουηδία, μια χώρα όπου το 70% του πληθυσμού ασχολείται με συνδικαλιστικά έναντι μόλις του 8% των εργαζομένων στη Γαλλία», λέει ο Yohann Aucante στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, πολιτικός επιστήμονας και ειδικός σε θέματα που αφορούν τις Σκανδιναβικές.
Οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έχουν σταματήσει να πωλούν Tesla
Ανησυχώντας για τη διασφάλιση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, οι οποίες καλύπτουν σχεδόν το 90% του συνόλου των εργαζομένων στη Σουηδία, 15 σουηδικά συνδικάτα συμμετείχαν στην απεργία (27 Οκτωβρίου) έπειτα από αίτημα του ισχυρού συνδικάτου IF Metall.
Οι μεταφορείς αρνούνται να παραδώσουν οχήματα και οι ηλεκτρολόγοι αρνούνται να επισκευάσουν τους σταθμούς φόρτισης. Το προσωπικό καθαριότητας έχει σταματήσει να καθαρίζει τους εκθεσιακούς χώρους, τα σκουπίδια συσσωρεύονται έξω από τα κέντρα της Tesla, καθώς οι οδηγοί των απορριμματοφόρων αρνούνται να τα παραλάβουν και η σουηδική ταχυδρομική υπηρεσία έχει σταματήσει να παραδίδει πινακίδες κυκλοφορίας που είναι απαραίτητες για την εγγραφή των νέων οχημάτων.
Στο λιανικό εμπόριο οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έχουν σταματήσει να πωλούν Tesla και τα ταξί της Στοκχόλμης έχουν αναστείλει τις αγορές τους.
«Γείτονες» στη μάχη
Η απεργιακή συμπαράσταση εξαπλώθηκε και σε άλλα σκανδιναβικά κράτη με τους εργαζομένους να βλέπουν τα εργασιακά τους να απειλούνται.
«Υπάρχουν ισχυρές συλλογικές συμβάσεις και συνδικάτα στη Νορβηγία και στη Δανία όπου οι συμβάσεις αυτές καθορίζουν την πλειονότητα του εργατικού δικαίου», λέει ο Aucante.
Αφού το μεγαλύτερο συνδικάτο της Δανίας, το 3F, κήρυξε απεργία αλληλεγγύης με τους Σουηδούς εργαζόμενους στις 5 Δεκεμβρίου, το μεγαλύτερο συνδικάτο του ιδιωτικού τομέα της Νορβηγίας προειδοποίησε στις 6 Δεκεμβρίου ότι θα εμποδίσει τη διαμετακόμιση αυτοκινήτων Tesla στη Σουηδία, εάν η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν καταλήξει σε συμφωνία με τους Σουηδούς εργαζομένους της έως τις 20 Δεκεμβρίου.
Την επόμενη ημέρα, το φινλανδικό συνδικάτο των εργαζομένων στις μεταφορές AKT έδωσε την ίδια υπόσχεση.
Οι διεθνείς απεργίες συμπαράστασης είναι σπάνιες, αλλά όχι πρωτοφανείς, λέει ο Aucante. Η τελευταία μεγάλη κινητοποίηση χρονολογείται το 1995, όταν η αμερικανική εταιρεία παιχνιδιών «Toys «R» Us» προσπάθησε να παρακάμψει τα συνδικάτα και να επιβάλει τους δικούς της μισθολογικούς κανόνες. Η εταιρεία λιανικής πώλησης υποχώρησε τελικά μετά από τρεις μήνες απεργιών στη Σουηδία και την Ευρώπη.
Εξοργισμένος ο Μάσκ
Οι κινητοποιήσεις προκάλεσαν την οργή του Μασκ ο οποίος χαρακτήρισε την απεργία ως «τρελή». Σε απάντηση, η Tesla κατέθεσε αίτηση στην εισαγγελία για να υποχρεώσει τη σουηδική ταχυδρομική εταιρεία να παραδώσει τις πινακίδες κυκλοφορίας. Ωστόσο, το εισαγγελικό της αίτημα απορρίφθηκε στις 7 Δεκεμβρίου, από σουηδικό δικαστήριο.
- Εγωκεντρικοί, εγωπαθείς και νάρκισσοι γύρω μας: Πώς τους διαχειριζόμαστε;
- LIVE: Ρόμα – Πάρμα
- Γάζα: 28 Παλαιστίνιοι νεκροί από επιθέσεις του Ισραήλ – Οι οκτώ σε σχολείο
- Σαμάτα: «Μπορώ να πεθάνω στο γήπεδο για την αγάπη του κόσμου»
- «Οι νέοι ηγέτες της Συρίας θα εκδιώξουν τις κουρδικές δυνάμεις», λέει η Τουρκία
- Η συγγραφέας του It Ends With Us παίρνει θέση για τη μήνυση της Μπλέικ Λάιβλι