Στο υπουργικό το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια – Τι προβλέπει, πώς θα ιδρύονται
Το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα παρουσιάσει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης - Πώς θα ονομάζεται, ποιες οι προϋποθέσεις εγγραφής
- Μητέρα εξέδιδε την 15χρονη κόρη της σε παιδόφιλο - Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών
- «Αγνοούσα όσα συνέβαιναν», είπε για την αυτοκτονία του πατέρα της η «αγνοουμένη» Αμερικανίδα
- Νεκρή η γυναίκα που έπεσε από τον 7ο όροφο ξενοδοχείου στη Μιχαλακοπούλου - Φωτογραφίες από το σημείο
- Η πρώτη απεργία παγκοσμίως από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διαχειριστών Ακινήτων τύπου Airbnb
Άμεσα αναμένεται να πάει στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια υπό τον τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».
Το νομοσχέδιο θα παρουσιάσει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ενώ, η κυβέρνηση επιθυμεί να έχει γίνει νόμος του κράτους εντός του πρώτου μήνα του 2024, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την καταληκτική του ομιλία στη Βουλή για τον προϋπολογισμό.
Σε τμήματα όπως της Ιατρικής, εκτιμάται ότι θα τεθεί ως προϋπόθεση η υψηλή βαθμολογία σε συγκεκριμένα μαθήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις διατάξεις για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια θα περιλαμβάνεται «η εμβάθυνση της πολιτικής για διεθνοποίηση των ελληνικών Πανεπιστημίων, η καθιέρωση περισσότερων κοινών προγραμμάτων (joint degrees) με ξένα ΑΕΙ, η δημιουργία περισσότερων ερευνητικών προγραμμάτων, η λήξη του κρατικού μονοπωλίου σε ό,τι αφορά τα ελληνικά Πανεπιστήμια, ο τερματισμός της γραφειοκρατίας στους ΕΛΚΕ και σχέδιο χρηματοδότησης των φοιτητών με πρωτότυπες ιδέες με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας η οποία θα δέχεται προτάσεις φοιτητών, συγκριμένων κατηγοριών, όπως η τεχνολογία, τα επιχειρηματικά και άλλα σχέδια».
Οι προϋποθέσεις και η αδειοδότηση
Οι προϋποθέσεις εγγραφής των ενδιαφερόμενων σε μη κρατικό πανεπιστήμιο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ορίζονται από τον κανονισμό σπουδών του κάθε Ιδρύματος.
Παραδείγματος χάριν σε περιζήτητες σχολές, όπως τα τμήματα Ιατρικής, εκτιμάται ότι θα τεθεί ως προϋπόθεση η υψηλή βαθμολογία σε συγκεκριμένα μαθήματα.
Σε σχολές που δεν θα είναι στον πίνακα με μεγάλη ζήτηση ενδεχομένως να τεθεί ως προϋπόθεση η βαθμολογία σε κάποια μαθήματα, αλλά, αυτή, θα είναι χαμηλή.
Για την εγγραφή σε προπτυχιακό τμήμα μη κρατικού πανεπιστημίου, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να κατέχει απολυτήριο Λυκείου ή απολυτήριο που αποκτήθηκε σε άλλη χώρα ισότιμο ή/και αντίστοιχο του ελληνικού Λυκείου .
Η εγγραφή στα μεταπτυχιακά προγράμματα θα γίνεται μόνο σε πτυχιούχους προπτυχιακών προγραμμάτων.
Ο τρόπος αξιολόγησης και τα διοικητικά όργανα
Παράλληλα, ο τρόπος αξιολόγησης και προαγωγής των φοιτητών καθώς και η διαδικασία αποφοίτησης και απονομής αναμένεται να καθορίζονται από τον κανονισμό σπουδών του κάθε Μη Κρατικού Πανεπιστημίου.
Ακόμη, η θεσμοθέτηση διοικητικών οργάνων θα γίνεται από τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια, η οποία θα αντανακλά το οικείο «μητρικό». ΑΕΙ.
Τέλος, για την αδειοδότηση κάθε μη κρατικού πανεπιστημίου, αναμένεται να τεθούν συγκεκριμένες διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης του ακαδημαϊκού προσωπικού.
Προϋπόθεση αδειοδότησης θα είναι η επάρκεια των υποδομών τόσο για τη βασική λειτουργία (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, βιβλιοθήκη) όσο και για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση, αθλητικές εγκαταστάσεις και άλλα).
Θα εξετάζεται η αναπτυξιακή στρατηγική του και θα αξιολογείται η βιωσιμότητα και η προοπτική του Μη Κρατικού Πανεπιστημίου, ενώ θα αποκλείονται αυτοτελείς εγχώριες πρωτοβουλίες ίδρυσης Μη κρατικών Πανεπιστημίων, χωρίς της αρωγή ξένου ΑΕΙ.
Τέλος, θα δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας Παραρτημάτων στην Ελλάδα, από ξένα Πανεπιστήμια, είτε ως συνεργαζόμενα με ελληνικούς ιδιωτικούς ή κρατικούς φορείς.
Πιερρακάκης στο OT Forum: Στόχος να λυθεί αυτή η εκπαιδευτική ανορθογραφία
Μιλώντας τις προηγούμενες μέρες στο ΟΤ Forum ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, σε ό, τι αφορά τη συζήτηση για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και από ποιους φορείς, ο υπουργός Παιδείας απάντησε ότι «όταν λέμε παραρτήματα μιλάμε για εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών».
Πρόσθεσε ότι «αυτήν τη στιγμή έχουμε 33 κολέγια που παράγουν επαγγελματικά δικαιώματα, αναγνωρίζονται διεθνώς και, λόγω του ότι κάνουμε πως δεν το βλέπουμε, έχουμε απεμπολήσει το δικαίωμα να πούμε τι είναι ποιοτικό. Η συζήτηση πρέπει να γίνει σε επίπεδο ποιότητας και αυτό θα κάνουμε».
Επικαλέστηκε, ακόμη, το ενωσιακό δίκαιο το οποίο όπως σημείωσε έχει καταλήξει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Αυτό το δίκαιο έχει να κάνει με παραρτήματα και όχι με αυτοτελείς επιχειρήσεις, τόνισε ο ίδιος. «Αλλά», συμπλήρωσε με έμφαση, «οφείλουμε να βάλουμε τον πήχη και να είναι υψηλός. Έχουμε μελετήσει όλα τα αντίστοιχα πλαίσια κάθε χώρας και το ελληνικό θα είναι το αυστηρότερο». Στόχος της κυβέρνησης, όπως είπε, χαρακτηριστικά, είναι να «λυθεί αυτή η εκπαιδευτική ανορθογραφία».
Ακόμη, ο κ. Πιερρακάκης γνωστοποίησε από το OT FORUM ότι σύμφωνα με σχετική μελέτη μόνο η ίδρυση μικρού αριθμού μη ιδιωτικών πανεπιστημίων μπορεί να δώσει αύξηση στο ΑΕΠ κατά τουλάχιστον 1%.
Στόχος της κυβέρνησης, είπε ο υπουργός Παιδείας, είναι οι 26.000 Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό να μπορέσουν να σπουδάσουν στη χώρα μας με ναυαρχίδα το ελληνικό πανεπιστήμιο, με διεθνοποίησή του και με το τέλος του κρατικού μονοπωλίου.
Αυστηρά κριτήρια
Στην ερώτηση εάν θα μπορεί να ιδρυθούν κολέγια ως μια επιχείρηση ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπική, ο υπουργός Παιδείας περιορίστηκε στο να παραπέμψει για απαντήσεις στο σχετικό νομοσχέδιο, προσθέτοντας: «Μας ενδιαφέρει η ουσία: το παρεχόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, οι δικλείδες ποιότητας που θα είναι αυστηρότατες. Στην πραγματικότητα ως παραρτήματα δρουν. Αυτό που σήμερα είναι αρρύθμιστο θα πάμε να το ρυθμίσουμε. Θα πρέπει αναγκαστικά να υπάρχει συνεργασία σε συνάρτηση με ξένα πανεπιστήμια».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις