Πώς η Κίνα επωφελείται από τον πόλεμο στην Ουκρανία
Το εμπόριο της Κίνας με τη Ρωσία ξεπέρασε φέτος τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια
Καθόλη τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία, η Κίνα έχει δει τις πωλήσεις της να διπλασιάζονται. Οι εξαγωγές της Κίνας προς τη Ρωσία είναι τόσο ισχυρές που οι Κινέζοι κατάφεραν να χτίσουν αποθήκες και πύργους γραφείων στα σύνορα μεταξύ των δύο χωρών.
Σύμφωνα με τους New York Times, η Κίνα έχει επωφεληθεί από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και αυτό γιατί η Ρωσία, λόγω των κυρώσεων που της έχουν επιβληθεί, έχει στραφεί από τη Δύση προς το Πεκίνο για αγορές από αυτοκίνητα μέχρι τσιπ υπολογιστών.
Quid pro quo
Με τη σειρά της, η Ρωσία έχει καταφέρει να πουλήσει πετρέλαιο και αέριο στην Κίνα κάνοντας μεγάλες εκπτώσεις. Ρωσικές σοκολάτες, λουκάνικα και άλλα καταναλωτικά αγαθά πλέον πωλούνται με αφθονία στα κινεζικά σούπερ μάρκετ. Το εμπόριο μεταξύ της Ρωσίας και της Κίνας ξεπέρασε τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους 11 μήνες του τρέχοντος έτους, ένα επίπεδο που οι χώρες δεν περίμεναν να φτάσουν μέχρι το 2024.
Ακόμη, η εικόνα του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία μεταδίδεται διαφορετικά στην Κίνα. Πολλές φορές τα κρατικά μέσα ενημέρωσης κάνουν προπαγάνδα υπέρ της Ρωσίας. Η Μόσχα είναι τόσο δημοφιλής στο Πεκίνο που οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συρρέουν στο Χαρμπίν, την πρωτεύουσα της βορειότερης επαρχίας της Κίνας στα ανατολικά, της Χεϊλονγκτζιάνγκ, για να ποζάρουν με ρωσική ενδυμασία μπροστά από έναν πρώην ρωσικό καθεδρικό ναό εκεί.
Οι εξαγωγές της Κίνας προς τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 69% τους πρώτους 11 μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, πριν από την εισβολή στην Ουκρανία. Το Πεκίνο έχει καταφέρει να καλύψει μια κρίσιμη ανάγκη εισαγωγών για τη Ρωσία, την οποία πολλές ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες απέφευγαν μετά την έναρξη του πολέμου του κ. Πούτιν τον Φεβρουάριο του 2022.
Κερδισμένοι οι κατασκευαστές των οχημάτων
Τον τελευταίο χρόνο, οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι από την αύξηση του εμπορίου με τη Ρωσία ήταν οι κατασκευαστές των οχημάτων της. Οι πωλήσεις βοήθησαν την Κίνα να ξεπεράσει φέτος την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κατακτήσει το 55% της ρωσικής αγοράς, σύμφωνα με την GlobalData Automotive, ενώ το 2021 είχαν 8%
Ένας από τους λόγους που αυξήθηκε το ποσοστό είναι ότι με τα χερσαία σύνορα που κατέχει η Κίνα μπορούν να μεταφερθούν αυτοκίνητα στη Ρωσία σιδηροδρομικώς, καθώς το Πεκίνο δεν διαθέτει δικό του στόλο υπερωκεάνιων μεταφορικών πλοίων για εξαγωγές οχημάτων.
«Ποτέ στο παρελθόν δεν έχουμε δει αυτοκινητοβιομηχανίες από μία μόνο χώρα να καταβροχθίζουν τόσο γρήγορα τόσο μεγάλο μερίδιο αγοράς – οι Κινέζοι ήρθαν σε μια απροσδόκητη κατάσταση», δήλωσε ο Michael Dunne, σύμβουλος αυτοκινήτων της Ασίας στο Σαν Ντιέγκο.
Από την άλλη, οι Γερμανοί κατασκευαστές, όπως η Mercedes-Benz και η BMW, ήταν ισχυροί πωλητές στη Ρωσία, αλλά αποσύρθηκαν ως απάντηση στις κυρώσεις που επέβαλαν στη χώρα η Ευρώπη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους.
Οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων στη Ρωσία έχουν πέσει κατακόρυφα, συμβάλλοντας στη μείωση του συνολικού μεγέθους της αγοράς αυτοκινήτων της χώρας, η οποία είναι πλέον λιγότερο από το μισό του μεγέθους της Γερμανίας.
Ώθηση στην βιομηχανία όπλων στην Κίνα
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προειδοποιήσει έντονα την Κίνα να μην στέλνει οπλισμό στη Ρωσία και δεν έχουν ακόμη αποκαλύψει στοιχεία ότι το κάνει. Όμως, ορισμένος πολιτικός εξοπλισμός που η Κίνα πουλάει στη Ρωσία, όπως μη επανδρωμένα αεροσκάφη και φορτηγά, έχει επίσης στρατιωτικές χρήσεις.
«Αγκάθι» ο τομέας των ακινήτων
Ο εναγκαλισμός του Πεκίνου με τη Ρωσία έχει επίσης προσφέρει μια μέτρια αλλά έγκαιρη ώθηση στην κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας. Η οικονομία πασχίζει να επουλώσει τα σημάδια που άφησαν σχεδόν τρία χρόνια αυστηρών μέτρων «μηδενικού Covid».
Ακόμη, αν και η αγορά ακινήτων βρίσκεται σε κρίση στην Κίνα, δεκάδες εκατομμύρια διαμερίσματα είναι άδεια ή ημιτελή και τα νέα έργα, ορισμένοι εργάτες βρίσκουν εργασία στα ρωσικά σύνορα μήκους 2.600 μιλίων. Οι κατασκευές προχώρησαν με γοργούς ρυθμούς το καλοκαίρι σε πόλεις όπως η Χάιχε, αν και σταμάτησαν για τον παγωμένο χειμώνα.
Τι ισχύει στον τομέα της ενέργειας
Οι αγωγοί είναι απαραίτητοι για ένα από τα πιο κρίσιμα εμπορεύματα που διακινούνται μεταξύ των δύο χωρών: την ενέργεια. Η φθηνή ρωσική ενέργεια, παρακάμπτοντας τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση, βοήθησε τα κινεζικά εργοστάσια να ανταγωνιστούν στις παγκόσμιες αγορές, ακόμη και όταν οι αντίπαλοί τους στη μεταποίηση αλλού, ιδίως στη Γερμανία, αντιμετώπισαν σημαντικά υψηλότερο ενεργειακό κόστος κατά το μεγαλύτερο μέρος των τελευταίων δύο ετών.
Η Ρωσία έχει αυξήσει τις αποστολές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Power of Siberia προς την Κίνα και διαπραγματεύεται την κατασκευή ενός δεύτερου αγωγού που θα μεταφέρει αέριο από κοιτάσματα που εξυπηρετούσαν την Ευρώπη πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Κίνα και η Ρωσία συμφώνησαν επίσης λιγότερο από τρεις εβδομάδες πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία να κατασκευάσουν έναν τρίτο, μικρότερο αγωγό που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την ανατολικότερη Ρωσία στη βορειοανατολική Κίνα, και η κατασκευή αυτού του έργου έχει προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς.
Ο νεότερος αγωγός θα διασχίσει εδάφη που η Ρωσία κατέλαβε από την Κίνα στα τέλη της δεκαετίας του 1850 και δεν επέστρεψε ποτέ. Μόλις τη δεκαετία του 1960, η Κίνα και η Σοβιετική Ένωση διαπληκτίζονταν για την τοποθέτηση των συνόρων τους και τα στρατεύματά τους συνεπλάκησαν. Σε ένα χωριό κοντά στο Heihe, ένα άγαλμα ενός αυτοκρατορικού Κινέζου στρατηγού, σε μέγεθος μεγαλύτερο από τη ζωή, εξακολουθεί να ατενίζει τον ποταμό Αμούρ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις