Στη Βηθλεέμ, o μικρός Ιησούς φοράει καφίγια
Αντί για μια ποιμενική σκηνή της Γέννησης, η φάτνη παρουσιάζει τον μικρό Ιησού τυλιγμένο σε μια παλαιστινιακή καφίγια, περιτριγυρισμένο από τραχιά κομμάτια πέτρας - θυμίζοντας βομβαρδισμένα κτίρια στη Λωρίδα της Γάζας και παιδιά θαμμένα κάτω από αυτά.
- Μητέρα εξέδιδε την 15χρονη κόρη της σε παιδόφιλο - Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών
- «Αγνοούσα όσα συνέβαιναν», είπε για την αυτοκτονία του πατέρα της η «αγνοουμένη» Αμερικανίδα
- Νεκρή η γυναίκα που έπεσε από τον 7ο όροφο ξενοδοχείου στη Μιχαλακοπούλου - Φωτογραφίες από το σημείο
- Η πρώτη απεργία παγκοσμίως από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διαχειριστών Ακινήτων τύπου Airbnb
«Βλέπω τον Θεό στα ερείπια», δήλωσε ο Munther Isaac, ο Παλαιστίνιος πάστορας μιας Λουθηρανικής εκκλησίας-ορόσημο στη Βηθλεέμ, την πόλη της Δυτικής Όχθης που οι Χριστιανοί σέβονται ως τόπο γέννησης του Ιησού. «Και ο Χριστός γεννήθηκε υπό κατοχή».
«Μαζί με ενορίτες, δημιούργησε τον πολεμικό πίνακα, ο οποίος θα παραμείνει στην εκκλησία μέχρι την περίοδο των Χριστουγέννων. Η εικόνα είναι συγκλονιστική, αναγνωρίζει ο Isaac – αλλά δεν μπορεί να προσεγγίσει την καθημερινή φρίκη που ζει η χώρα μόλις 45 μίλια μακριά, στη Γάζα» γράφει η Laura King στο άρθρο της στους Los Angeles.
Στον τρίτο μήνα των ισραηλινών βομβαρδισμών στη Γάζα
Οι Παλαιστίνιοι χριστιανοί, μια μειονότητα που φθίνει ταχύτατα στους Αγίους Τόπους, γιορτάζουν φέτος ιδιαίτερα ζοφερά Χριστούγεννα, ακυρώνοντας τις εορταστικές εκδηλώσεις σε μια έκφραση αλληλεγγύης προς τους συμπατριώτες τους, καθώς ο πόλεμος του Ισραήλ κατά της παλαιστινιακής μαχητικής οργάνωσης Χαμάς συνεχίζεται.
Σε αυτόν τον τρίτο μήνα των ισραηλινών βομβαρδισμών στη Γάζα, σε συνδυασμό με μια ευρεία χερσαία επίθεση -και οι δύο ξεκίνησαν αφού οι επιτιθέμενοι της Χαμάς σκότωσαν εκατοντάδες Ισραηλινούς στα σπίτια τους και σε ένα υπαίθριο φεστιβάλ χορού-, ο απολογισμός των νεκρών μέσα στον πολυσύχναστο παράκτιο θύλακα ανέρχεται σε περισσότερους από 19.000, εκ των οποίων τα δύο τρίτα περίπου είναι γυναίκες και παιδιά, σύμφωνα με Παλαιστίνιους αξιωματούχους.
«Για τους Παλαιστίνιους Χριστιανούς, ο σημερινός πόλεμος σηματοδοτεί μια καταστροφή ενσωματωμένη σε μια καταστροφή: Την πιθανή εξάλειψη της ήδη ελάχιστης χριστιανικής παρουσίας στη Γάζα»
«Πώς θα μπορούσαμε να γιορτάσουμε;»
Στη Βηθλεέμ, όπου πολλοί ντόπιοι χριστιανοί έχουν συγγενείς στη Γάζα, η γιορτή των Χριστουγέννων θα σηματοδοτηθεί από προσευχές, εκκλησιαστικές λειτουργίες και την ετήσια πομπή των χριστιανών πατριαρχών -αλλά τα πιο χαρούμενα παραδοσιακά στοιχεία αποφεύγονται. Ούτε λαμπερά χριστουγεννιάτικα φώτα, ούτε πλούσια στολισμένο δέντρο στην πλατεία Manger, ούτε εορταστική πομπή.
«Πώς θα μπορούσαμε να γιορτάσουμε;» ρώτησε η δήμαρχος της πόλης, Hanna Hanania, το γραφείο της οποίας βλέπει σε μια σχεδόν έρημη πλατεία Manger. Η πλακόστρωτη πλατεία απέναντι από τον ναό της Γέννησης, τόπο προσκυνήματος για τους χριστιανούς όλου του κόσμου, ήταν συνήθως πολύβουη αυτή την εποχή του χρόνου, αλλά τα περισσότερα από τα καταστήματα με σουβενίρ και τα εστιατόρια που την πλαισιώνουν είναι ερμητικά κλειστά σήμερα.
Η Βηθλεέμ, όπου οι χριστιανοί, που κάποτε αποτελούσαν την πλειοψηφία, αποτελούν σήμερα λιγότερο από το ένα πέμπτο του πληθυσμού της πόλης των περίπου 30.000 κατοίκων, είναι ένας μικρόκοσμος των δεινών της Δυτικής Όχθης. Τα σημεία ελέγχου την περικλείουν και οι πετρώδεις πεζούλες -όπου οι βοσκοί πρόσεχαν τα κοπάδια τους τη νύχτα, όπως λέει το παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο τραγούδι- περιβάλλονται από ένα ογκώδες ισραηλινό φράγμα ασφαλείας.
«Δεν είναι πια η μικρή πόλη της Βίβλου»
Περιτριγυρισμένη από εβραϊκούς οικισμούς, η πόλη φιλοξενεί δύο παλαιστινιακούς καταυλισμούς προσφύγων που βράζουν από αναταραχές και δέχονται τακτικά επιδρομές από ισραηλινά στρατεύματα.
«Δεν είναι πια η μικρή πόλη της Βίβλου», δήλωσε ο αιδεσιμότατος Mitri Raheb, πρόεδρος του Πανεπιστημίου Dar al-Kalima της Βηθλεέμ. Στα 61 του χρόνια, θυμάται όταν η ανεμπόδιστη θέα από το κοντινό οικογενειακό του σπίτι ήταν μια βουνοπλαγιά που πρασίνιζε με τις ανοιξιάτικες βροχές. Τώρα την καλύπτει ένας οικισμός, ένας από τους περίπου 150 στη Δυτική Όχθη, οι οποίοι θεωρούνται παράνομοι σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
«Για τους Παλαιστίνιους Χριστιανούς, ο σημερινός πόλεμος σηματοδοτεί μια καταστροφή ενσωματωμένη σε μια καταστροφή: Την πιθανή εξάλειψη της ήδη ελάχιστης χριστιανικής παρουσίας στη Γάζα. Αριθμώντας λιγότερους από 1.000 σε έναν πληθυσμό άνω των 2 εκατομμυρίων, οι απώλειες της κοινότητας κατά τη διάρκεια του πολέμου είναι δυσανάλογα αισθητές» γράφει η Laura King στο άρθρο της στους Los Angeles.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, δύο χριστιανές γυναίκες που βρήκαν καταφύγιο σε συγκρότημα ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας στην πόλη της Γάζας σκοτώθηκαν από πυρά ισραηλινού ελεύθερου σκοπευτή, ανέφερε το Λατινικό Πατριαρχείο στην Ιερουσαλήμ
«Η οικογένειά μας πονάει πολύ»
Πολλοί χριστιανοί της περιοχής της Βηθλεέμ έχουν συγγενείς στη Γάζα και φοβούνται για την ασφάλειά τους.
Ένα βοηθητικό κτίριο της παλαιότερης σε λειτουργία εκκλησίας της πόλης της Γάζας, του Αγίου Πορφυρίου, επλήγη από ισραηλινό βομβαρδισμό τον Οκτώβριο, σκοτώνοντας τουλάχιστον 16 από τους εκατοντάδες ανθρώπους που βρήκαν καταφύγιο εκεί, σύμφωνα με Παλαιστίνιους αξιωματούχους. Ο πρώην αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Justin Amash, ένας Παλαιστίνιος Αμερικανός, ανάρτησε αγωνιώδεις λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για αρκετούς χριστιανούς συγγενείς που σκοτώθηκαν ή ακρωτηριάστηκαν στο χτύπημα.
«Η οικογένειά μας πονάει πολύ» έγραψε ο ανεξάρτητος του Μίσιγκαν στο X, πρώην Twitter. «Είθε ο Θεός να προσέχει όλους τους Χριστιανούς στη Γάζα – και όλους τους Ισραηλινούς και τους Παλαιστίνιους που υποφέρουν, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή το θρήσκευμά τους».
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, δύο χριστιανές γυναίκες που βρήκαν καταφύγιο σε συγκρότημα ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας στην πόλη της Γάζας σκοτώθηκαν από πυρά ισραηλινού ελεύθερου σκοπευτή, ανέφερε το Λατινικό Πατριαρχείο στην Ιερουσαλήμ. Οι συγγενείς τις αναγνώρισαν ως μητέρα και κόρη – τη Naheda Anton, 71 ετών, και την κόρη της, Samr Anton, 58 ετών – και δήλωσαν ότι αφού η ηλικιωμένη γυναίκα χτυπήθηκε, η κόρη της προσπάθησε να την τραβήξει σε ασφάλεια και πυροβολήθηκε επίσης.
«Ελεύθεροι σκοπευτές έχουν αναπτυχθεί γύρω από την εκκλησία»
Ο Jawdat Hanna Mikhail, ο εγγονός της μίας δολοφονηθείσας γυναίκας και ανιψιός της άλλης, δήλωσε ότι πολλά άλλα μέλη της οικογένειας μέσα στο συγκρότημα της Αγίας Οικογένειας προσπάθησαν να προσεγγίσουν το ζευγάρι και πυροβολήθηκαν και οι ίδιοι και τραυματίστηκαν.
«Ελεύθεροι σκοπευτές έχουν αναπτυχθεί γύρω από την εκκλησία», δήλωσε ο Mikhail, 27 ετών, ο οποίος ζει στο Beit Sahur, λίγο έξω από τη Βηθλεέμ. «Κανείς δεν μπορεί να κινηθεί».
Ο Πάπας Φραγκίσκος καταδίκασε τη δολοφονία των γυναικών. Μια Βρετανίδα βουλευτής, η Layla Moran, δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια ανάρτηση για τα μέλη της ευρύτερης οικογένειάς της, συμπεριλαμβανομένων των 11χρονων διδύμων, που επίσης έχουν παγιδευτεί στο συγκρότημα.
«Δεν είμαι πλέον σίγουρη ότι θα επιβιώσουν μέχρι τα Χριστούγεννα» δήλωσε στο BBC.
Ορισμένοι μακροχρόνιοι παρατηρητές των χριστιανικών δημογραφικών τάσεων λένε ότι μετά από χρόνια κακουχιών, η μικρή και αγωνιζόμενη κοινότητα στη Γάζα βρίσκεται στα πρόθυρα της εξαφάνισης.
«Φοβάμαι ότι αυτός ο πόλεμος θα είναι το τέλος της χριστιανικής παρουσίας στη Γάζα», δήλωσε ο Raheb, πρόεδρος του κολεγίου. «Είναι μια πληγή που αιμορραγεί».
Ο χριστιανικός πληθυσμός της Γάζας αριθμούσε περίπου 3.000 άτομα
Η έξαρση της βίας επισημαίνει επίσης την πολύπλοκη εσωτερική αλληλεπίδραση στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη μεταξύ των χριστιανών και της συντριπτικής μουσουλμανικής πλειοψηφίας. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η δημοτικότητα της Χαμάς μεταξύ των Παλαιστινίων τόσο στη Δυτική Όχθη όσο και στη Γάζα αυξάνεται παρά -ή εξαιτίας- της καταστροφικής διασυνοριακής επίθεσης της 7ης Οκτωβρίου στο Ισραήλ που προκάλεσε τον πόλεμο.
Ο χριστιανικός πληθυσμός της Γάζας αριθμούσε περίπου 3.000 άτομα όταν η Χαμάς κατέλαβε τη στενή μεσογειακή λωρίδα το 2007- περίπου τα δύο τρίτα από αυτούς έφυγαν στα χρόνια που μεσολάβησαν, πριν από την έναρξη αυτού του πολέμου.
«Αν και γενικά πιο εύποροι και μορφωμένοι από το σύνολο του πληθυσμού, οι χριστιανοί στη Γάζα υπέφεραν ή εκδιώχθηκαν από τις ίδιες στερήσεις με τους άλλους Παλαιστίνιους – μανιώδης ανεργία, έλλειψη ευκαιριών, περιοδικές μάχες μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς. Τους αναστάτωσε επίσης η ανεξιχνίαστη δολοφονία, κατά τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησης της Χαμάς, ενός διακεκριμένου διευθυντή χριστιανικού βιβλιοπωλείου, ο οποίος είχε απειληθεί πριν από το θάνατό του από ομάδες τζιχαντιστών» συνεχίζει η η Laura King στο άρθρο της στους Los Angeles.
«Είναι οι γείτονές μας»
Στη Βηθλεέμ, ένα διάταγμα της κυβερνώσας Παλαιστινιακής Αρχής της Δυτικής Όχθης ορίζει ότι ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος και η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου της πόλης πρέπει να είναι χριστιανοί. Πριν από αυτό, ένας συνασπισμός που υποστηριζόταν από τη Χαμάς, η οποία λειτουργεί ως πολιτικό κίνημα εκτός από την ένοπλη πτέρυγά της, κατείχε την πλειοψηφία του συμβουλίου, δήλωσε ο δήμαρχος.
«Είναι οι γείτονές μας» είπε.
Στον Ναό της Γέννησης, την αρχαία ασβεστολιθική βασιλική που τιμούν οι Χριστιανοί ως τόπο γέννησης του Χριστού, οι δύσκολες εποχές βοήθησαν να αμβλυνθούν οι εντάσεις μεταξύ των τριών χριστιανικών αιρέσεων που μοιράζονται τον έλεγχο των χώρων της.
Τα προηγούμενα χρόνια, οι συγκρούσεις δικαιοδοσίας για τις γωνιές και τις σχισμές στις αμυδρές, αρωματισμένες με λιβάνι εσοχές της εκκλησίας είχαν μερικές φορές εξελιχθεί σε φυσικές διαμάχες.
Ο Issa Thaljieh, ένας 40χρονος ελληνορθόδοξος ιερέας της εκκλησίας της Γέννησης, δήλωσε ότι υπάρχει σχετική αρμονία μεταξύ των αιρέσεων τώρα, καθώς οι διαφορές τους επισκιάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον πόλεμο.
Ο Issa, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βηθλεέμ, είπε ότι από παιδί ένιωσε την ισχυρή έλξη του πνευματικού θαύματος που συνδέεται όχι μόνο με τη βασιλική αλλά και με την ίδια την πόλη, ακόμη και όταν η συνεχιζόμενη σύγκρουση με το Ισραήλ παραμόρφωνε το βιβλικό τοπίο γύρω από τη Βηθλεέμ.
Αν και θα μπορούσε να ζήσει και να εργαστεί αλλού, είπε ότι αισθάνεται την κλήση του καθήκοντος να μείνει και να υπηρετήσει το συρρικνούμενο ποίμνιό του.
Η βαθιά θλίψη για το θάνατο και την καταστροφή στη Γάζα διαπερνά τις διακοπές, είπε ο ιερέας, αλλά είδε επίσης αυτή την εποχή ως φάρο της πολυπόθητης ελπίδας.
«Αυτές είναι πολύ, πολύ θλιβερές στιγμές» είπε. «Αλλά το μήνυμα της Βηθλεέμ και το μήνυμα των Χριστουγέννων, που είναι το μήνυμα της ειρήνης, είναι πιο σημαντικό από ποτέ».
*Με στοιχεία από latimes.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις