Χούθι: Βουλιάζει η παγκόσμια ναυσιπλοΐα – Αυξάνονται οι τιμές σε αγαθά και πετρελαϊκά προϊόντα
Την ώρα που οι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως η MAERSK διατάσσουν τα πλοία τους να αγκυροβολήσουν ή να κάνουν τον γύρω της Αφρικής, παγκόσμια ναυτική δύναμη ετοιμάζεται εναντίον των Χούθι.
- Ειδήσεις από την Γάζα: Πώς η Meta περιόρισε τα μέσα από τα παλαιστινιακά εδάφη
- O Έλον Μασκ στο μικροσκόπιο για διαρροή κρατικών μυστικών
- Πρεμιέρα για το «Καλάθι του Αϊ Βασίλη» – Τι περιλαμβάνει, που κυμαίνονται οι τιμές
- Πρόστιμα 5,5 εκατ. για αισχροκέρδεια σε 8 πολυεθνικές - Για ποιες εταιρείες χτυπάει η καμπάνα
Η AP Møller-Maersk ανακοίνωσε σήμερα ότι τα πλοία που επρόκειτο να πλεύσουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα δρομολογηθούν γύρω από την Αφρική μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, λόγω της απειλής επιθέσεων από τους Ανσάρ Αλλάχ της Υεμένης, προσθέτοντας στην πιθανή διακοπή του ζωτικού εμπορίου μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Η Maersk, η οποία διαχειρίζεται τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι τα πλοία της θα εκτραπούν λόγω της «εξαιρετικά κλιμακούμενης κατάστασης ασφαλείας», όπως αναφέρουν οι Financial Times. Ταυτόχρονα η υπόθεση έχει πολλαπλό ελληνικό ενδιαφέρον.
Την ίδια στιγμή οι Χούθι ανακοινώνουν πως θα προβαίνουν σε μια επίθεση κάθε 12 ώρες
Η εταιρεία είχε διακόψει όλα τα πλοία που επρόκειτο να περάσουν από το στενό Μπαμπ- ελ-Μαντέμπ (σ.σ. Ανάμεσα στην Ερυθρά Θαλασσα και τον Κόλπο του Άντεν) την περασμένη Παρασκευή λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.
Η επίσημη αντίδραση της Maersk
«Οι επιθέσεις που έχουμε δει σε εμπορικά πλοία στην περιοχή είναι ανησυχητικές και αποτελούν σημαντική απειλή για την ασφάλεια και την προστασία των ναυτικών», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
«Η απόφαση αυτή ελήφθη για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πληρωμάτων μας, των πλοίων μας και του φορτίου των πελατών μας επί των πλοίων».
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούuι έχουν εντείνει την εκστρατεία τους κατά των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία οδηγεί στη διώρυγα του Σουέζ, μετά το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς, με περισσότερες από 10 επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή από τότε.
Οι περισσότερες από τις επιθέσεις έχουν γίνει σε πλοία με δεσμούς με το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων αρκετών με ιδιοκτησιακούς δεσμούς με την οικογένεια Ofer, η οποία συγκαταλέγεται μεταξύ των ισχυρότερων ναυτιλιακών δυναστειών στον κόσμο, σύμφωνα με τις ναυτικές πληροφορίες που εξέτασαν οι Financial Times.
Οι αντιδράσεις άλλων ναυτιλιακών ομίλων
Η απόφαση της Maersk συμπίπτει με παρόμοιες κινήσεις άλλων ναυτιλιακών ομίλων. Η Evergreen Marine με έδρα την Ταϊβάν δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι «αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά να δέχεται ισραηλινό φορτίο με άμεση ισχύ» και έδωσε εντολή στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της να «αναστείλουν τη ναυσιπλοΐα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι νεωτέρας».
Η γερμανική εταιρεία Hapag-Lloyd εκτρέπει όλα τα πλοία από τη Δευτέρα να περάσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, η MSC αποφάσισε την Παρασκευή να αναδρομολογήσει ορισμένες από τις υπηρεσίες της και η CMA CGM με έδρα τη Μασσαλία λαμβάνει παρόμοια μέτρα. Η CMA CGM δήλωσε ότι έχει αναδρομολογήσει ορισμένα πλοία που ταξιδεύουν επί του παρόντος από και προς τις ΗΠΑ, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ασία ή την ινδική υποήπειρο για να ταξιδέψουν μέσω του νότιου άκρου της Αφρικής και έδωσε οδηγίες σε άλλα να φτάσουν σε ασφαλείς περιοχές και να διακόψουν τα ταξίδια τους μέχρι νεωτέρας.
Η Wallenius Wilhelmsen δήλωσε την Τρίτη ότι ανέμενε ότι η απόφαση για την αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική θα πρόσθετε μία έως δύο εβδομάδες στη διάρκεια του ταξιδιού.
Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται σε κίνδυνο
Οι επιθέσεις στην περιοχή κινδυνεύουν να διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που εξαρτώνται από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ. Η υδάτινη οδός αντιπροσωπεύει το 30% της συνολικής κίνησης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αποτελεί ζωτικό αγωγό για τις μεταφορές αργού πετρελαίου.
Ο Μίκαελ Άλντγουέλ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ελβετικού ομίλου logistics Kuehne+Nagel, δήλωσε ότι περίπου 19.000 πλοία διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ κάθε χρόνο, ενώ συνήθως χρειάζονται 30 έως 40 ημέρες για να ολοκληρώσουν ένα ταξίδι Ασίας-Ευρώπης. «Η επιλογή αυτής της εναλλακτικής διαδρομής από την Ασία προς την Ευρώπη μπορεί να παρατείνει το ταξίδι κατά τρεις έως τέσσερις εβδομάδες», πρόσθεσε.
Η Maersk δήλωσε ότι, από τη Δευτέρα, είχε περίπου 20 πλοία σε αναμονή, τα μισά από τα οποία περίμεναν ανατολικά του Κόλπου του Άντεν και τα υπόλοιπα νότια ή βόρεια της Διώρυγας του Σουέζ. Η BP έγινε ο πρώτος μεγάλος πετρελαϊκός οίκος που ανέστειλε όλα τα φορτία μέσω της περιοχής τη Δευτέρα.
Η Trafigura, ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους εμπορευμάτων στον κόσμο, δήλωσε την Παρασκευή ότι «λαμβάνει πρόσθετες προφυλάξεις» για τα ιδιόκτητα και ναυλωμένα πλοία της.
Η ενέργεια επηρεάζεται με την σειρά της από τις εξελίξεις
Τρία φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, ναυλωμένα από τον έμπορο εμπορευμάτων Gunvor και την αμερικανική εταιρεία παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου Cheniere, φαίνεται επίσης να έχουν εκτραπεί από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων από την εταιρεία συμβούλων ενέργειας ICIS.
Ένα πλοίο ναυλωμένο από την Gunvor, φορτωμένο με LNG από τις ΗΠΑ, το οποίο κατευθυνόταν προς την Ασία, πέρασε από τη διώρυγα του Σουέζ και στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά γύρισε πίσω και εισήλθε ξανά στη διώρυγα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ICIS. Η Gunvor και η Cheniere αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Η απόφαση για την εκτροπή των πλοίων έρχεται την ώρα που ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν ανακοίνωσε την Τρίτη μια διευρυμένη διεθνή ομάδα δράσης για την προστασία των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, στην οποία θα συμμετέχουν το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες και η Ισπανία.
Η ομάδα θα διεξάγει κοινές περιπολίες στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. «Πρόκειται για μια διεθνή πρόκληση που απαιτεί συλλογική δράση», δήλωσε. Η Ελλάδα δηλώνει έτοιμη με την σειρά της να στείλει πλοίο εφόσον της ζητηθεί στα πλαίσια των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων (CMF).
Η απάντηση των Ανσάρ Αλλάχ ή Χούθι στις εξαγγελίες των ΗΠΑ
Ο εκπρόσωπος της Ανσάρ Αλλάχ Μοχάμαντ Αμπντέλ Σαλάμ, δήλωσε τα εξής που αναδημοσιεύθηκαν στο επίσημο κανάλι της (διαιρεμένης) Υεμένης:
– Οι ναυτικές επιχειρήσεις της Υεμένης έχουν στόχο να υποστηρίξουν τον παλαιστινιακό λαό στην αντιμετώπιση της επίθεσης και της πολιορκίας της Γάζας και δεν αποτελούν επίδειξη δύναμης, ούτε πρόκληση προς κανέναν.
– Όποιος προσπαθεί να επεκτείνει τη σύγκρουση πρέπει να επωμιστεί τις συνέπειες των πράξεών του
– Ο συνασπισμός που σχηματίστηκε από την Αμερική έχει ως στόχο την προστασία του Ισραήλ και τη στρατιωτικοποίηση της θάλασσας χωρίς καμία δικαιολογία
– Η Υεμένη δεν θα σταματήσει να συνεχίζει τις νόμιμες επιχειρήσεις της για την υποστήριξη της Γάζας
– Η Αμερική επέτρεψε επίσης στον εαυτό της να υποστηρίξει το «Ισραήλ» (σ.σ. σε εισαγωγικά επειδή δεν το αναγνωρίζουν) σχηματίζοντας μια συμμαχία έτσι οι λαοί της περιοχής έχουν πλήρη νομιμοποίηση να υποστηρίξουν τον παλαιστινιακό λαό.
– Η Υεμένη ανέλαβε να σταθεί στο πλευρό του παλαιστινιακού δικαίου και της μεγάλης αδικίας της Γάζας
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις