Τα εξοπλιστικά made in Turkiye προωθεί ο Ερντογάν
Ο Τούρκος πρόεδρος έδωσε εντολή να προχωρήσει ο σχεδιασμός «εθνικού αεροπλανοφόρου» μια μεγαλύτερη εκδοχή του TCG Anadolu
- Διπλασιάστηκε η κατανάλωση κοκαΐνης τις γιορτές - «Γίνεται κατάχρηση», λέει ο Θωμαΐδης
- Μαγνήτης για τους επενδυτές τα πράσινα ακίνητα – Την ανιούσα παίρνουν οι τιμές
- «Πόλεμος με τα σκουπίδια στη Θεσσαλονίκη» – Μαζεύτηκαν διπλάσιοι τόνοι απορριμμάτων από μια τυπική μέρα
- «Το μετρό καταστρέφει τη μοναδική πλατεία και μας διώχνει από τη γειτονιά» εξηγεί κάτοικος των Εξαρχείων στο in
Στα πρώτα θέματα της πολιτικής του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν παραμένει το θέμα των εξοπλιστικών συστημάτων made in Turkiye. Με τον Τούρκο πρόεδρο να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Σε αυτό το πλαίσιο συνεδρίασε την Τετάρτη η Τουρκική Εκτελεστική Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας, υπό την προεδρία του Ερντογάν για τον προγραμματισμό των επόμενων πλοίων που θα ναυπηγηθούν στην Τουρκία.
Εξαγγελίες
Και σε επίπεδο εξαγγελιών και προθέσεων οι αποφάσεις για τις ναυπηγήσεις τουρκικών πλοίων ήταν εντυπωσιακές.
Σύμφωνα με όσα αποφασίστηκαν δόθηκαν εντολές να προχωρήσει ο σχεδιασμός «εθνικού αεροπλανοφόρου» μια μεγαλύτερη εκδοχή του TCG Anadolu, και είχε εξαγγελθεί το 2023 από τον Ερντογάν, να προχωρήσει η παραγγελία τεσσάρων επιπλέον φρεγατών κλάσης Istanbul, να προχωρήσει η προμήθεια νέων περιπολικών ανοιχτής θαλάσση, τα σκάφη κλάσης Hisar, να υπάρξει εξέλιξη στο σχεδιασμό για νέα αποβατικά σκάφη, ναρκοθηρευτικά και πυραυλακάτους.
Έμφαση στην αμυντική βιομηχανία
Η Άγκυρα δείχνει αποφασισμένη να συνεχίσει δυναμικά την να εξελίσσει την αμυντική της βιομηχανία που πλέον κατασκευάζει το 80% του αμυντικού εξοπλισμού της.
Ακόμα και αν υπάρξουν καθυστερήσεις και αναβολές κάτι που έχει γίνει αρκετές φορές στο παρελθόν με σχέδια που έχουν εξαγγελθεί και οι δυσκολίες τα έχουν φέρει πίσω στον προγραμματισμό.
Παρακαταθήκη
Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι σαφές ότι ο Ερντογάν συνεχίζει να επενδύει στην αμυντική βιομηχανία της χώρας του, δημιουργώντας μία σημαντική παρακαταθήκη.
Στροφή
Το βλέμμα στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας δείχνει να στρέφει και η Ελλάδα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια.
Η ανάγκη εξοικονόμησης πόρων, αλλά και η θέση που έχει εκφραστεί επανειλημμένα το τελευταίο διάστημα, ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι απλά καταναλωτής αμυντικών συστημάτων, φέρνουν το υπουργείο Άμυνας να είναι έτοιμο να επενδύσει στην καινοτομία, όχι μόνο χρήμα, αλλά και χρόνο, προκειμένου σε κάποια χρόνια να καταστεί δυνατό να φέρει αποτελέσματα.
Σε άρθρο του στα «Παραπολιτικά» για τις προτεραιότητες του 2024, ο Δένδιας αναφέρεται στην αμυντική βιομηχανία σημειώνοντας την ανάγκη αναζωογόνησης της και παράλληλα με την ενίσχυση της Καινοτομίας και της Ανάπτυξης Τεχνολογίας.
Έτος μετασχηματισμού
«Το 2024 θα είναι ένα έτος μετασχηματισμού για την ελληνική αμυντική βιομηχανία, με την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Έρευνας και Ανάπτυξης Καινοτομίας. Το Κέντρο θα επικεντρωθεί στην κινητοποίηση πόρων και διεθνών συνεργασιών για την προώθηση της έρευνας και της ανάπτυξης τεχνολογίας. Από την προσπάθεια συνολικής αναζωογόνησης της αμυντικής βιομηχανίας δε θα μπορούσε να λείπει η προσπάθεια εξυγίανσης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, η εποπτεία της οποίας πέρασε ήδη στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Άμυνας.
Προχωρούν τα εξοπλιστικά
Την ίδια στιγμή στα εξοπλιστικά προγράμματα που αναμένεται σύμφωνα με τις δηλώσεις Δένδια να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα είναι όσα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Και αυτά είναι η απόκτηση φρεγατών FDI και αεροσκαφών Rafale, όπως και ο εκσυγχρονισμός των F-16.
Με τον υπουργό να έχει επισημάνει αρκετές φορές ότι ο σχεδιασμός οφείλει να είναι μακροπρόθεσμος, να υπηρετεί μια αποτελεσματική αμυντική στρατηγική και να μην ενυποθηκεύει την εθνική οικονομία. Θέση στην οποία στηρίζει ως απραίτητη την επαναξιολόγηση και προτεραιοποίηση των μελλοντικών εξοπλιστικών μας προγραμμάτων.
Τα F-35
Σε αυτό το πλαίσιο ο αρχικός σχεδιασμός για την απόκτηση 20+20 (option) F-35 φαίνεται να περιορίζεται αρχικά στα 12, με την Αθήνα να εξακολουθεί να περιμένει σε κάθε περίπτωση την έγκριση του αιτήματος της (LoA) από τις ΗΠΑ.
Ένα θέμα που η αμερικανική διπλωματία δείχνει να έχει βάλει για μία ακόμα φορά στο παζάρι με την Τουρκία, παρασκηνιακά και να το χρησιμοποιεί ως έναν ακόμα μοχλό πίεσης στις εκκρεμότητες της με την Άγκυρα.
Αμερικανικά καράβια;
Στις ΗΠΑ δείχνει να κοιτάζει η Ελλάδα και όσον αφορά το Πολεμικό Ναυτικό, με τα σενάρια για απόκτηση πλοίων τύπου LCS να ενισχύονται. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του in η Ελλάδα θα ήθελε να αποκτήσει τα εν λόγω πλοία με διαδικασία «hot transfer», δηλαδή να πάρει μονάδες που δεν έχουν αποσυρθεί ακόμα από το αμερικανικό Ναυτικό.
Η λύση των LCS που στο παρελθόν δεν είχε προκριθεί από το Πολεμικό Ναυτικό, έρχεται να αντικαταστήσει επί της ουσίας το σχεδιασμό για την απόκτηση τριών νέων κορβετών που δείχνουν να μπαίνουν οριστικά στον πάγο, μέχρι νεοτέρας, λόγω σαφώς μεγαλύτερου κόστους.
ΜΕΚΟ
Ερωτηματικό παραμένει η τύχη των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, που ο εκσυγχρονισμός τους έχει κολλήσει, με τις ανάγκες ωστόσο του Πολεμικού Ναυτικού να χαρακτηρίζονται επιτακτικές.
Drones
Να σημειωθεί ότι στο πεδίο των εξοπλιστικών ο Δένδιας έχει επίσης θίξει το ζήτημα των drones, στα οποία η Ελλάδα υστερεί σημαντικά, σε αντίθεση με την Τουρκία. Με τις «φθηνές και αποτελεσματικές λύσεις» να χαρακτηρίζονται επίσης προτεραιότητα για τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, στη νέα εποχή και με βάση τα διδάγματα από τους πολέμους που βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις