Η νεαρή ηθοποιός που ο Κάρολος Ντίκενς κρατούσε σε μια ερωτική φωλιά
Μέχρι το 1857, όταν ο Κάρολος Ντίκενς γνώρισε τη νεαρή ηθοποιό Έλεν Τέρναν, ήταν ένας από τους πιο διάσημους άνδρες της Αγγλίας για τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Για τις λεγεώνες των θαυμαστών του, οι οποίοι καταβρόχθιζαν τα best-seller μυθιστορήματα σε συνέχειες, όπως τον Όλιβερ Τουίστ και τον Σκρουτζ, ο Κάρολος Ντίκενς έμοιαζε με τον απόλυτο οικογενειάρχη της βικτωριανής εποχής.
Γεννημένος στη φτώχεια, είχε ανυψωθεί με σκληρή δουλειά και ζούσε τα ιδανικά της νοικοκυροσύνης και της ηθικής σωφροσύνης που πρέσβευε με τη σύζυγό του, Κάθριν, και τα πολυάριθμα παιδιά τους.
Αλλά η αλήθεια, όπως πάντα, αποδείχθηκε πιο περίπλοκη. Μέσα σε ένα χρόνο, ο έρωτας του Ντίκενς με την 18χρονη τότε Έλεν Τέρναν -γνωστή ως Νέλι- θα οδηγούσε στην ακατάστατη διάλυση του γάμου του και θα εγκαινίαζε μια σχέση που θα διαρκούσε το υπόλοιπο της ζωής του.
Ο Ντίκενς συνάντησε για πρώτη φορά την Τέρναν όταν την έβαλε σε ένα θεατρικό έργο
Ικανοποιώντας το δια βίου πάθος του για το θέατρο και την υποκριτική, ο Ντίκενς εμφανιζόταν σε μια ερασιτεχνική παραγωγή του έργου του φίλου του Γουίλκι Κόλινς, The Frozen Deep, εκείνο το καλοκαίρι του 1857, όταν αποφάσισε να επιστρατεύσει επαγγελματίες ηθοποιούς για να αναλάβουν τους ρόλους που είχαν παίξει προηγουμένως οι φίλοι και η οικογένειά του. Μέσω ενός θεατρικού φίλου του, προσέλαβε την Φάνι Τέρναν (το γένος Τζάρμαν), η οποία είχε υπάρξει αναγνωρισμένη πρωταγωνίστρια στην Αγγλία, την Ιρλανδία, τη Σκωτία και τις Ηνωμένες Πολιτείες στα νεανικά της χρόνια, και δύο από τις τρεις κόρες της, τη Μαρία και τη Νέλι, για να εμφανιστούν στην παραγωγή.
Η Νέλι έπαιζε θέατρο από παιδί, αλλά πάντα στη σκιά της μεγαλύτερης αδελφής της, της Φάνι, η οποία θεωρούνταν θαύμα. Στο βιβλίο της The Invisible Woman (Η αόρατη γυναίκα), η Claire Tomalin περιγράφει την ξανθιά, γαλανομάτα Νέλι όπως εμφανιζόταν εκείνη την εποχή, λίγους μήνες πριν γνωρίσει τον Ντίκενς: «Τα πάντα πάνω της σηματοδοτούσαν αθωότητα και ευαλωτότητα. Με τα περιποιημένα φορεματάκια της και τις μπούκλες της, θα μπορούσε να έχει βγει από παραμύθι».
Η μικρότερη αδελφή της Κάθριν, η Τζορτζίνα Χόγκαρθ, η οποία ζούσε επί μακρόν με την οικογένεια, πήρε το μέρος του Ντίκενς, υποστηρίζοντας ότι η Κάθριν είχε παραμελήσει τα δικά της παιδιά
H σύζυγός του, Κάθριν
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Είχε έναν άσχημο χωρισμό με τη σύζυγό του
Στα μέσα της δεκαετίας του 1850, ο Ντίκενς φαίνεται ότι ήταν ήδη δυστυχισμένος στο γάμο του, σύμφωνα με επιστολές που έγραφε εκείνη την εποχή. Το 1855 άρχισε να γράφει στην πρώτη του αγάπη, τη Μαρία Μπιντνέλ, την οποία είχε φλερτάρει ανεπιτυχώς πριν γνωρίσει τη σύζυγό του, Κάθριν. Όταν όμως οι δυο τους συναντήθηκαν από κοντά, δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις ρομαντικές του αναμνήσεις- αργότερα έγραψε σε έναν θαυμαστή του ότι είχε γίνει «εξαιρετικά χοντρή».
Αφού γνώρισε τη Νέλι, τα πράγματα επιδεινώθηκαν γρήγορα μεταξύ του Ντίκενς και της Κάθριν. Χώρισαν τον Μάιο του 1858 και η Κάθριν μετακόμισε και από τα δύο σπίτια της οικογένειας. Ο Ντίκενς χρησιμοποίησε μάλιστα το πατρικό του δικαίωμα στην αποκλειστική επιμέλεια για να διακόψει την επαφή της με τα μικρότερα παιδιά τους. Η μικρότερη αδελφή της Κάθριν, η Τζορτζίνα Χόγκαρθ, η οποία ζούσε επί μακρόν με την οικογένεια, πήρε το μέρος του Ντίκενς, υποστηρίζοντας ότι η Κάθριν είχε παραμελήσει τα δικά της παιδιά.
Καθώς κυκλοφορούσαν φήμες ότι ο Ντίκενς είχε εγκαταλείψει τη σύζυγό του για μια νεότερη γυναίκα (ή ακόμη και για ερωτική σχέση με την Τζορτζίνα), ο μυθιστοριογράφος επιχείρησε να ελέγξει τις ζημιές. «Κάποιο οικογενειακό μου πρόβλημα, μακροχρόνιο, για το οποίο δεν θα κάνω άλλη παρατήρηση από το ότι διεκδικεί να γίνει σεβαστό, ως ιερά ιδιωτικής φύσης, έχει πρόσφατα διευθετηθεί», έγραψε ο Ντίκενς σε μια δήλωση που δημοσιεύθηκε στους Times. «Με κάποιο τρόπο αυτό το πρόβλημα έχει γίνει αφορμή για παραποιήσεις, τις πιο χονδροειδείς ψευδείς, τις πιο τερατώδεις και τις πιο σκληρές».
«Τα πάντα πάνω της σηματοδοτούσαν αθωότητα και ευαλωτότητα. Με τα περιποιημένα φορεματάκια της και τις μπούκλες της, θα μπορούσε να έχει βγει από παραμύθι»
Ο Ντίκενς και η Τέρναν είχαν 13 χρόνια σχέσης
Το 2012 ήρθε στην επιφάνεια μια χαμένη από καιρό επιστολή που επιβεβαίωνε τη στάση του Ντίκενς απέναντι στην Κάθριν στο τέλος του γάμου τους, καθώς και την επιθυμία του να ξεφύγει από την κατάσταση και να προχωρήσει. Σε αυτήν, δίνει εντολή στον δικηγόρο του να παρέχει στην Κάθριν 600 λίρες ετησίως, ή το ισοδύναμο περίπου 25.000 λιρών σήμερα.
Όπως δήλωσε τότε ο βιογράφος Michael Slater στην Telegraph, «ο τόνος της επιστολής είναι ένας άνθρωπος που θέλει απλώς απεγνωσμένα να τελειώσει αυτή την υπόθεση του χωρισμού σχεδόν με οποιοδήποτε τίμημα και όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Δημιουργούσε κακή δημοσιότητα γι’ αυτόν και σαφώς θεωρούσε τον γάμο ανυπόφορο».
Μεγάλο μέρος των κουτσομπολιών γύρω από το δράμα του γάμου του σύντομα καταλάγιασε, χάρη στις αποφασιστικές προσπάθειες του Ντίκενς να κρύψει την αυξανόμενη σημασία της Νέλι στη ζωή του. Το 1859, μετακόμισε σε ένα λονδρέζικο αρχοντικό που αγοράστηκε στο όνομα των αδελφών της, πιθανότατα από τον Ντίκενς.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ανάγκη για πατρική φιγούρα
Σύντομα η Νέλι αποσύρθηκε από την υποκριτική και θα παρέμενε σε μεγάλο βαθμό απομονωμένη, εκτός από τη μητέρα και τις αδελφές της, για όσο διάστημα διαρκούσε η σχέση της με τον Ντίκενς. Ο πατέρας της, επίσης ηθοποιός, είχε πεθάνει σε ψυχιατρείο όταν η Νέλι ήταν μικρή, αφήνοντάς της πιθανώς την ανάγκη για μια πατρική φιγούρα, την οποία ο Ντίκενς, που τότε βρισκόταν στα μέσα της δεκαετίας των 40, ικανοποίησε.
Καθώς ο Ντίκενς συνέχισε την παραγωγική συγγραφική του καριέρα τη δεκαετία του 1860, με τα μυθιστορήματά του «Ιστορία δύο πόλεων», «Μεγάλες προσδοκίες» και «Ο κοινός φίλος μας», η Νέλι εξαφανίστηκε σχεδόν εντελώς από το προσκήνιο για αρκετά χρόνια. Σύμφωνα με την Tomalin, τα στοιχεία δείχνουν ότι έζησε στη Γαλλία κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, και μπορεί ακόμη και να γέννησε ένα παιδί γύρω στο 1862 με 1863, αλλά αυτό το παιδί πέθανε σε βρεφική ηλικία.
Όταν επέστρεψε στην Αγγλία μετά το 1865, ο Ντίκενς εγκατέστησε τη Νέλι στο Slough, μια πόλη έξω από το Λονδίνο, και την έβλεπε συχνά ανάμεσα στη δουλειά και στο οικογενειακό του σπίτι στο Gad’s Hill. Οι ιστορικοί έχουν συνθέσει στοιχεία για τα περίπλοκα πηγαινέλα του από ένα ημερολόγιο τσέπης που κρατούσε ο Ντίκενς κατά το μεγαλύτερο μέρος του 1867 και το οποίο χάθηκε κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στις Ηνωμένες Πολιτείες αργότερα το ίδιο έτος.
Οι συγκεκαλυμμένες αναφορές του Ντίκενς σε προσωπική δυστυχία στην αλληλογραφία του προς το τέλος της ζωής του οδήγησαν την Tomalin να υποθέσει ότι η Νέλι δεν ήταν ικανοποιημένη με τη ζωή της ως η πολύ νεότερη, κρυφή ερωμένη του μεγάλου άνδρα, ακόμη και αν μπορεί να εξαρτιόταν οικονομικά (και όχι μόνο) από αυτόν. Ακόμη και αν αυτό ήταν έτσι, παρέμειναν δεμένοι μέχρι τον θάνατο του Ντίκενς το 1870, σε ηλικία 58 ετών.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Η Αόρατη Γυναίκα» του 2013, που φωτίζει αυτή την ιστορία
Ακόμη και μετά τον θάνατο του Ντίκενς, η σχέση του κρατήθηκε μυστική
Η Τζορτζίνα έγινε ο κύριος προστάτης της κληρονομιάς του γαμπρού της και φρόντισε να κρατήσει το μυστικό του. Βοήθησε το γεγονός ότι η Νέλι ξεκίνησε μια νέα ζωή μετά το θάνατο του Ντίκενς, ξεπερνώντας πάνω από μια δεκαετία από την ηλικία της και παντρεύτηκε έναν πολύ νεότερο άνδρα, τον George Wharton Robinson, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά.
Η Νέλι και ο Ντίκενς προφανώς κατέστρεψαν όλη τη μεταξύ τους αλληλογραφία, και παρόλο που οι φήμες επανεμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1890, πιο οριστικά στοιχεία για τη σχέση τους δεν εμφανίστηκαν παρά πολύ μετά το θάνατό της το 1914. Η κόρη του Ντίκενς, η Κέιτι, εκμυστηρεύτηκε την αλήθεια για τον χωρισμό των γονέων της σε μια φίλη της, την Γκλάντις Στόρεϊ, η οποία δημοσίευσε το βιβλίο της «Dickens and Daughter» το 1939, αφού η Κέιτι και όλα τα παιδιά του Ντίκενς είχαν πεθάνει.
Ακόμα και όταν περισσότεροι ιστορικοί και βιογράφοι ερεύνησαν τη σχέση μεταξύ του Ντίκενς και της Νέλι Τέρναν τη δεκαετία του 1950 και μετά, άλλοι συνέχισαν να υποστηρίζουν ότι ήταν πλατωνική ή απλώς ένα ξεμυάλισμα από την πλευρά του Ντίκενς. Αλλά με τη δημοσίευση του βιβλίου της Tomalin το 1990 και την κινηματογραφική του μεταφορά, το 2013, η ιστορία της «μυστικής ερωμένης» τράβηξε ξανά τα φώτα της δημοσιότητας, αποκαλύπτοντας την πραγματική γυναίκα στην καρδιά της σκανδαλώδους, ιδιωτικής ζωής ενός βικτοριανού ειδώλου.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις