Η Ουκρανία, ο πόλεμος και οι «παρτιζάνοι των σιδηροδρόμων»
Ουκρανοί, Ρώσοι και Λευκορώσοι σαμποτέρ προσπαθούν να… εκτροχιάσουν την πολεμική μηχανή του Πούτιν
- Ηνωμένο Βασίλειο: Ο δολοφόνος και βιαστής της Louisa Dunne συνελήφθη 57 χρόνια μετά
- Πότε θα καταβληθεί το έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων και τα ποσά που θα λάβουν οι δικαιούχοι
- Προειδοποιήσεις ΕΚΤ για νέα κρίση χρέους στην ευρωζώνη αν δεν ληφθούν μέτρα τόνωσης της ανάπτυξης
- Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία διανύει πια τον 22ο μήνα, χωρίς να φαίνεται φως στο τούνελ.
Καθώς όμως ο πόλεμος μπαίνει σε έναν δεύτερο βαρύ χειμώνα, με την ουκρανική αντεπίθεση του καλοκαιριού να μην έχει να επιδείξει κάποιο θεαματικό αποτέλεσμα, το Κίεβο στρέφεται σε άλλες μεθόδους.
Από τα μέσα Σεπτεμβρίου, διαρροές από την ουκρανική κυβέρνηση ανέφεραν ότι στόχος ήταν να αποκόψουν τη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την κατεχόμενη Μελιτόπολη με το Ντόνετσκ και αποτελεί κρίσιμη γραμμή ανεφοδιασμού για τις ρωσικές δυνάμεις.
Από τα τέλη Νοεμβρίου ωστόσο ανέβασαν τον «πήχη», αναφέροντας επιθέσεις δολιοφθοράς σε σιδηροδρομικές γραμμές βαθιά εντός του ρωσικού εδάφους.
Σε διάφορα δυτικά ΜΜΕ, πηγές του Κιέβου ανέφεραν τουλάχιστον δύο επιθέσεις της υπηρεσίας ασφαλείας SBU στη Σιβηρία, περίπου 6 χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Ουκρανία.
Και οι δύο, είπαν, ήταν σε διαδρομές στρατιωτικού ανεφοδιασμού.
Στις 30 Νοεμβρίου πυροδότησαν εκρηκτικά στις ράγες γέφυρας στην Μπουριάτια, κοντά στα σύνορα της Ρωσίας με τη Μογγολία, την ώρα που διερχόταν φορτηγό τρένο.
Φέρεται να υπέστη σοβαρές ζημιές.
Χρησιμοποιούσε την εφεδρική αυτή σιδηροδρομική γραμμή, μετά την επίθεση που είχε αναφερθεί μια ημέρα νωρίτερα σε κοντινή σιδηροδρομική σήραγγα, τη μεγαλύτερη σε μήκος στη Ρωσία.
Στόχος ήταν επίσης διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία, που τυλίχθηκε στις φλόγες.
«Πρόκειται για τη μόνη σοβαρή σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Κίνας», τόνισε ανωνύμως στο Politico ανώτερος Ουκρανός αξιωματούχος.
«Επί του παρόντος αυτή η διαδρομή, την οποία χρησιμοποιεί η Ρωσία και για στρατιωτικές προμήθειες», υποστήριξε, «έχει παραλύσει».
Οι ρωσικές ανακριτικές αρχές κάνουν λόγο για «τρομοκρατική ενέργεια» από άτομα άγνωστης ταυτότητας άτομα, σύμφωνα με την εφημερίδα Kommersant.
Οι νέες επιθέσεις δολιοφθοράς δεν είναι παρά οι τελευταίες σε μια μακρά λίστα σαμποτάζ κατά σιδηροδρόμων και γραμμών ανεφοδιασμού των ρωσικών δυνάμεων, εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία.
Έχουν αναφερθεί εντός Ρωσίας, στα κατεχόμενα ουκρανικά εδάφη, ακόμη και στη Λευκορωσία.
⚡🔥MASSIVE FIRE in unverified vid from 🇺🇦 media, claiming to show explosion that damaged train tunnel of Baikal-Amur Mainline (BAM) in #Russia‘s Buryatia. 🇺🇦 media says SBU behind this.
BAM is #China-Russia main railroad connection. Electric failure also potential cause. pic.twitter.com/b8VrQXceOh
— Intel Republic (@IntelRepublic) November 30, 2023
Ο «πόλεμος των σιδηροδρόμων»
Ανεξάρτητα ρωσικά ΜΜΕ, όπως ο ιστότοπος ερευνητικής δημοσιογραφίας The Insider, αναφέρουν ότι υπήρξαν πάνω από 60 εκτροχιασμοί τρένων στη Ρωσία μόνο μεταξύ Φεβρουαρίου και Ιουλίου 2022.
Οι περισσότεροι από τους οποίους σημειώθηκαν στο δυτικό τμήμα της χώρας.
Αν και οι ρωσικές αρχές δήλωσαν ότι πρόκειται για ατυχήματα ρουτίνας, ενισχύθηκαν τα μέτρα ασφαλείας στους σιδηροδρόμους.
Αυτό ωστόσο δεν απέτρεψε νέα σαμποτάζ.
Μόνο στις αρχές Μαΐου καταγράφηκαν δύο στους σιδηροδρόμους στο Μπέλγκοροντ, κοντά στα σύνορα με την Ουκρανία.
Φέτος έχουν αναφερθεί επιθέσεις σε συστήματα σηματοδότησης βαθιά στο εσωτερικό της Ρωσίας.
Στρατηγικής σημασίας, η γέφυρα της Κριμαίας έχει γίνει στόχος ουκρανικών επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, με αποτέλεσμα να τεθεί προσωρινά εκτός λειτουργίας.
Οι ρωσικές υπηρεσίες ασφαλείας έχουν συλλάβει πολλά άτομα στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανία, ως ύποπτα για επιθέσεις δολιοφθοράς σε σιδηροδρομικές γραμμές.
Μια παρόμοια εκστρατεία έγινε τους προηγούμενους μήνες και στη Λευκορωσία από αντικαθεστωτικές ομάδες, που ήθελαν να εμποδίσουν την παροχή βοήθειας στη Μόσχα από το Μινσκ.
Αρκετοί σαμποτέρ που συνελήφθησαν έχουν καταδικαστεί για «τρομοκρατία» από το καθεστώς Λουκασένκο. Από τον Μάιο, το αδίκημα επισύρει τη θανατική ποινή.
Στα τέλη του περασμένου έτους, εν τω μεταξύ, ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν υπέγραψε νόμο που τιμωρεί τους δράστες δολιοφθορών με ισόβια κάθειρξη και την παροχή βοήθειας, εκπαίδευσης ή οργάνωσης σαμποτάζ με έως 20 έτη.
Μέχρι τα τέλη αυτής της άνοιξης οι συλλήψεις ύποπτων σαμποτέρ ήταν τουλάχιστον 65, σύμφωνα με τον αντιπολιτευόμενο ιστότοπο Mediazona.
Περίπου το ένα τρίτο, ανέφερε, ήταν ανήλικοι.
Κάποιοι δήλωσαν ότι «στρατολογήθηκαν» μέσω Διαδικτύου, έναντι αμοιβής.
Τουλάχιστον ένας Ρώσο-ουκρανό υπήκοος έχει καταδικαστεί ως πράκτορας των ουκρανικών υπηρεσιών πληροφοριών.
Την ευθύνη για ορισμένες επιθέσεις δολιοφθοράς στους ρωσικούς σιδηροδρόμους έχουν αναλάβει ομάδες, όπως το αντιπολεμικό κίνημα «Σταματήστε τα βαγόνια» και η Οργάνωση Μάχης Αναρχοκομμουνιστών-BOAK.
Αυτοαποκαλούνται παρτιζάνοι. Χρησιμοποιούν το Telegram για τη στρατολόγηση «συντρόφων».
Στις αρχές του έτους, έγιναν και ταινία στο YouTube.
Η άλλη πλευρά ενός παράλληλου πολέμου
Τον περασμένο Μάρτιο, η αστυνομία της Πολωνίας συνέλαβε έξι άτομα που φέρονταν να εργάζονταν για τις ρωσικές στρατιωτικές υπηρεσίες πληροφοριών, τοποθετώντας κρυφές κάμερες κοντά σε σιδηροδρομικές γραμμές, αεροδρόμια και μεγάλους δρόμους στα νοτιοανατολικά της χώρας.
Από εκεί δηλαδή που περνά η περισσότερη δυτική στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αποκαλύφθηκε ότι έγιναν άλλες 16 συλλήψεις υπόπτων για σαμποτάζ και κατασκοπεία υπέρ της Ρωσίας.
Ήταν υπό παρακολούθηση για αρκετό καιρό, ανέφεραν οι αρχές. Λέγεται ότι σχεδίαζαν δολιοφθορές σε σιδηροδρομικές γραμμές και τρένα.
Φέρονται να είχαν στρατολογηθεί νωρίτερα το 2023 από Ρώσους πράκτορες και πληρωνόταν σε κρυπτονομίσματα.
Τον περασμένο Αύγουστο, με ένα σερί επιθέσεων δολιοφθοράς ακινητοποιήθηκαν στο πολωνικό έδαφος δεκάδες τρένα.
Οι σιδηροδρομικές αρχές της χώρας έκαναν λόγο για μη εξουσιοδοτημένη χρήση ηχητικού σήματος έκτακτης ανάγκης.
Τα μέτρα ασφαλείας ενισχύθηκαν και τέθηκαν σε ισχύ απαγορεύσεις φωτογράφισης σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, αεροδρόμια και αποθήκες στην Πολωνία.
Παράλληλος όμως με τον κανονικό -και για όσο αυτός συνεχίζεται- ο «πόλεμος των σιδηροδρόμων» φαίνεται ότι θα παραμένει στις… ράγες.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις