Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Το χριστουγεννιάτικο πνεύμα του Ντίκενς έγινε κλισέ στον 21ο αιώνα

Το χριστουγεννιάτικο πνεύμα του Ντίκενς έγινε κλισέ στον 21ο αιώνα

Ο κόσμος αλλάζει, αλλά τα βιβλία, οι ταινίες και οι χριστουγεννιάτικες ιστορίες δεν αλλάζουν σχεδόν ποτέ -τουλάχιστον όχι εκείνα που πωλούνται μαζικά.

«Μια φορά κι έναν καιρό -το έτος 2000, για την ακρίβεια- τα Χριστούγεννα, το Χάνουκα και το Ραμαζάνι έπεφταν τις ίδιες μέρες. Τα ράφια των καταστημάτων άδειασαν από τα υλικά για την παρασκευή γλυκών, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δούλευαν υπερωρίες για να κλείσουν τα εισιτήρια και πωλήθηκαν παιχνίδια και δώρα σε αριθμό ρεκόρ. Όλος ο κόσμος γέμισε με ευχές. Σε ένα κατάμεστο αεροδρόμιο στο Ντένβερ του Κολοράντο, μια ομάδα αγνώστων ετοιμαζόταν να επιβιβαστεί σε ένα αεροπλάνο χωρίς να γνωρίζει ότι οι ζωές τους επρόκειτο να αλλάξουν ή ότι ένα γιορτινό θαύμα θα μπορούσε να συμβεί οπουδήποτε και σε οποιονδήποτε, ανεξάρτητα από το τι γιορτάζει».

Διαθρησκευτική διασταύρωση

«Έτσι αρχίζει η δική μου παράφραση του Three Holidays and a Wedding. Η Καναδή συγγραφέας Uzma Jalaluddin έγραψε ένα από τα πιο ισχυρά εμπορικά στοιχήματα της Penguin για την αμερικανική αγορά βιβλίων, η οποία κυκλοφορεί κάθε χρόνο βιβλία με θέμα τα Χριστούγεννα ως δώρα για τις μάζες» γράφε ο Sergio Del Molino στην El Pais.

Το μυθιστόρημα της Jalaluddin αφηγείται τη φιλία και το ρομάντζο μιας ομάδας χριστιανών, εβραίων και μουσουλμάνων που εγκλωβίζονται σε ένα ξενοδοχείο μέσα σε χιονοθύελλα, όπου αναγκάζονται να περάσουν τις γιορτές. Το διαφημιστικό υλικό για το μυθιστόρημα περιλαμβάνει ένα teaser για τους αναγνώστες του The Matzah Ball, μιας χριστουγεννιάτικης επιτυχίας του 2021 που έγραψε η Jean Meltzer και αφηγείται το τρομερό μυστικό της Rachel Rubinstein-Goldblatt, μιας νεαρής Εβραίας -αγαπάει τα Χριστούγεννα. Όσοι συγκινούνται από τη διαθρησκευτική διασταύρωση της Meltzer θα ενθουσιαστούν με την οικουμενική φιλία και το ειδύλλιο του Jalaluddin. Ή τουλάχιστον έτσι υπόσχονται οι εκδότες.

Three Holidays and a Wedding της Uzma Jalaluddin.

Εμπρός στον δρόμο που χάραξε ο Ντίκενς

«Αυτές οι χριστουγεννιάτικες επιτυχίες σπάνια διασχίζουν τον Ατλαντικό, οπότε το ευρωπαϊκό κοινό είναι ξένο προς το είδος που εγκαινίασε ο Κάρολος Ντίκενς το 1843 με το έργο του A Christmas Carol (Χριστουγεννιάτικη Ιστορία) -του οποίου το λογοτεχνικό ανάστημα, εννοείται, έχει δώσει αρκετές μεγαλοστομίες στα καλύτερα σύγχρονα βιβλία, και γι’ αυτό δεν επισκιάστηκε ποτέ από κανένα μεταγενέστερο έργο μυθοπλασίας» συνεχίζει ο Sergio Del Molino στην El Pais.

Από το χαρούμενο κουδούνισμα και τα λαμπερά φώτα προέρχονται οι ταινίες και τα χριστουγεννιάτικα επεισόδια των τρεχουσών σειρών, καθώς και η ίδια η Mariah Carey, της οποίας το τραγούδι παίζεται σε κάθε μαγαζί. Ωστόσο, η χριστουγεννιάτικη αφηγηματική παράδοση δεν έχει διακοπεί ποτέ, χαίρει μεγάλης δημοτικότητας και έχει το δικό της γαλαξία συγγραφέων.

Σε αυτό το αστρικό σύστημα, η Jalaluddin είναι ένα από τα πιο άτυπα και προβλέψιμα παραδείγματα. Είναι μουσουλμάνα, δραστήρια αρθρογράφος της Toronto Star και εκπρόσωπος της γενιάς των παιδιών μεταναστών που προσπαθούν με κάθε τρόπο να συμφιλιώσουν την κουλτούρα των γονέων τους με τον δυτικό κόσμο στον οποίο έχουν μεγαλώσει. Είναι, επομένως, η ιδανική συγγραφέας για να τετραγωνίσει τον κύκλο ενός τέτοιου οικουμενικού θέματος.

«Τα Gremlins, το Die Hard και το έπος Home Alone έφεραν στο χριστουγεννιάτικο θαύμα κωμωδία, δράση, τρόμο και, πάνω απ’ όλα, χοντροκομμένες ανοησίες»

Το λογοτεχνικό είδος που εγκαινίασε ο Κάρολος Ντίκενς το 1843 με το έργο του A Christmas Carol (Χριστουγεννιάτικη Ιστορία) / Photo: Wikimedia Commons

Το θαύμα των Χριστουγέννων είναι κλισέ

«Αυτή η λογοτεχνική αγορά έχει παραμείνει πιστή στο κιτς των πιο βρωμερών χριστουγεννιάτικων τραγουδιών, με σχέδια εξωφύλλων γεμάτα κόκκινα, πράσινα και λάμψη (αρκεί να έρθουν τυλιγμένα με πούλιες και φωτάκια) που δεν αφήνουν περιθώρια για παρεξηγήσεις. Πρόκειται για μια παράδοση που αδιαφορεί για τις προσπάθειες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης να πειράξουν λίγο το είδος. Οικουμενική ή χριστιανική, η ιστορία είναι πάντα η ίδια: Το θαύμα των Χριστουγέννων επιλύει τις συγκρούσεις και μαλακώνει ακόμη και τις πιο σκληρές καρδιές» συνεχίζει ο Sergio Del Molino.

«Η παράδοση των χριστουγεννιάτικων ταινιών είναι τόσο παλιά όσο και ο ίδιος ο κινηματογράφος και συνδυάζει αριστουργήματα όπως το Είναι μια υπέροχη ζωή του 1946 με ταινίες μιας χρήσης. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 ανανεώθηκε με νότες ειρωνείας, ακόμη και με έναν ορισμένο παιχνιδιάρικο σαρκασμό που το κοινό γιόρτασε με ευχαρίστηση: Τα Gremlins, το Die Hard και το έπος Home Alone έφεραν στο χριστουγεννιάτικο θαύμα κωμωδία, δράση, τρόμο και, πάνω απ’ όλα, χοντροκομμένες ανοησίες. Αλλά αυτό ήταν μια μόδα της εποχής της που δεν τα κατάφερε στον 21ο αιώνα».

Το Le pupille, μια ιταλική ταινία μικρού μήκους του 2022 (μόλις 39 λεπτά) που τυχαίνει να είναι μια από τις καλύτερες χριστουγεννιάτικες ταινίες όλων των εποχών, σύμφωνα με τη λίστα των κριτικών του Guardian. Η ιστορία της παραμονής των Χριστουγέννων διαδραματίζεται σε ένα ορφανοτροφείο κοριτσιών στη μεταπολεμική Ιταλία και περιέχει όλα τα συναισθηματικά κλισέ που αναμένονται από ένα κλασικό χριστουγεννιάτικο έργο. Ούτε φέτος έχουν ανακοινωθεί καινοτομίες και οι πλατφόρμες streaming μας βομβαρδίζουν με παραγωγές κλώνων: Οικογενειακές κωμωδίες με περιστασιακά περιστασιακό ή παιχνιδιάρικο κλείσιμο του ματιού, που όμως καταλήγουν πάντα στο χιλιοειπωμένο θαύμα.

Δείτε το τρέιλερ του Le pupille 

Τα Χριστούγεννα επιβιώνουν από τα πάντα και συνδυάζονται με τα πάντα

«Όπως κάθε είδος έχει την παρωδία του, έτσι και η παράδοση του χριστουγεννιάτικου τρόμου και του αιματοβαμμένου αίματος παραμένει. Οι φετινές επισημάνσεις του It’s a Wonderful Death είναι μια κυνική παράβαση του κλασικού παραμυθιού που έχει σχεδιαστεί για τους ανεκπλήρωτους Grinchs και Scrooges και τους λάτρεις των εντέρων και των κατά συρροή δολοφόνων» εξηγεί ο Sergio Del Molino και συνεχίζει την αποστασιοποιημένη παρατήρησή του:

«Οι τηλεοπτικές σειρές, ιδίως οι κωμωδίες, ήταν πάντα αυτές που διατήρησαν καλύτερα το πνεύμα της χριστουγεννιάτικης αφήγησης. Μερικά από τα πιο αξιομνημόνευτα επεισόδια των Friends (εκείνο με το Holiday Armadillo είναι ανεκτίμητο και βρίσκεται σε μεγάλη οικουμενική αρμονία με το βιβλίο του Jalaluddin), των Simpsons, του Frasier και του The Office (με το αξιομνημόνευτο επεισόδιο στο οποίο η επιτροπή σχεδιασμού πάρτι της εταιρείας διοργανώνει ένα χριστουγεννιάτικο πάρτι με μαροκινό θέμα) λαμβάνουν χώρα την παραμονή των Χριστουγέννων.

Η απώλεια της εποχικότητας – η μαζική παρακολούθηση σειρών και η συνήθεια των πλατφορμών να κυκλοφορούν ολόκληρες σεζόν ταυτόχρονα, σημαίνει ότι οι θεατές χάνουν τη συνήθεια να παρακολουθούν επεισόδια σε εβδομαδιαία βάση – έχει καταστρέψει αυτή την παράδοση. Ήταν μια πρόκληση για τους σεναριογράφους ορισμένων από αυτές τις σειρές που ήταν από τη φύση τους όξινες και ειρωνικές, να προσαρμοστούν στον κιτς συναισθηματισμό χωρίς να προδώσουν το συνηθισμένο ύφος της αφήγησης. Εκεί ήταν που τα κλισέ του είδους δοκιμάστηκαν περισσότερο και εκεί απέδειξαν καλύτερα την εγκυρότητά τους: Τα Χριστούγεννα επιβιώνουν από τα πάντα και συνδυάζονται με τα πάντα. Ανάμεσα στους λίγους που επιμένουν να εκπροσωπούν αυτό το πνεύμα της απόλυτης καλοσύνης είναι η σειρά «Τεντ Λάσο». Μια από τις πρωταγωνίστριές του, η Hannah Waddingham, έκανε την παραγωγή Home for Christmas για την Apple, με ηθοποιούς από τη σειρά και όλη την καλή διάθεση και τα χαμόγελα που τη συνοδεύουν.

Το επεισόδιο Holiday Armadillo των Friends 

Τα Χριστούγεννα συνεχίζουν επίσης να εμπνέουν την υψηλή λογοτεχνία

Το 2018, ο Σικελός συγγραφέας Giosuè Calaciura δημοσίευσε μια από τις πιο όμορφες, συναρπαστικές και επιτυχημένες ανανεώσεις της Χριστουγεννιάτικης ιστορίας του Ντίκενς. Το Il Tram di Natale (Το χριστουγεννιάτικο τραμ) συγκεντρώνει όλα τα μυστήρια και τις επιθυμίες των γιορτών, χωρίς να παραλείπει να προβληματιστεί για την ιερή ιστορία και το νόημα της γέννησης του Χριστού, μεταφέροντας την ευαγγελική φάτνη σε ένα τραμ σε μια ανώνυμη ιταλική πόλη.

Όμως το έργο του Calaciura δεν θα προωθηθεί ως χριστουγεννιάτικο μυθιστόρημα στα πολυκαταστήματα της Νέας Υόρκης, ούτε οι διασκευές του θα καταλάβουν μαρκίζες και οθόνεw, γιατί η λογοτεχνία του ακολουθεί διαφορετικό δρόμο και είναι ξένη προς τις καμπάνες και τα αστικά light show όπως αυτά της Νέας Υόρκης ή του Λονδίνου.

Οικουμενικό, θαυματουργό και πάντα τετριμμένο: O κόσμος αλλάζει, αλλά τα χριστουγεννιάτικα βιβλία, οι ταινίες και οι σειρές ελάχιστα αλλάζουν. Τουλάχιστον, όχι εκείνα που πωλούνται μαζικά.

*Με στοιχεία από elpais.com

Must in

Μαθήματα ελληνικής Ιστορίας

Στη μελέτη «Ιστορία, έθνος και μυθιστόρημα στη Μεταπολίτευση» ο Δημήτρης Τζιόβας προσεγγίζει τη σχέση λογοτεχνίας και έθνους μέσα από τις μεταμορφώσεις του λεγόμενου «ιστορικού μυθιστορήματος», της μνήμης και των τραυμάτων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024